بلاگ

چرا چراغ ABS خودروی من روشن می شود؟

اگر دارای خودرویی مجهز به چراغABS  هستید، مطمئنا با روشن شدن آن در مدت طولانی مواجه شده‌اید. روشن شدن چراغ ABS در خودرو شما نشان‌دهنده نقص‌های فنی ترمز است. این چراغ به دلایل مختلفی روشن شده و هشدار می‌دهد. اگر خودروی شما نیز دچار این مشکل است پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چراغ ABS خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ ABS یا همان مخفف شده کلمه antilock barking system  یک سیستم مجهز در خودروها است. این سیستم وظیفه کنترل بهتر ترمز توسط راننده را بر عهده خواهد داشت. هنگام فشردن پدال ترمز خودرو این سیستم وارد عمل شده و با کنترلی که ایجاد می‌کند، مانع قفل شدن چرخ‌های خودرو خواهد شد. در واقع باید گفت که این سیستم اولین سیستم پایداری به شمار می‌رود که روی خودروها قرار گرفته است؛ با سیستم  ABSامنیت سرنشینان خودرو بیشتر خواهد شد و از بروز تصادفات و واژگونی اتومبیل جلوگیری خواهد کرد. این سیستم ترمز از چهار بخشی اصلی بدین شرح تشکیل شده است:

  • سوپاپ‌ها: در هر یک از لوله‌های ترمز ای بی اس یک سوپاپ وجود دارد که وظیفه کاهش و دفع سرعت موجود در ترمز را بر عهده دارند.
  • کنترل‌کننده: این قطعه مانند یک مادر برد است که تمام اطلاعات و دستورات را تجزیه و تحلیل و اطلاعاتی که از سوی سنسورهای موجود دریافت می‌کند را برعهده دارد. از طرفی

دیگر فرمان‌های لازم را به سایر اجزا ارسال خواهد کرد.

  • سنسورهای سرعت: این سنسورها وظیفه تشخیص تغییرات ایجاد شده در سرعت خودرو را به عهده دارند.
  • پمپ: پمپ ترمز وظیفه افزایش مجدد سرعت کاهش یافته را بر عهده دارد.

در این میان کنترل‌کننده‌ وظیفه اصلی را در سیستم ترمز ABS دارد؛ در واقع باعث می‌شود خودروی شما حین ترمز گیری‌های شدید کاهش سرعت ثابتی داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی کنترل کنید.

همچنین بخوانید:  6 روش برای تشخیص دستکاری کیلومتر شمار ماشین

کاربرد این سیستم ترمز در واقع کنترل کردن سرعت هنگام ترمزگیری شدید است. خودرویی که مجهز به ABS نیست هنگام ترمز گرفتن شدید باعث قفل شدن چرخ‌ها خواهد شد که این امر موجب واژگونی خودرو و دیگر خطرات برای سرنشینان می‌شود.

چرا چراغ ABS خودروی من روشن می شود؟

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

انواع ترمزهای ABSکدام است؟

ترمزهای ABS خودرو در چند نوع موجود هستند و هر کدام کارایی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند؛ به‌طور کلی سیستم ترمزهای ABS در سه نوع زیر موجود هستند:

1.ترمز ای بی اس تک کاناله: ترمزهای تک کاناله از یک سوپاپ و یک سنسور سرعت تشکیل شده‌اند؛ به همین دلیل به آن‌ها تک کاناله گفته می‌شود. این نوع ترمز تک کاناله را معمولا در وانت‌ها و خودروهای سنگین استفاده می‌کنند؛ این ترمز از طریق چرخ‌های عقب خودرو سرعت و توقف را در خودرو کنترل می‌کند.

2.ترمز ای بی اس سه کاناله: این ترمز بیشتر در کامیون‌ها و وانت‌ها قرار گرفته است. در این نوع ترمز سنسور یا حسگر سرعت در هر دوچرخ جلویی وجود دارد؛ اما در دوچرخ عقب خودرو تنها یک سنسور و یک سوپاپ جای‌گذاری شده است. در ترمز ای بی اس سه کاناله کنترل سرعت جلو به صورت جداگانه صورت می‌گیرد.

3.ترمز ای بی اس چهار کاناله: این سیستم ترمز ضدقفل چهار کاناله یکی از بهترین نوع ضدقفل‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه به‌ طور مجزا روی هر چهارچرخ کنترل داشته و جداگانه آن‌ها را کنترل می‌‌کنند. پس می‌توان گفت بهترین گزینه میان ترمزهای ضد قفل ای بی اس است؛ چراکه کنترل کامل و مناسبی روی چرخ‌ها داشته و از لحاظ سطح ایمنی کیفیت بالاتری را خواهد داشت.

دلیل روشن شدن چراغ ABS  خودروی من چیست؟

در خودروهای سایپا ممکن است با روشن شدن چراغ ای بی اس آن مواجه شوید که این یک امر طبیعی است؛ در واقع ترمزهای ای بی اس از چندین سنسور مخالف به جهت سنجیدن عملکرد چرخ‌ها و قفل نشدن آن‌ها استفاده می‌کنند؛ این سنسورها (حسگرها) که معمولا در چرخ‌ها نصب شده‌اند، در صورت وجود مشکل پیامی را به کنترل‌کننده ارسال می‌کنند؛ سپس این سنسور برای نشان دادن خطا و هشدار چراغ ای بی اس را روشن خواهد کرد. به‌طور کلی این چراغ اخطار خود را در قالب روشن شدن به راننده نشان می‌دهد که این هشدار جدی است و باید نسبت به عیب‌یابی و تعمیر آن اقدام کنید؛ چرا که با در نظر گرفتن روشن بودن چراغ و رانندگی خطرات زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

همچنین بخوانید:  مهم ترین دلایل ریپ زدن پراید و راهکار حل آن

پس سعی کنید در صورت نیاز، خودرو را متوقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید، یا در اسرع وقت به یک تعمیرکار ماهر مراجعه فرمایید.

چرا چراغ ABS خودروی من روشن می شود؟

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

دلایل روشن شدن چراغ ABS در خودروهای سایپا چیست؟

روشن شدن چراغ ای بی اس در خودروهای سایپا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در این بخش به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

  • خرابی رله: خراب بودن رله در سیستم ضد قفل ای بی اس می‌تواند یکی از دلایل شایع در رابطه با روشن شدن چراغ ABS خودرو باشد.
  • فیوز: یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ ای بی اس خودرو سایپا می‌تواند به خاطر سوختن فیوز سیستم ترمز ضد قفل رخ دهد.
  • سنسورها: هنگامی که سنسورهای چرخ به درستی عملکرد نداشته باشند، چراغ ای بی اس روشن خواهد شد.
  • پمپ: عملکرد نادرست پمپ این سیستم ترمز نیز باعث بروز خطا شده و منجر به روشن شدن چراغ ای بی اس خودرو می‌شود.
  • روغن: هنگامی که سطح روغن ترمز پایین بوده یا کاهش یافته باشد، باعث می‌شود سیستم ترمز به درستی کار نکند؛ از این رو چراغ ای بی اس به منظور هشدار دادن روشن خواهد شد.
  • سوکت‌های سنسور: ممکن است گاهی سوکت‌هایی که به سنسورهای سیستم ترمز متصل هستند جا به جا یا قطع شوند؛ این امر نیز یکی از دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو به شمار می‌رود.
  • مشکل در سنسورهای ABS: سنسورهای ABS سرعت چرخ ها را رصد می کنند و در صورت بروز مشکل در هر یک از آنها، چراغ ABS روشن می شود.
  • مشکل در یونیت ABS: یونیت ABS مغز سیستم ABS است و در صورت بروز مشکل در آن، چراغ ABS روشن می شود.
  • مشکل در سیم کشی سیستم ABS: در صورت بروز مشکل در سیم کشی سیستم ABS، چراغ ABS روشن می شود.
همچنین بخوانید:  10 نکته طلایی که هنگام خرید خودرو دست دوم باید رعایت کنید

روشن شدن چراغ ABS می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در سیستم ترمز خودرو باشد. بنابراین، اگر چراغ ABS خودرو شما روشن شد، باید در اسرع وقت به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای رفع مشکل روشن شدن چراغ ABS آورده شده است:

  • خودرو را خاموش و روشن کنید: گاهی اوقات، روشن شدن چراغ ABS می تواند موقتی باشد. با خاموش و روشن کردن خودرو، ممکن است مشکل برطرف شود.
  • سطح روغن ترمز را بررسی کنید: سطح روغن ترمز را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را پر کنید.
  • فیوز ABS را بررسی کنید: فیوز ABS را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.
  • به یک مکانیک مراجعه کنید: اگر با انجام اقدامات فوق مشکل برطرف نشد، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و برطرف کند.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد سیستم ترمز ضد قفل ABS و دلایل روشن شدن چراغ آن صحبت کردیم؛ به طور کلی روشن شدن چراغ ای بی اس را باید جدی گرفت و نسبت به تعمیر و حل آن اقدام کرد؛ چرا که رانندگی با چراغ ای بی اس روشن خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چراغ ABS خودروهای سایپا می‌توانید به سایت اتوپراید مراجعه فرمایید و برای خرید انواع لوازم یدکی پراید و … به سایت فروشگاه مراجعه نمایید.


همچنین بخوانید: عملکرد سیستم abs در ترمز ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *