بلاگ

مهمترین علائم خرابی واترپمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین

مهمترین علائم خرابی واترپمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین

خرابی واتر پمپ یکی از مشکلات پرتکرار در برخی خودروها از قبیل ساینا، تیبا، پراید و شاهین است. واترپمپ یکی از قطعات کوچکی در خودرو است که اهمیت بالایی دارد. وجود و سلامتی این قطعه به شما این امکان را می‌دهد که تحت هر شرایطی اعم از تابستان یا زمستان، خودروی شما همچنان کار کند. سایت اتوپراید قصد دارد تا شما را با علائم خرابی واترپمپ خودروهای نام‌برده آشنا کرده و دلایل خرابی این قطعه را بازگو کند.

تعریف واترپمپ و کاربرد آن

واترپمپ همانطور که گفتیم، قطعه‌ای کوچک بوده که اهمیت آن بسیار است. نام دیگر این قطعه، پمپ آب یا water pump است. از وظایف اصلی این قطعه می‌توان به خنک نگه داشتن خودرو در تابستان و عدم یخ‌زدگی در تابستان اشاره کرد. واترپمپ همچنین توانایی این را دارد که آب، ضدیخ و ضدجوش را به جریان انداخته و به رادیاتور برساند.
خرابی واترپمپ می‌تواند دردسرهای زیادی برای شما درست کند؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم تا به علائم خرابی این قطعه توجه داشته باشید تا از بروز مشکلات، جلوگیری کنید. جوش آوردن خودرو ممکن است یکی از دلایل خرابی این قطعه مهم باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت، ثابت نگه داشتن دمای خودرو، کار اصلی است که این قطعه انجام می‌دهد.

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی تیبا از سایت اتوپراید |

علل خرابی واترپمپ در خودروها

خرابی واترپمپ می‌تواند تعداد منشا زیادی داشته باشد. ما اصلی‌ترین دلایل خرابی آن را برای شما در زیر گردآوری کرده‌ایم:

  • یخ‌زدگی آب در موتور: اگر از ضدیخ در فصل زمستان و سرما استفاده نکنید، آب در موتور یخ زده و با انبساط یخ، واترپمپ شکسته شده یا آسیب می‌بیند.
  • زنگ‌زدگی پره‌های درون واترپمپ: هنگام زنگ زدن پره‌های درون پمپ آب خودرو، این قطعه حساس خراب شده و از کار می‌افتد.
  • عدم استفاده از ضدیخ: نبود ضدیخ در موتور یا وجود ضدیخ بی‌کیفیت و تقلبی، یکی از مواردی است که می‌تواند سبب خراب شدن واترپمپ شود.
  • خورده شدن دنده‌ها: خورده شدن دنده‌ها می‌تواند یکی از دلایلی باشد که به واترپمپ خودروی شما آسیب وارد می‌کند. معمولا افراد این گزینه را جدی نگرفته یا متوجه آن نمی‌شوند.
همچنین بخوانید:  کاملترین بررسی ECU در خودرو و اینکه علائم خرابی آن کدام است؟

نشانه‌های خرابی واترپمپ خودرو

همیشه می‌توان با دنبال کردن سرنخ‌ها، به مشکل اصلی و حل آن رسید. شما می‌توانید در انواع خودروهای ساینا، تیبا، پراید و شاهین، با دنبال کردن نشانه‌ها، به خرابی این قطعه پی برده و آن را تعمیر یا تعویض کنید. این نشانه‌ها و علائم عبارتند از:

  • شنیده شدن صدا: شنیده شدن صدا از سمت موتور و واترپمپ، می‌تواند به دلیل شل شدن قرقره واترپمپ باشد. اگر صدایی شبیه به ناله شنیدید، لازم است واترپمپ را عوض کنید.
  • مشاهده بخار خارج شده از موتور: خروج بخار از موتور می‌تواند نشانگر خرابی واترپمپ باشد. بخار به دلیل عدم خنک کنندگی موتور خارج شده و لازم است سریعا فکری به حال واترپمپ کنید. در صورت بروز این اتفاق، سریعا خودرو را پارک کنید.
  • نشت پیدا کردن مایع خنک کننده: اگر مایع خنک کننده نشتی پیدا کرده، نشان از خرابی واشرها است. خرابی واشرها ممکن است به دلیل خراب شدن واترپمپ باشد. این مایع سبز یا قرمز است که اگر نشتی آن را مشاهده کردید، لازم است به تعویض یا تعمیر واترپمپ بپردازید.
  • بالارفتن بیش از حد دمای موتور: بالارفتن بیش از حد دمای موتور، می‌تواند نشان دهنده خراب شدن واترپمپ باشد. در صورتی که نتوانید حرارت موتور را کم کرده یا به واترپمپ دست بزنید، ممکن است خطراتی در پی بوده و به شما یا خودرو آسیبی وارد شود.
  • نوسان داشتن دمای خودرو: در صورت مشاهده نوسان دمای موتور بین دماهای بالا یا عادی، باید به معیوب شدن واترپمپ شک کنید.

 

علت خرابی واترپمپ تیبا ساینا

مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای پراید از سایت اتوپراید:   لوازم یدکی پراید با قیمت مناسب  –  لوازم یدکی پراید 111 

همچنین بخوانید:  5 دلیل مهم کم شدن آب رادیاتور پراید و راهکار حل آن

علائم کلی خرابی واترپمپ

از علائم کلی که نشان دهنده خرابی واترپمپ هستند، می‌توان گزینه‌های زیر را نام برد:

  • آمپر آب بالاتر از خط وسط می‌رود
  • موتور خودرو جوش می‌آورد
    آب رادیاتور بیش از اندازه کم می‌شود
  • قطره‌هایی به رنگ سبز، یعنی ضدیخ، در زیر خودرو مشاهده می‌شود
  • صدای ساییدگی و خوردگی دو فلز به هم، شنیده می‌شود
    چراغ هشدار ضدیخ در قسمت آمپر روشن می‌شود
  • پمپاژ باد در کولر خودرو کاهش پیدا می‌کند

راه‌های جلوگیری از خرابی واترپمپ

همانطور که می‌دانید، اگر جلوی هر چیزی را پیش از خراب شدن آن بگیرید و پیشگیری کنید، هزینه کمتری خواهید پرداخت. هنگام استفاده از واترپمپ نیز باید طبق روش‌های زیر از خرابی این قطعه پیشگیری کنید:

  • مایع خنک کننده را تعویض کنید: مایع خنک کننده باید در فواصل زمانی معین، تعویض شود. کهنه شدن و گذشتن تاریخ انقضای مایع خنک کننده، باعث زنگ زدن واترپمپ و خرابی آن می‌شود.
  • تسمه تایم کهنه را تعویض کنید: تعویض تسمه تایم زمان خاص خود را دارد. اگر تسمه تایم کهنه را به موقع عوض نکنید، باعث خراب شدن واترپمپ خواهید شد. سعی کنید این دو قطعه را با هم عوض کنید.
  • تسمه تایم را هم زمان با واترپمپ عوض کنید.

 

روش تشخیص خرابی واترپمپ

اولین قدم برای تشخیص خرابی واترپمپ، بازکردن کاپوت و چک کردن پولی واترپمپ است. اگر پولی واترپمپ را جابجا کردید و شل بود، نیاز به عوض کردن دارد.
مورد بعدی این است که به صدای موتور و واترپمپ گوش کنید. اگر از واترپمپ صدای ساییدگی و خوردگی فلز آمد، مشکل از واترپمپ بوده و نیاز به تعویض است.
اطراف واترپمپ و واشرهای آن را به‌خوبی بررسی کنید. با مشاهده قطره‌های آب یا مایعات، متوجه خواهید شد که نشتی وجود دارد. نشتی نشان دهنده فرسوده بودن واترپمپ است.
اگر چراغ هشدار مایع خنک کننده نیز روشن شد، پی می‌بریم که مایع خنک کننده دچار نشتی شده است. خوب کار نکردن کولر خودرو نیز، این خراب شدن را اثبات می‌کند.

  • یکی از نشانه‌های خرابی واتر پمپ نشت آب از آن است بنابراین اگر در اطراف واتر پمپ قطرات‌ آب مشاهده کردید یعنی پمپ نشتی دارد.
  • برای مطمئن شدن از نشتی آب یا ضد یخ، خودرو را در سطح صاف پارک کنید و بعد از چند ساعت زیر خودرو را مشاهده کنید اگر مایعات سبز یا نارنجی رنگ ار خودرو نشت کرده باشد یکی از دلایل آن خرابی واتر پمپ است. البته اگر تنها مایع نشت شده آب باشد زیاد جای نگرانی نیست.
  • اگر پولی تسمه‌ها خراب باشد واتر پمپ آب را به درستی در موتور خودرو نمی‌چرخاند.
  • شنیده شدن صدای ساییدگی از قطعات موتور نیز می‌تواند به دلیل خرابی واتر پمپ باشد اما الزاما نمی‌توان این صدا را ناشی از خرابی واتر پمپ دانست. اگر صداهای غیرعادی از موتور شنیده می‌شود باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود.

به نقل از خودرو 45

 

همچنین بخوانید:  با جلوبندی خراب پراید چه کنیم؟ + روش تعمیر آن

واترپمپ پراید

واتر پمپ پراید 111    واترپمپ پراید

خرید واترپمپ پراید 131

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم برخی علائم وجود دارند که خرابی واترپمپ خودرو را نشان می‌دهند. برخی موارد هستند که باعث خراب شدن این قطعه کوچک شده یا رعایت نکردن آن‌ها، سلامت خودرو را به خطر می‌اندازند. با جلوگیری از بروز مشکلات یاد شده می‌توانید جلوی بروز ضرر و خطرات را بگیرید.
سایت اتوپراید یکی از برترین سایت‌های معرفی و فروش واترپمپ خودروهایی ایرانی از جمله تیبا، ساینا، پراید و شاهین است. این مجموعه کادری پاسخگو دارد و به سوالات شما پاسخ داده می‌شود. در این سایت می‌توانید اطلاعات کاملی درباره قطعات خودروهای ایرانی به‌دست آورده یا به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.


مقاله پیشنهادی: مقایسه کامل تیبا با تیبا 2   – بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *