بلاگ

تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

دینام خودرو یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده ماشین هست که به روشن شدن و کار کردن ماشین کمک می‌کند. در واقع اگر دینام نباشد یا خراب باشد، خودرو کار نمی‌کند و روشن نمی‌شود. حال وظیفه دینام چیست؟ دینام برق مورد نیاز خودرو را تامین می‌کند و وظیفه شارژ کردن باطری را هم برعهده دارد. پس با یک بررسی ساده متوجه اهمیت دینام در داخل خودرو می‌شویم.

 حال قصد داریم در این مطلب از سایت اتوپراید، به معرفی دینام و وظایف آن بپردازیم و در ادامه به عوامل خرابی دینام و زمان تعویض اشاره‌ای خواهیم داشت.

| مشاهده و خرید دینام یورو 4 خودروهای پراید از اتوپراید:  دینام پراید 131 یورو 4  –  دینام پراید 111 یورو 4 |

دینام خودرو چه کاربردی دارد و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم دینام در واقع وظیفه تولید برق خودرو را برعهده دارد. اگر دینام نباشد، باطری ماشین به‌سرعت خالی شده و دیگر روشن نمی‌شود، پس در واقع بدون دینام، خودرو نیز کاربردی نخواهد داشت. نحوه کار دینام به این‌صورت است که انرژی مکانیکی خودرو را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند و سپس این انرژی الکتریکی را به قسمت‌های مختلف خودرو که با برق کار می‌کنند، می‌فرستد و در همین حین باطری خودرو را هم شارژ می‌کند تا نیروی کافی برای روشن کردن خودرو در آن ذخیره شود.

حال اگر دینام خراب باشد، نمی‌تواند باطری را شارژ مجدد کند و پس از مدت کوتاهی که شارژ باطری تمام شد، برق موردنياز خودرو تامین نمی‌شود و در نتیجه خودرو نمی‌تواند روشن شود.

تاثیرات منفی خرابی دینام

| خرید دینام انژکتور خودروهای پراید از اتوپراید:  دینام انژکتور 65 آمپر پراید 111  –  دینام انژکتور 65 آمپر پراید 131 |

همچنین بخوانید:  5 دلیل مهم کم شدن آب رادیاتور پراید و راهکار حل آن

نحوه کار باطری و دینام

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود دینام، چه نیازی به باطری در خودرو هست؟ در رابطه با این سوال باید بگوییم که از آنجایی که دینام با انرژی الکتریکی برق تولید می‌کند، بدون انرژی الکتریکی و زمانی که اتومبیل خاموش است، نمی‌تواند کار کند؛ پس در نتیجه برق ذخیره شده در باطری، به روشن شدن خودرو کمک می‌کند و سپس پس از روشن شدن خودرو دینام به‌کار می‌افتد؛ همچنین در زمانی که اتومبیل خاموش است می‌توان از چراغ‌های اتومبیل و یا سیستم صوتی استفاده کرد و این موارد هم نیاز به نیروی برق دارند که این برق در زمان خاموشی اتومبیل، از طریق انرژی ذخیره شده در باطری تامین می‌شود ولی این انرژی محدود است و ممکن است خیلی زود تمام شود.

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

اجزای تشکیل دهنده دینام

همانطور که هر وسیله‌ای از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، دینام نیز از چند قسمت مختلف تشکل شده که در کنار یکدیگر تشکیل دینام داده‌اند و با استفاده از نیروی مغناطیسی، نیروی القایی تولید می‌کنند و سبب کار کردن و روشن شدن اتومبیل می‌شوند. دینام از 7 بخش تشکیل شده که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. پس با سایت اتوپراید همراه باشید تا اطلاعات کاملی از دینام به شما بدهیم.

نیرو القای الکترومغناطیسی (به انگلیسی: Electromagnetic induction) عبارت است از تولید نیروی محرکه الکتریکی در یک رسانا که در یک میدان مغناطیسی متغیر با زمان قرار دارد. تغییر میدان مغناطیسی می‌تواند در اثر یک جریان متناوب یا حرکت نسبی رسانا و میدان باشد.

به نقل از ویکی‌پدیا

تاثیرات خرابی دینام

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

همچنین بخوانید:  اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

پوسته دینام

پوسته دینام، در واقع دو قطعه آلومینیومی است که تمام قطعات و اجزای دینام را درون خود قرار می‌دهد. تمام اجزای دینام به ‌جز قرقره که وظیفه چرخاندن روتور را برعهده دارد، داخل پوسته قرار می‌گیرند و دلیل ساخت این قطعه از آلومینیوم این است که آلومینیوم از گرم شدن بیش ‌از حد دینام جلوگیری می‌کند.

استاتور

بخش بعدی دینام استاتور است که از یک مجموعه سیم‌پیچ و یک هسته تشکیل شده است و این قطعه با ایجاد یک میدان مغناطیسی جریان برق تولید می‌کند.

روتور

قسمت دیگر دینام خودرو، روتور یا آرمیچر است که با چرخش خود، برای استاتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این قطعه به کمک نیروی مکانیکی موتور خودرو کار می‌کند.

روتور هم از یک مجموعه سیم پیچ تشکیل شده که به دور یک محور به شکل وی در کنار هم، قرار گرفته‌اند. روتور نیروی برق موردنیاز خود را از باطری دریافت می‌کند.

خرابی دینام در خودروهای داخلی

دیود

قطعه مهم بعدی در دینام، دیود است. دیود در واقع وظیفه یکسوسازی جریان برق را برعهده دارد یعنی نیروی برق AC دینام را به نیروی DC تبدیل می‌کند تا با تبدیل نیروی برق متناوب به برق مستقیم بتواند باطری را شارژ کند.

آفتامات

آفتامات وظیفه کنترل جریان برق ورودی به آرمیچر را برعهده دارد و با کنترل جریان ورودی، بر جریان خروجی هم تاثیر می‌گذارد.

دیگر قطعات تشکیل دهنده دینام شامل، زغال و جا زغالی، پولی و پره خنک‌کننده و قرقره و بلبرینگ می‌شود که هرکدام وظیفه‌ای دارند و باید هرکدام در سیستم به درستی کار کنند تا دینام کار خود را به‌خوبی انجام دهد و اگر هر یک خراب شوند، در کارکرد دینام مشکل به‌وجود می‌آید.

اثرات خرابی دینام خودرو

گرمی هوا و بالارفتن دمای موتور، سبب به‌کار افتادن فن خودرو با دور حداکثر می‌شود که موجب پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می‌شود و وقتی مدت طولانی با این شرایط کار کند، به‌مرور سبب خرابی دینام می‌شود. استفاده از کولر با توان حداکثری هم ممکن است بر خرابی دینام و کاهش کارایی آن تاثیرگذار باشد.

همچنین بخوانید:  0 تا 100 استارت خودرو + علائم خرابی

رانندگی با سرعت پایین، در شرایطی همچون ترافیک باعث کاهش دور موتور و کاهش تولید برق توسط دینام می‌شود؛ در نتیجه دینام از قدرت بیشتری برای تامین برق استفاده می‌کند و ممکن است سبب خرابی دینام شود. این مورد به این دلیل اتفاق می‌افتد که زمانی که دور موتور پایین می‌آید، دینام نمی‌تواند باطری را به‌خوبی شارژ کند؛ در نتیجه برق مورد نیاز خودرو از دینام به‌صورت مستقیم تامین می‌شود که فشار بر دینام را افزایش داده و موجب خرابی و سوختن دینام می‌شود.

اگر در خودرو از لوازم برقی و صوتی تصویری به میزان زیاد استفاده کنیم، سبب تخلیه انرژی باطری شده و برق از دینام به‌شکل مستقیم تامین می‌شود که برای دینام درصورت استفاده طولانی مدت آسیب زننده است و سبب خرابی آن می‌شود.

در صورتی که مشاهده کردید چراغ دینام خودرو روشن است یا نور چراغ‌ها کم شده است یا باطری به‌طور کامل شارژ نمی‌شود، یا اگر در هنگام استارت با مشکل کمبود برق مواجه شدید، باید به تعمیرکار مراجعه کنید و او دینام را بررسی و در صورت نیاز تعویض کند.

خرابی دینام

| مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای پراید از سایت اتوپراید: لوازم یدکی پراید 141  لوازم یدکی پراید 111 |

جمع بندی

یکی از مهمترین قطعات هر خودرو که وظیفه تامین برق خودرو را برعهده دارد و خودرو بدون وجود آن نمی‌تواند کار کند، دینام است. دینام از قطعات مختلفی تشکیل شده که در صورت خرابی، در کارکرد آن اختلال به‌وجود می‌آید. پس باید با توجه به نشانه‌های مشکوک به خرابی، سریعا برای تعویض دینام اقدام کرد. امیدواریم از این مطلب سایت اتو پراید نهایت استفاده را برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.


همچنین بخوانید: مهمترین نشانه‌های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

4 دیدگاه در “تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

  1. Emad گفت:

    سلام
    گرم بودن هوا هم میتونه دلیل خرابی دینام خودرو باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      گرمای هوا باعث میشه فن موتور با سرعت بیشتری کار کنه و اگه تو این حین کولر هم روشن بشه، باعث میشه تا فشار بسیار زیادی روی دینام برای تامین برق مورد نیاز وارد بشه که در صورت تکرار بیش از حد باعث خرابیش میشه.

  2. صالح میرعمادی گفت:

    از کجا میشه فهمید دینام ماشین خراب شده؟

    1. manager.kh گفت:

      از اونجا که دینام سیستم الکتریکی خودرو رو تغذیه می‌کنه، کم‌نور شدن یا چشمک‌زدن چراغ‌های بزرگ یا کم‌نور شدن چراغ‌های داخلی ممکنه یکی از نشونه‌های خرابی دینام باشه. همچنین ممکنه چراغ داشبورد، سرعت‌سنج یا رادیو به‌طور ناگهانی از کار بیفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *