بلاگ

علائم خرابی فن پراید، تعویض بهتر است یا تعمیر؟

علائم خرابی فن پراید

خودروی پراید به دلیل قیمت نسبتاً ارزان‌ترش نسبت به دیگر انواع خودرو، بسیار در کشور ایران خرید و فروش می‌شود. شرکت سایپا هم برای فروش هر چه بیشتر این خودرو، مدل‌های متنوعی از آن را تولید و روانه بازار کرده است. موارد زیادی دیده شده که فن پراید دچار مشکل شده و تعمیرکار نتوانسته آن را تعمیر کند. اگر به دنبال علائم خرابی فن پراید هستید تا با مشاهده هر کدام از آن‌ها به سرعت برای تعمیر فن اقدام کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ چرا که قصد داریم به بررسی نشانه‌های خرابی فن پراید بپردازیم.

چگونه متوجه کار نکردن فن پراید شویم؟

یکی از علائم خرابی فن پراید، کار نکردن آن است. برای اطمینان از این مسئله، می‌توانید به پشت کیلومتر نگاهی بیندازید. در آنجا شاهد یک درجه خواهید بود که دمای خودرو را نمایش می‌دهد. در صورت بالا بودن بیش از حد این درجه، متوجه خواهید شد که فن پراید از کار افتاده و نیاز به تعمیر دارد. گاهی اوقات روشن شدن چراغ چک اتومبیل نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی فن باشد؛ البته توجه داشته باشید که این موضوع همیشگی نیست.

صدای موتور، یکی دیگر از علائم خرابی فن پراید است. در زمان روشن بودن موتور و عدم حرکت خودرو، درست وقتی که دمای موتور بالا می‌رود، قادر هستید تا به وضوح صدای روشن شدن فن را بشنوید. در صورتی که صدای فن را نشنوید، متوجه خواهید شد که فن به هر دلیل خراب شده و کار نمی‌کند. از دیگر روش‌هایی که می‌توانید برای اطمینان از کار نکردن فن به کار ببرید می‌توان به بالا زدن کابوت و چک کردن فن اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  آیا دلایل گاز نخوردن ماشین را می دانید؟ - اتوپراید

خرابی فن پراید

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

در زمان کار نکردن فن، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

فشار نیاوردن به موتور، اولین کاری است که در زمان مشاهده علائم خرابی فن پراید باید انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم که خودرو را نگه دارید و به موتور فرصت دهید تا دوباره خنک شود؛ پس از خنک شدن موتور دوباره به راه خود ادامه داده و خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید. برای کمک و سرعت بخشیدن به کاهش دما، می‌توانید اتومبیل را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید. هوای آزاد تاثیر زیادی بر سرعت خنک شدن موتور خواهد داشت.

ریختن آب روی رادیاتور، یکی دیگر از راه کارهایی است که به خنک شدن موتور، کمک می‌کند. به طور معمول در فصل زمستان موتور خودرو داغ نمی‌کند و در صورت از کار افتادن فن، می‌توانید بدون نگرانی خود را به تعمیرگاه برسانید.

علائم خرابی فن موتور

علائم خرابی فن پراید، هر بار خود را با ظاهری متفاوت نشان می‌دهند. رانندگان ممکن است با مشاهده موارد زیر، به خرابی فن موتور خودرو، مشکوک شوند.

  • از کار افتادن فن
  • ضعیف شدن عملکرد فن
  • بالا بودن دمای موتور با وجود کارکرد فن
  • شنیدن صداهای اضافی و احساس ارتعاشات غیرطبیعی
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • داغ شدن موتور بیش از حد رله فن رادیاتور ماشین
  • خاموش نشدن فن‌های خنک‌ کننده
  • روشن بودن چراغ‌های هشدار
  • عملکرد نامناسب تهویه مطبوع

خرابی فن پراید

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

چرا رله فن رادیاتور ماشین  خراب می شود؟

یکی از علائم خرابی فن پراید، خراب شدن رله فن ماشین است؛ اما چرا این قطعه خراب می‌شود؟ در ادامه به برخی از دلایل این امر اشاره می‌کنیم.

  • خرابی ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو
  • مشکل در سوئیچ دما که باعث خاموش یا روشن شدن رله فن خواهد شد.
  • وجود انقباض در میان مدارها با سرعت بسیار‌ بالا
  • تخلیه جریان الکتریکی بالا از فن موتور نیمه کوتاه یا مدار فن به ‌شکل متناوب
همچنین بخوانید:  شاهین بخریم یا تارا؟ | معرفی مزایا و معایب هر کدام

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

رله فن خنک کننده چقدر عمر می‌ کند؟

به طور معمول رله فن خنک کننده، عمر زیادی دارد. خوشبختانه این قطعه امکان خرابی بسیار کمی دارد. به زبان دیگر می‌توان گفت که عمر رله فن خنک کننده با عمر مفید خودرو برابر خواهد بود. توصیه می‌کنیم تا زمانی که علائم خرابی فن پراید را مشاهده نکرده‌اید، برای تعویض آن اقدام ننمایید. به طور میانگین انتظار می‌رود که این قطعه تا 30 سال نیز عمر کند. در هر حال، میزان عمر این قطعه و ساید قطعات خودرو، به نحوه نگه‌داری شما از آن‌ها بستگی دارد.

خرابی فن پراید

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

بهتر است که فن را تعمیر کنیم یا تعویض؟

پاسخ به این پرسش، کاملاً به میزان بودجه و شدت خرابی فن خنک کننده موتور شما دارد. گاهی اوقات آسیب وارده به فن بسیار ناچیز بوده و تعمیرکار می‌تواند آن را به سادگی تعمیر کند. از طرفی ممکن است که فن صدمه زیادی دیده یا حتی سوخته باشد؛ در چنین مواردی پیشنهاد می‌کنیم که برای تعویض این قطعه، اقدام کنید. برای خرید یک فن با کیفیت، می‌توانید به وب سایت Autopride.ir مراجعه نمایید. کارشناسان با تجربه این سایت می‌توانند به شما مشاوره داده و در انتخاب مناسب‌ترین گزینه، به شما کمک کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی در رابطه با علائم خرابی فن پراید، در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها توصیه می‌کنیم تا به سرعت خودرو خود را به تعمیرگاهی معتبر برده و برای عیب‌یابی و رفع مشکلش، اقدام کنید. در صورتی که به این علائم بی‌توجهی کنید، ممکن است هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای خود و دیگر سرنشینان خودرو، رقم بزنید. در صورتی که پیش از این‌ها تجربه خرید فن خنک کننده موتور را دارید، لطفا تجریبات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم پراید آب روغن قاطی کرده ؟

مقالات پیشنهادی:

مهم ترین نشانه های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

5 دلیل مهم کم شدن آب رادیاتور پراید و راهکار حل آن

5 دیدگاه در “علائم خرابی فن پراید، تعویض بهتر است یا تعمیر؟

  1. علیرضا ستاری گفت:

    سلام روز بخیر
    میخواستم بدونم از کجا میشه فهمید فن پراید از کار افتاده؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما می‌تونید به پشت کیلومتر نگاهی کنید، اونحا یک درجه خواهید بود که دمای خودرو رو نمایش میده. در صورت بالا بودن بیش از حد این درجه، متوجه خواهید شد که فن پراید از کار افتاده و نیاز به تعمیر داره.

    2. جهان گفت:

      این پست دقیقا جواب سولته دیگه. اگه خونده باشی، موضوع پست همون جواب سوال شماست

      1. manager گفت:

        بعضی از دوستان حوصله خواندن مطالب رو ندارن و ترجیح میدن مستقیما سوالشون رو بپرسن که البته ایرادی هم نداره ما پاسخگو هستیم.

  2. در کل همه ماشین های تولید داخل سرعت فن اش پایینه با تقویت کردن موتور فن و تبدیل به دوسر بلبرینگ می توان سرعت دور را به حداکثر از ١٢٠٠ به ٣٠٠٠ دور افزایش داد و آمپر مصرفی را پایین بیاوریم و خنک کنندگی دوبرابر بهتر میشه من تست کردم خیلی جواب گو هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *