بلاگ

6 روش برای تشخیص دستکاری کیلومتر شمار ماشین

دستکاری کیلومترشمار ماشین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از کیلومتر شمارهای دیجیتالی بسیار مرسوم شده است. ممکن است گاهی فروشندگان خودروهای دست دوم بخواهند برای اینکه ماشین را با قیمت بالاتری به‌ فروش برسانند اقدام به دستکاری کیلومتر شمار ماشین کنند.

افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم دارند باید به این موضوع توجه کنند تا فریب این گونه فروشندگان را نخورند و باید قبل از اقدام به خرید، با راه‌های تشخیص دستکاری کیلومترشمار آشنا باشند. در این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص دستکاری کیلومترشمار را برای شما شرح دهیم.

محصولات فروشگاه اتوپراید : لوازم پراید | لوازم شاهین | لوازم تیبا

کیلومترشمار چیست؟

قبل از اینکه به نحوه تشخیص دستکاری کیلومترشمار بپردازیم می‌خواهیم بدانیم که کیلومتر شمار چیست و چه کاربردی دارد؟ کیلومتر شمار یا مایلو متر وسیله‌ای داخل خودرو است که در گذشته به‌ صورت مکانیکی بود ولی امروزه این وسیله به‌ شکل دیجیتالی در داخل اتومبیل‌ها نصب شده است و وظیفه اصلی آن، اندازه‌گیری مسافتی است که اتومبیل طی کرده است. این وسیله از همان ابتدا که خودرو شروع به حرکت می‌کند میزان مسافتی که طی کرده را در خود ذخیره می‌کند.

کیلومترشمار به کمک قطر تایرها و رینگ‌ها مسافت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و به‌ همین دلیل است که باید تایر و رینگی که روی ماشین نصب می‌شود مخصوص همان ماشین و استاندارد باشد؛ زیرا اگر از تایر یا رینگ‌ نامناسب استفاده کنیم تعداد چرخش تایرها تغییر کرده و همین موضوع سبب اختلال در عملکرد درست کیلومتر شمار می‌شود و مسافت واقعی نمایش داده نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  مهمترین علائم خرابی واترپمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین

محصولات مرتبط : سنسور کیلومتر مگنتی 111 | غلاف کیلومتر 131

چرا برخی کیلومترشمار ماشین را تغییر می دهند؟

همانطور که گفتیم وظیفه کیلومترشمار، اندازه‌گیری مسافت طی شده اتومبیل است. حال گاهی ممکن است برخی افراد این عدد را تغییر دهند یا کیلومترشمار را به‌صورت مجدد تنظیم کنند یا حتی آن را قطع کنند که به این عمل دستکاری کیلومترشمار گفته می‌شود.

این کار علاوه بر آنکه غیرقانونی است، خطرناک نیز می‌باشد و ممکن است جان خریدار را به‌خطر بیاندازد؛ زیرا با کم کردن مسافت طی شده اتومبیل، خودروهای قدیمی و فرسوده را که مسافت زیادی را طی کرده‌اند، به‌جای خودروهای کم‌کارکرد به مشتری می‌فروشند.

برخی افراد با دستکاری کردن کیلومتر شمار خودروها قصد دارند خودرو را کم‌ کارکردتر جلوه دهند و با قیمت‌های بیشتر به‌ فروش برسانند؛ از همین جهت افرادی که قصد خرید ماشین دست دوم دارند باید ماشین را از این جهت مورد بررسی قرار دهند.

تغییر کیلومتر شمار ماشین

نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر شمار

در وهله اول برای تشخیص دستکاری کیلومترشمار باید بدانید که این کار ممکن است توسط فردی حرفه‌ای انجام شده باشد و هیچ‌گونه نشانه‌ای از این دستکاری مشاهده نشود. پس شما باید با راه‌هایی آشنا باشید تا بتوانید تشخیص دهید عددی که کیلومتر شمار نشان می‌دهد حقیقی است یا خیر. در ادامه چند روش را برای شما شرح می‌دهیم که تا حدودی بتوانید متوجه دستکاری کیلومتر شمار شوید.

شاید برایتان جالب باشد » بهترین برند واترپمپ پراید و تیبا

روش اول

شما در ابتدا باید وضعیت ظاهری اتومبیل را با عدد کیلومترشمار آن تطبیق دهید. گاهی ممکن است عدد کیلومتر شمار کم باشد ولی اتومبیل ظاهر خوبی نداشته باشد؛ در چنین شرایطی احتمال دستکاری کیلومتر شمار بالا می‌رود.

همچنین بخوانید:  دود اگزوز سفید ،سیاه ،خاکستری و آبی چه می‌گویند؟

روش دوم

راه دیگری که برای اطمینان از صحت عدد کیلومترشمار می‌توانید از آن استفاده کنید، این است که بررسی کنید کدام قطعات اتومبیل تعویض شده‌اند. گاهی ممکن است عددی که کیلومتر شمار نشان می‌دهد، با قطعات مهم تعویض شده جور درنیاید؛ بنابراین دقت کنید کدام قطعات تعویض شده‌اند و آیا این قطعات به دلیل طی مسافت‌های طولانی، فرسوده و فرد مجبور به تعویض شده است؟

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

روش سوم

راه بعدی برای اطمینان از درست بودن کیلومترشمار این است که با خودرو رانندگی کنید و داخل شهر و داخل اتوبان با سرعت‌های مجاز و با به کار اندازی سیستم‌های گرمایش و سرمایش، آن را تست کنید. هنگام رانندگی با وسیله نقلیه مداوم کیلومتر شمار را چک کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند. اختلال در عملکرد کیلومتر شمار ممکن است در نوع دیجیتالی آن هم رخ دهد.

شاید برایتان جالب باشد » بهترین زمان تعویض آب و هواگیری رادیاتور ماشین

روش چهارم

یکی دیگر از راه‌هایی که برای اطمینان از دستکاری نشدن کیلومترشمار وجود دارد، این است که خودرو را به یک مکانیک حرفه‌ای و معتمد نشان دهید و از او بخواهید این موضوع را برای شما بررسی کند. حتی درصورت امکان، اجزایی از خودرو که با طی مسافت مرتبط هستند را بررسی و با عدد کیلومتر شمار تطبیق دهد.

کیلومترشمار خودرو

روش پنجم

روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند تا از درست بودن عدد کیلومترشمار مطمئن شوید، این است که اسناد و مدارکی که مربوط به تعمیر و بازرسی خودرو است را بررسی کنید. در برخی از این مدارک ممکن است اطلاعاتی در رابطه با کیلومترشمار درج شده باشد. برخی خودروها نیز که برای تعمیر به تعمیرگاه‌های مجاز برده شده‌اند، اطلاعات کامل خودرو توسط این تعمیرگاه‌ها به همراه تاریخ ثبت شده‌اند. البته با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعات کاملي از دیگر مشخصات ماشین نیز به‌ دست بیاورید، مانند آگاه شدن از تعویض قطعات.

همچنین بخوانید:  اصلی ترین عوامل لرزش موتور خودرو+ راه حل برطرف کردن آن

البته ممکن است این اطلاعات در صورتی که ماشین توسط تعمیرگاه‌های مجاز تعمیر نشده باشد، ثبت نشده باشد یا فردی آن‌ها را از بین برده یا جعل کرده باشد.

گاهی اوقات شما در بررسی‌های ظاهری ممکن است روی داشبورد، نشانه‌هایی از تعویض یا باز شدن کیلومترشمار را مشاهده کنید. ولی ممکن است به دلیل اینکه کیلومترشمار دیجیتالی خراب شده باشد، مالک مجبور به تعویض آن شده باشد؛ ولی در چنین شرایطی کیلومتر شمار با اعداد قبلی تنظیم می‌شوند و این تعویض کیلومترشمار غیرقانونی نیست.

شاید برایتان جالب باشد » مهم ترین دلایل ریپ زدن ماشین

روش ششم

روش دیگر برای اطمینان از درست بودن عدد کیلومترشمار این است که ماشین را به دیاگ برده و توسط دستگاه دیاگ، کارکرد واقعی وسیله نقلیه نشان داده می‌شود و سپس آن عدد را با کیلومتر شمار تطبیق دهید و متوجه درستی آن شوید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی روش‌های متنوعی برای اطمینان از دستکاری کیلومترشمار ماشین وجود دارد. ولی نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که هیچکدام از این روش‌ها قطعی نیستند و در این میان، بهترین روش تشخیص کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه‌ای و کارکشته است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

Recent search terms:

  • https://autopride ir/blog/دستکاری-کیلومتر-شمار-ماشین/

4 دیدگاه در “6 روش برای تشخیص دستکاری کیلومتر شمار ماشین

  1. یکدل گفت:

    صفر شدن کیلومترشمار صرفا بخاطر دستکاری نیستش، گاهی اوفات ممکنه کیلومترشمار دیجیتالی خراب بشه و تعویضش کنن. تو این مورد هم کیلومترشمار دوباره از عدد صفر شروع میشه.

    1. manager.kh گفت:

      دقیقا همینطور هستش
      نباید سریع قضاوت کرد! برای همین بهتره قبل از خرید خودرو از فروشنده بپرسید که صفحه کیلومتر تعویض شده یا نه.

  2. امیرعلی رجبی گفت:

    سلام. چطوری توی خرید ماشین که گفتن نسبتا نو هستش متوجه بشیم که کیلومتر شمار ماشین دستکاری شده یا نه؟

    1. manager.kh گفت:

      بهترین روش بردن پیش تعمیرکاره اگه نمیخواید، میتونید از چک کردن دیسک ترمز استفاده کنید. دیسکی که بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده باشه دارای لبه‌های تیزی هستش ولی برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی تو لبه دیسک یه امر کاملا غیرعادی هستش و نشنون دهنده دستکاری شدن کیلومتر شمار خودرو هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *