بلاگ

5 علامت مهم خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا را بشناسید

علائم خرابی واشر منیفولد ماشین

خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا از جمله خرابی‌هایی است که گاهی این خودروها با آن مواجه می‌شوند. به علت اینکه این واشرها با احتراق سوخت در پیشرانه مربوط هستند، خراب شدن آن برابر است با گاز خوردن بی‌دلیل این خودروها و در نتیجه پیشرانه با مشکل مواجه می‌شود و رانندگی با آن به راحتی انجام نمی‌گیرد. ما در مطلب امروز قصد داریم به ۵ علامت مهم خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا اشاره کنیم؛ پس با ما تا آخر مطلب همراه باشید.

مشاهده محصولات فروشگاه اتوپراید : لوازم پراید | لوازم تیبا

انواع منیفولد در پراید و تیبا

واشر منیفولد، قطعه کوچکی در سیستم پیشرانه است که در دو نوع ورودی و خروجی یا هوا و دود بوده و وظیفه منیفولد هوا جلوگیری از نفوذ هوا به داخل موتور است و برای این منظور از واشرهایی استفاده می‌شود که کار آب‌بندی را به عهده دارند. منیفولد دود هم یک واشر آب‌بندی دارد که بین منیفولد به سرسیلندر و یک واشر انعطاف‌پذیر سربی قرار دارد و به لوله اگزوز متصل می‌شود و به این ترتیب موتور که روی دسته موتور قرار می‌گیرد، در هنگام تکان خوردن در موانع، بین منیفولد و اگزوز اتصال محکمی ایجاد می‌کند و از بروز نشتی جلوگیری می‌کند. اکثر خرابی‌های واشر به خرابی واشر منعطف سربی مربوط می‌شود چون این واشرها در زمان‌های طولانی در معرض دود و گرما و جابه‌جایی مداوم پیشرانه هستند. خراب شدن واشر با افزایش صدای پیشرانه و دوده زدن محل اتصال نشان داده می‌شود و اگر واشر آسیب‌دیده به زودی تعویض نشود صدای پیشرانه آنقدر بالا می‌رود که انگار هیچ صدا خفه‌ کنی روی آن وجود ندارد؛ همچنین ممکن است حرارت زیر محفظه کاپوت در رانندگی با سرعت بالا یا در سربالایی به حدی بالا رود که سبب سوختن نمد صداگیر، تغییر رنگ کاپوت و سوختگی سیم‌های داخل کاپوت و … شود که البته خسارات جبران ناپذیری را به جا می‌گذارد و خطرناک هم هست.

همچنین بخوانید:  بررسی سیستم احتراق خودرو و عملکرد آن

محصولات مرتبط : واشر منیفولد ورودی تیبا

علائم خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا

در پیشرانه خودروها، بنزین به وسیله پمپی به داخل محفظه احتراق رفته و با هوایی که در محفظه مکیده می‌شود مخلوط می‌گردد و بعد از آن هم با شمع می‌سوزد و سبب حرکت ماشین می‌شود. حال اگر واشر خراب باشد نشتی صورت می‌گیرد و عملکرد خودرو با اختلال مواجه می‌شود. شما می‌توانید با مشاهده علائمی که به آنها اشاره می‌کنیم از خرابی واشر منیفولد آگاه شوید. این علائم عبارتند از:

افزایش مصرف سوخت خودرو

افزایش اشتهای خودرو

یکی از واضح‌ترین علائم خرابی واشر منیفولد که می‌توانید متوجه آن شوید این است که مصرف سوخت آن افزایش می‌یابد. یعنی زمانی که احساس کردید خودروی شما مصرف سوختش نسبت به قبل بیشتر شده است یکی از گزینه‌ها می‌تواند خرابی واشر منیفولد باشد. برای اینکه خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد باید سوخت و هوا به اندازه مناسبی با هم ترکیب شوند و وقتی واشر منیفولد خراب می‌شود هوا نشت کرده و اندازه مناسب آن به هم می‌خورد و در نتیجه برای ترکیب با هوا سوخت بیشتری نیاز دارد و شما باید به دفعات بیشتری باک خودرو را پر کنید.

محصولات مرتبط : واشر منیفولد خروجی تیبا

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

کم توان شدن

وقتی نسبت سوخت و هوا و ترکیب آن از حالت عادی خارج می‌شود قدرت خودرو هم کم می‌شود و با اینکه خودرو نسبت به قبل بنزین بیشتری مصرف می‌کند اما عملکرد پایین‌تری دارد و شتاب آن کم می‌شود به همین دلیل اگر متوجه شدید که خودروی شما مانند قبل توان ندارد و خصوصا انرژی آن در سربالایی کم شده است یکی از احتمال‌ها، خرابی واشر منیفولد است. البته خود منیفولد هم ممکن است خراب باشد در هر صورت اگر خودروی خود را نزد شخص ماهر و باتجربه‌ای که در این مورد تخصص دارد ببرید می‌تواند دلیل خرابی را بررسی نماید.

همچنین بخوانید:  عملکرد سیستم abs در ترمز ماشین

نشتی آب رادیاتور

همان‌گونه که گفتیم واشر منیفولد در قسمت ورودی محفظه احتراق، کار درزبندی سوخت و هوا را انجام می‌دهد‌ و در قسمت خروجی هم درزبندی دودی که از احتراق به وجود می‌آید را به عهده دارد.‌ در بعضی پیشرانه‌ها واشر منیفولد از نشتی آب رادیاتور هم جلوگیری می‌کند چرا که اگر این واشر خراب شود و آب رادیاتور نشتی پیدا کند عملکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود.‌ نشتی آب رادیاتور را می‌توان از دو روش متوجه شد روش اول از طریق بویایی است و در روش دوم بلند شدن بخارهایی است که از پیشرانه خارج می‌شود.

مطالب مرتبط : مهم ترین دلایل کم آب شدن رادیاتور ماشین

جوش آوردن موتور

پیشرانه سوزان

علامت دیگر خرابی واشر منیفولد که شاید برای افراد عادی که تجربه زیادی ندارند محسوس نباشد داغ شدن پیشرانه بوده و چون با خراب شدن واشر احتمال نشتی آب رادیاتور زیاد است سیستم خنک کننده خودرو مانند سابق کار نمی‌کند و به این ترتیب، سیستم پیشرانه داغ می‌شود؛ پس به این نشانه به عنوان یکی از نشانه‌های خرابی واشر منیفولد هم توجه داشته باشید.

سخن پایانی

خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا از خرابی‌هایی است که در صورت مشاهده آن باید هر چه زودتر برای رفع مشکل اقدام شود. در این مطلب با توجه به نشانه‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید از خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا آگاه شوید و زودتر به یک تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه کنید تا از بروز خسارت احتمالی بعدی جلوگیری کنید. شما می‌توانید برای خرید این قطعه به همکاران ما مراجعه نمایید تا بهترین واشر منیفولد پراید و تیبا را با نازل‌ترین قیمت تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت autopride.ir سر بزنید.

همچنین بخوانید:  علائم کمپرس موتور + روش تست و میزان استاندارد

4 دیدگاه در “5 علامت مهم خرابی واشر منیفولد پراید و تیبا را بشناسید

  1. Emad گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    دلیل خرابی واشر منیفولد پراید چیه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      دلیلش میتونه داغ شدن پیشرانه، نشتی آب رادیاتور، کم توان شدن و افزایش اشتهای خودرو باشه.

  2. کوروش واحدی گفت:

    میخواستم بدونم که واشر منیفولد چیه؟ و اینکه کاربردش تو ماشین چی هستش

    1. manager.kh گفت:

      وظیفه منیفولد هوا جلوگیری از نفوذ هوا به داخل موتور هستش و برای این کار از واشرهایی استفاده می‌شه که کار آب‌بندی رو به عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *