بلاگ

مهم‌ ترین دلایل سفت شدن پدال ترمز و راهکار حل مشکل

دلایل سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز یا همان چوب شدن ترمز، یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو است که معمولاً برای هر راننده‌ای پیش می‌آید. اغلب مکانیک‌ها این مشکل را به عنوان سفت شدن ترمز هم می‌شناسند. اگر شما هم از بروز این مشکل خسته شده‌اید و دنبال راهی برای تعمیر همیشگی آن هستید، توصیه می‌کنیم تا انتها مقاله با ما همراه باشید و برای خرید لوازم یدکی پراید با نازل ترین قیمت به سایت اتوپراید مراجعه نمایید.

چرا پدال ترمز سفت می‌شود؟

چوب شدن پدال به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟ این سوال یکی از سوالات رایج بین رانندگان است که معمولاً هنگام مراجعه به مکانیکی‌ها، می‌پرسند. اما واقعاً دلیل اصلی این اتفاق چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است کمی با سیستم ترمز ماشین آشنا شوید تا بتوانید این مسأله را بهتر درک کنید.

سیستم ترمز هیدرولیک که تقریباً همه با آن آشنا هستند، دارای یک پدال ترمز است. زمانی که راننده این پدال را فشار می‌دهد، روغن موتور متراکم شده و باعث فشرده شدن کفشک‌های ترمز به دیسک خودرو می‌شود. در نهایت این انرژی مکانیکی به دلیل اصطکاک به وجود آمده، به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود و سرعت خودرو را کاهش می‌دهد.

ترمز هیدرولیک نام دستگاه ترمزی است که با استفاده از روغن ترمز، که معمولا از اتیلن گلیکول ساخته شده است، برای انتقال فشار از سیستم کنترل به سیستم ترمز به کار می‌رود.

به نقل از ویکی‌پدیا

سیستم ترمز در نگاه اول، بسیار ساده و قابل فهم به نظر می‌رسد. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر گونه ایرادی که در این سیستم به وجود می‌آید، می‌تواند روی عملکرد و کارایی سیستم ترمز خودرو شما تأثیر منفی بگذارد. در نهایت همه این ایراد‌های به وجود آمده، می‌توانند موجب سفت شدن ترمز خودرو شما شوند.

همچنین بخوانید:  6 راهکار افزایش شتاب خودرو که باید بدانید

علاوه بر این، عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند روی عملکرد سیستم ترمز تأثیر بگذارند. برای مثال کثیف شدن اجزای تشکیل دهنده ترمز، یا آلوده شدن روغن ترمز به دلیل گل ولای‌های وارد شده، بازده سیستم ترمز خودرو را کاهش داده و در نتیجه باعث سفت شدن پدال ترمز می‌شوند. لازم به ذکر است که تعمیر ترمز خودرو کار هر کسی نیست و باید توسط یک مکانیک حرفه‌ای انجام شود.

دلایل سفت شدن پدال ترمز

| مشاهده و خرید لوازم یدکی شاهین از سایت اتوپراید |

علت چوب شدن پدال خودرو و راه کار آن

زمانی که شما در حال رانندگی هستید، توقع دارید که وقتی پدال را به آرامی فشار می‌دهید، سیستم ترمز کار خود را به خوبی انجام دهد و به سرعت اتومبیل شما را متوقف کند. اما ممکن است گاهی اوقات اینگونه پیش نرود و پدال ترمز، کار خود را به درستی انجام ندهد. یکی از مشکلاتی که معمولاً برای پدال ترمز پیش می‌آید، همین سفت شدن پدال ترمز است که شما را مجبور می‌کند تا فشار بیشتری به آن وارد کنید.

در ادامه به معرفی برخی از دلایل اساسی چوب شدن پدال ماشین خواهیم پرداخت.

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

آلوده شدن روغن ترمز خودرو

دلیل اصلی سفت شدن پدال خودرو از نظر مکانیک‌ها، کثیف شدن روغن ترمز است. همانطور که می‌دانید برخی از قطعات سیستم ترمز خودرو، در بیرون از ماشین قرار دارند. این قطعات همواره در معرض آلودگی‌های بیرون ماشین مانند گل و لای، آلودگی هوا، دود و بخار هستند؛ به همین دلیل پس از مدتی آلوده خواهند شد. به مرور زمان کثیف شدن این قطعات، باعث آلوده شدن روغن ترمز خودرو و در نتیجه کاهش کارایی سیستم ترمز می‌شوند.

همچنین بخوانید:  مهم‌ترین نشانه‌های ترکیدن باتری تیبا و پراید که باید جدی بگیرید!

رنگ روغن ترمز تمیز، تقریباً شبیه زرد کهربایی است. اگر رنگ روغن موتور شما تغییر کرده، به این معنا است که روغن موتور کثیف یا کهنه شده و نیاز به تعویض دارد. اگر با مشکل چوب شدن پدال مواجه شدید، بهتر است ابتدا روغن ترمز خورد را بررسی کنید. در صورتی که روغن کثیف بود، بهتر است آن را تعویض کنید. دقت کنید که همیشه از روغن موتور با کیفیت و استاندارد استفاده نمایید تا سیستم ترمز بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

روغن ترمز

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

خرابی بوستر ترمز یا شیلنگ خلاء

بوستر ترمز، یکی از قطعات ترمز است که باعث تقویت انرژی مکانیکی پدال ترمز می‌شود. وجود اشکال در این قطعه می‌تواند یکی از دلایل سفت شدن پدال ترمز باشد. استفاده زیاد از پدال ترمز و تصادف‌های خفیف، به مرور زمان به این قطعه آسیب می‌زند و در نهایت موجب سفت شدن ترمز می‌شود.

یکی از دلایل دیگر سفتی ترمز، خراب شدن شیلنگ خلأ است که با بوستر ترمز، ارتباط مستقیم دارد. هر گونه نشتی که در این شیلنگ رخ بدهد، می‌تواند موجب خراب شدن ترمز خودرو شود. پس اگر تعویض روغن موتور کمکی به شما نکرد، توصیه می‌کنیم به مکانیکی قابل اعتماد مراجعه کنید و مشکل این دو قطعه را بررسی نمایید.

بوستر ترمز

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

خرابی کنترل‌ کننده میزان فشار هوای داخل بوستر

کنترل‌کننده میزان فشار هوا بوستر ترمز، که مانند سوپاپ عمل می‌کند وظیفه دارد که ورود و خروج هوا به داخل بوستر را مدیریت کند. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، عملکرد سیستم ترمز را دچار مشکل می‌کند.

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم پراید آب روغن قاطی کرده ؟

ایجاد مشکل در رابط بوستر ترمز

بوستر ترمز خودرو، با استفاده از موتور خودرو، انرژی مورد نیاز برایخلأرا تأمین می‌کنید. این انرژی از موتور به بوستر ترمز، توسط یک لوله خرطومی منتقل می‌شود. گاهی اوقات شل شدن لوله، سوراخ شدن یا هر نوع مشکلی دیگر در این لوله باعث چوب شدن پدال ترمز خواهد شد.

بوستر ترمز ماشین

| خرید محصولات مرتبط از سایت اتوپراید: دیسک ترمز چرخ جلو سیلندر ترمز چرخ عقب ناخنی لنت جلو ترمز |

کمبود روغن ترمز

یکی از دلایل اصلی سفت شدن پدال ترمز، کمبود مایع ترمز در سیستم ترمز خودرو است. اگر سطح مایع ترمز در مخزن مایع ترمز پایین باشد، فشار تولید شده توسط پمپ ترمز کافی نخواهد بود و پدال ترمز سفت خواهد شد.

خرابی سیستم هیدرولیک ترمز

در سیستم ترمز خودرو، هیدرولیک معمولاً برای انتقال نیرو به سیستم ترمز استفاده می‌شود. در صورتی که قطعات هیدرولیکی مانند پمپ ترمز، بلندگوها، لوله‌ها یا کالیپر‌ها خراب شوند، فشار لازم برای سفت شدن پدال ترمز ایجاد نخواهد شد.

رسوب‌گذاری در سیستم ترمز

در طول زمان، رسوبات و ذرات کوچک می‌توانند در سیستم ترمز جمع شوند و مانع از عبور روغن ترمز شوند. این مسدود شدن مسیر عبور روغن ترمز می‌تواند منجر به سفت شدن پدال ترمز شود.

خرابی مکانیکی

در برخی موارد، قطعات مکانیکی سیستم ترمز ممکن است خراب شوند و باعث سفت شدن پدال ترمز شوند. مثلاً، کالیپرهای ترمز ممکن است گیر کنند یا پدال ترمز به دلیل خرابی در سیستم مکانیکی دچار مشکل شود.

نتیجه‌ گیری

سفت شدن پدال ترمز خودرو، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که کثیف شدن روغن موتور، مهم‌ترین دلیل آن به حساب می­آید. یکی از راه‌های کاربردی برای رفع سفت شدن ترمز، تعویض قطعات خودرو است. برای خرید قطعات یدکی می‌توانید به سایت Autopride.ir مراجعه کنید و انواع قطعات با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

مقالات مرتبط:

بهترین مارک لنت ترمز پراید و تیبا کدام است؟

سوت کشیدن لنت ترمز پراید نشانه چیست و برای حل آن باید چکار کرد؟

2 دیدگاه در “مهم‌ ترین دلایل سفت شدن پدال ترمز و راهکار حل مشکل

  1. حسین ملایری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دلیل اصلی سفت شدن پدال ترمز چی میتونه باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلیل اصلی سفت شدن پدال خودرو از نظر مکانیک‌ها، کثیف شدن روغن ترمز است. همانطور که می‌دانید برخی از قطعات سیستم ترمز خودرو، در بیرون از ماشین قرار دارند. این قطعات همواره در معرض آلودگی‌های بیرون ماشین مانند گل و لای، آلودگی هوا، دود و بخار هستند؛ به همین دلیل پس از مدتی آلوده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *