بلاگ

دلایل رایج خراب شدن پمپ بنزین + علائم و راهکار

نشانه های خرابی پمپ بنزین

پمپ بنزین یکی از قطعات مهم ماشین می باشد زیرا هر خودرویی برای حرکت نیاز به سوخت دارد و محل نگهداری این سوخت درون پمپ بنزین است.این قطعه وظیفه سوخت رسانی به ماشین را دارد و ماشین بدون آن عملا از حرکت می افتد ، این مقاله به شما کمک می کند تا با شناسایی علائم خرابی پمپ بنزین بررسی های لازم را انجام داده و قبل از ایجاد خسارت های بیشتر  در صورت نیاز به تعمیر ، هرچه زودتر اقدام کنید.

پمپ بنزین ماشین چیست؟

در ابندا باید بدانید که پمپ بنزین دقیقا چیست و چه کاربردی دارد پمپ بنزین قطعه ای مکانیکی یا برقی است که معمولا در درون باک خودرو قرار می گیرد و  عمل رساندن بنزین به کاربراتور توسط پمپ بنزین صورت می گیرد . نصب پمپ بنزین در داخل باک موجب کاهش دمای ناشی از فعالیت آن از طریق تماس با بنزین می شود و به عملکرد روان این قطعه نیز کمک می کند. پمپ بنزین در انواع مختلفی وجود دارد و اصول کار همه آنها برمبنای ایجاد خلاء و فشار است . پمپ بنزین سوخت را از مخزن باک که در قسمت های مختلف شاسی تعبیـه شـده بـا فشار به کاربراتور می رساند .

این قطعه از اجزا و قطعات گوناگونی تشکیل شده است، فنر، کانکتور، فیلتر سوخت و بنزین، رگولاتور فشار، لوله برگشت و خروجی سوخت، شلنگ لوله برگشتی و خارجی، سوکت اتصالی برق ،گیج سوخت داخل باک برخی از مهم ترین اجزا و قطعات پمپ بنزین می باشند .

خرابی پمپ بنزین

<< برای خرید پمپ بنزین یورو4 |پمپ بنزین سر فلزی تیبا |پمپ بنزین 4 فیش پراید 141 کلیک کنید >>

 

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو در مدل‌های مختلف می‌تواند وابسته به نوع تجهیزات متفاوت باشد. از این رو بررسی دلایل خرابی پمپ بنزین هر خودرویی باید توسط یک فرد کارشناس صورت گیرد ولی ما اینجا چندین مورد رو باهم بررسی خواهیم کرد.

  • نبود صدای پمپ بنزین

در ابتدای استارت زدن ابتدا صدایی کوتاه از پمپ بنزین به گوش می‌رسد و سپس قطع می‌شود. اگر این صدا ایجاد نشود احتمالاً پمپ بنزین خودروی شما از کار افتاده است. همچنین اگر در زمان استارت زدن صدایی غیرعادی از عقب خودرو به گوش برسد احتمالاً پمپ بنزین شما خراب خواهد بود.

  • افت شتاب خودرو
همچنین بخوانید:  اصلی ترین عوامل لرزش موتور خودرو+ راه حل برطرف کردن آن

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم پمپ بنزین وظیفه رساندن بنزین به پیشرانه را دارد و در صورتی که وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد پیشرانه با وقفه در عملکرد مواجه خواهد شد و این به معنی افت شتاب و گاز خوردن خودرو خواهد بود. در واقع عدم توانایی قبلی خودرو در شتاب گیری را می‌توان جزو دلایل خرابی پمپ بنزین دانست.به همین دلیل اگر در صورت گاز دادن ماشین شما همچنان شتاب نگرفت به احتمال زیاد مشکل از پمپ بنزین است.

  • سخت روشن شدن و استارت نخوردن خودرو

در صورتی که با استارت زدن خودرو روشن نشد و یا این کار به سختی صورت گرفت یکی از دلایل احتمالی آن می‌تواند خرابی پمپ بنزین باشد در واقع فرسودگی و ضعیف شدن پمپ سوخت خودرو از دلایل اصلی این مشکل بوده و به سختی سوخت لازم برای استارت خوردن خودرو فراهم می‌شود. در صورتی که این قطعه خراب باشد در زمان استارت صدایی وجود نخواهد داشت و در چنین حالتی بهتر است به دنبال بررسی پمپ بنزین باشید.

  • افزایش شتاب ناگهانی خودرو

از دیگر علائم خرابی پمپ بنزین خودرو شتاب گرفتن ناگهانی ماشین تحت تاثیر اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو است. در این حالت پمپ بنزین ناگهان مقدار زیادتری بنزین را به درون موتور می‌فرستد. در نتیجه این مشکل بدون فشار دادن پدال گاز سرعت و شتاب خودرو افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند خطر آفرین باشد.

  • شنیدن صدای قل قل از باک

از علائم مشخص خرابی پمپ بنزین در خودرو صدای ویز پمپ بنزین است. بیشتر مواقع این نشانه در پمپ بنزین‌های قدیمی و فرسوده در هنگام کار مشاهده می‌شود. علاوه بر این مورد شنیده شدن صدای قل قل از باک بنزین خودرو از علائم سوختن پمپ بنزین خودرو می‌باشد. توجه به این نشانه‌ها در تشخیص به موقع خرابی پمپ بنزین و اقدام به موقع برای رفع این مشکل تاثیر زیادی دارد.

  • بالارفتن دمای موتور خودرو
همچنین بخوانید:  سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن

اگر دمای موتور بیش از حد طبیعی بالا بره، قطعات مختلف موتور احتمالا آسیب خواهند و پمپ بنزین هم تخریب می‌شود. اگر دیدید که بخار از موتور بلند می‌شود احتمالا پمپ بنزین خراب شده است.

  • پرش و ریپ زدن خودرو

یکی از مهمترین علائم تشخیص خراب بودن پمپ بنزین، پرش ماشین در سرعت زیاد است. وقتی در حال رانندگی هستید و در سرعت بالا اگر ماشین پرش داشت به احتمال زیاد پمپ بنزین ماشینتان آسیب دیده است.

پمپ بنزین پمپ بنزین

<< برای خرید پمپ بنزین 4 فیش |پمپ بنزین تک لول ساینا |پمپ بنزین 4 فیش پراید 131 کلیک کنید >>

آیا پمپ سوخت باید منظم تعویض شود؟

خیر نیازی نیست که در بازه زمانی مشخصی اقدام به تعویض این قسمت از خودرو کنید زیرا طراحی پمپ سوخت به شما امکان استفاده طولانی مدت از آن را می‌دهد بدون آنکه نیاز به تعویض پیدا کند.

بطور کلی تا هنگامی که در کارکرد پمپ بنزین مشکل جدی و خطرناکی به وجود نیامده نیازی به تعویض نخواهد بود اما باید توجه داشته باشید که اگر یک مشکل کوچک در پمپ سوخت ایجاد شود، مشکلات بسیار بزرگ و گاه جبران ناپذیر برای خودرو و سرنشینان آن ایجاد می‌کند.بنابراین می‌بایست همواره از سلامت پمپ سوخت خودرو خود اطمینان پیدا کرده و در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه خرابی سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید .

دلایل خرابی پمپ بنزین چیست؟

  • بنزین نامرغوب

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ بنزین بنزین بد می باشد. اگر از سوخت نامرغوب استفاده کنید یا وضعیت باک چندان روبه‌راه نباشد (مثلا دچار کهنگی و فرسودگی باشد)، آلودگی‌ها به سمت پمپ جذب می‌شوند. و باعث تخریب یا نیم‌ سوزشدن پمپ می شود .

  • رانندگی با سوخت کم

اگر با سوخت کم رانندگی کنید، احتمال دارد که پمپ بنزین داغ و خراب شود. در پمپ‌ها فیلترهایی وجود دارد که اگر سوخت کافی در خودرو وجود نداشته باشد، این فیلترها خیلی زود کثیف و مسدود می‌شوند. پس همیشه حجم بنزین را کنترل و بیشتر از یک‌-چهارم ظرفیت باک را پُر کنید. زمانی که به‌طور مدام با سوخت کم رانندگی می‌کنید، پمپ داغ می‌کند و دمای بالا آن را می‌سوزاند. پس هوای باک را داشته باشید.

  • دمای زیاد

سیستم پمپ بنزین اینگونه است که در اثر کار کردن زیاد داغ شده و برای خنک کردن خود از بنزین خودرو کمک می‌گیرد. امّا اگر همان‌طور که در قسمت بالاتر به آن اشاره شد  با بنزین کم رانندگی کنید جالب است بدانید که این کار شما باعث افزایش بسیار زیاد دمای پمپ سوخت شده و چون بنزین موجود در باک به اندازه کافی نمی‌باشد، پمپ دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. همین دلیل به پمپ سوخت آسیب زیادی وارد می‌کند و باعث سوختن زود هنگام آن می‌شود.

  • خرابی فیوز در پمپ سوخت
همچنین بخوانید:  بررسی سیستم احتراق خودرو و عملکرد آن

دلیل سوختن پمپ بنزین ماشین می‌تواند سوختن فیوز باشد. اگر در اثر اتفاقاتی فیوز موجود در جعبه فیوز خودرو بسوزد، پمپ سوخت قادر به‌کار کردن نخواهد بود. پس بهتر است قبل از تعویض پمپ سوخت از سلامت فیوز خودرو اطمینان پیدا کنید و در صورت سالم بودن آن،پمپ سوخت را تعویض کنید. زیرا هزینه تعویض فیوز به مراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض پمپ بنزین خودرو می‌باشد.

نشانه های خرابی پمپ بنزین

<< برای خرید صافی بنزین سر صاف پراید 131 کلیک کنید >>

راه های جلوگیری از خرابی پمپ بنزین

این موضوع که پمپ‌های سوخت به دلیل طراحی ویژه خود می‌توانند در طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند درست است اما  این قطعه نیز ممکن است در اثر عواملی آسیب ببیند و نیاز به تعویض پیدا کندبعنوان مثال برخی از افراد همیشه بعد از روشن شدن چراغ بنزین اقدام به سوخت گیری می‌کنند اما این کار باعث می شود تا میزان دما در پمپ بنزین بالا رود و در نتیجه دچار خرابی شود.

همچنین این کارموجب رسوب و گرفته شدن فیلتر موجود در پمپ بنزین نیز می‌شود و در هنگام پایین رفتن ناخالصی‌های موجود در بنزین در مدت زمان کوتاهی این فیلتر به طور کل مسدود خواهد شد، پس اگر شما از کسانی هستید که تا چراغ بنزین خودرو روشن نشود اقدام به سوخت گیری نمی‌کنید بهتر است از فردا این عادت را ترک کنید زیرا در غیراینصورت باید منتظرهزینه‌های به مراتب بالاتری باشید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله به علائم خرابی پمپ بنزین و دلایل خراب شدن پمپ بنزین خودرو پرداختیم اگر هر یک از این نشانه‌ها را در خودرویتان مشاهده کردید و یا احساس کردید که پمپ بنزین شما ایراد دارد، در صورت نیازمی توانید این قطعه را از اتو پراید خریداری کرده و جهت تعویض پمپ به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *