بلاگ

اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

روغن ریزی ماشین

ممکن است برای هر فردی حداقل یک بار این مشکل پیش بیاید که با پارک کردن ماشین خود در پارکینگ و یا در خیابان شاهد ریختن روغن بر روی زمین باشد. روغن ریزی خودرو؛ فرقی هم ندارد از خودروهای داخلی مانند پراید و تیبا گرفته تا خودروهای خارجی ممکن است این مشکل برای هر کسی پیش آید، دلایل و عوامل متعددی دارد و منشا روغن نیز می تواند از بخش های مختلف خودرو باشد. در ادامه دلایل روغن ریزی، روغن ریزی بخش های مختلف و راهکار حل مشکل را بررسی خواهیم کرد.

مقالات مرتبط : بهترین زمان تعویض روغن موتور پراید

مهم ترین دلایل روغن ریزی خودرو

چندین دلیل برای اینکه شاهد ریختن روغن از خودرویتان بر روی زمین باشید وجود دارد، می توان یکی از مهم ترین دلایل را بالا رفتن عمر خودرو دانست، از آنجا که با بالا رفتن سن خودرویتان ممکن است بخش های مختلف آن دچار پوسیدگی شوند و ترک بردارند در هنگام جابه جایی روغن بین قطعات مختلف ممکن است این روغن از محل ترک خوردگی به بیرون بریزد. از دیگر عوامل روغن ریزی خودرو می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. خرابی کاسه نمد گیربکس ماشین
  2. خراب شدن واشر آب بندی کارتل خودرو
  3. سوراخ شدن کارتل
  4. سوراخ شدن مخزن هیدرولیک فرمان
  5. خرابی پلوس

مهم ترین وظایف روغن موتور در خودرو برای ایجاد روانکاری در بین قطعات مختلفی همچون پیستون و سیلندر، چرخ دنده ها، سوپاپ، میل بادامک، فنر سوپاپ و … است، علاوه بر اینها از روغن موتور برای خنک کردن موتور نیز استفاده می شود. با توجه به این موارد در صورتی که ماشین شما دچار روغن ریزی شود و زود برای رفع این مشکل اقدام نکنید در هر کدام از بخش های گفته شده شاهد اختلال خواهیم بود که این مورد خود می تواند باعث خرابی قطعات دیگر شود و در نهایت شما مجبور به پرداخت هزینه بسیار بیشتری برای تعمیر خودرو و یا در برخی موارد خسارات جبران ناپذیر خواهید بود!

همچنین بخوانید:  آشنایی با اجزای سیستم تعلیق پراید، تیبا و شاهین

محصولات مرتبط : فشنگی روغن پراید 131 | شمع روغن تیبا

دلایل روغن ریزی ماشین

روغن خودرو در چه بخش هایی استفاده می شود؟

به صورت کلی 4 مدل روغن در بخش های مختلف ماشین استفاده می شود. روغن موتور که تیره رنگ بوده و بویی شبیه بنزین سوخته دارد و در صورتی که روغن موتور از خودرویتان بریزد لک آن روی زمین باقی میماند و پاک نمی شود، روغن ترمز که به دلیل خاصیت خورندگی و اسیدی خود در صورتی که به رنگ بدنه ماشین برخورد کند رنگ ماشین را از بین می برد، روغن هیدرولیک که به آن روغن فرمان هم می گویند و رنگ آن روشن تر از روغن موتور است و روغن گیربکس که از روغن موتور غلیظ تر است.

اگر خودرویتان دچار نشتی و روغن ریزی از موتور شده بود باید میزان خسارت و خرابی قطعات را بررسی کنید، به همین منظور رد روغن را بر روی بدنه موتور دنبال کنید، هر چه این رد از نقاط بالاتری دیده شود یعنی قطعات پایینی سالم هستند. اما اگر این رد را در همان پایین موتور دیدید باید بدانید این روغن ریزی ممکن است در اثر خرابی پیچ یا واشر کارتل، فیلتر روغن، واشر سرسیلندر، کاسه نمد میل سوپاپ، واشر درب سوپاپ، درب محفظه روغن اتفاق افتاده باشد. یکی از شایع ترین علل روغن ریزی در پراید طراحی ضعیف کاسه نمد میل لنگ بوده که در بسیاری از موارد شاهد روغن ریزی موتور پراید خواهیم بود.

محصولات مرتبط : فیلتر روغن تیبا

 

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

در مورد روغن هیدرولیک یا روغن فرمان باید بدانید در موارد کمی این مشکل پیش خواهد آمد اما در صورتی که شاهد ریختن روغن قرمز رنگی بر روی زمین بودید باید بدانید روغن ریزی خودرو از بخش هیدرولیک است و میتوان در اثر عوامل زیر به وجود آید:

  • خراب بودن فشنگی هیدرولیک
  • خرابی مخزن هیدرولیک
  • نشتی شلنگ هیدرولیک
  • خرابی پینیون فرمان خودرو

مورد بعدی مربوط به ریختن روغن ترمز خودرو است که ریسک بالایی داشته و باید به سرعت رفع شود چرا که ممکن است در سیستم ترمز خودرو ایجاد مشکل نماید. نشتی روغن ترمز می تواند به دلیل مسائلی همچون هرز شدن واشر بین اتصالات سیستم ترمز، ایراد پمپ ترمز و مشکل در مخزن سیلندر ترمز باشد.

مقالات مرتبط : از کجا بفهمیم پراید روغن سوزی دارد؟

نشتی روغن موتور

راه های تشخیص دادن روغن ریزی خودرو

شایع ترین و آسان ترین راه تشخیص مشاهده کردن ریختن روغن از زیر خودرو بعد از چند ساعت پارک کردن آن است. یکی دیگر از راه های تشخیص روغن ریزی خودرو هنگامی است که خودرو را به کارواش میبرید و موتورشویی انجام میدهید در صورتی که لکه های روغن را در بخش های مختلف خودرو دیدید باید بدانید که خودرویتان روغن ریزی دارد.

در صورتی که خودروی شما قدیمی باشد همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم باید احتمال روغن ریزی از بخش های مختلف را بدهید و چکاپ منظم و دوره ای خودرو را در این شرایط اصلا فراموش نکنید! همچنین چه در مورد ماشین های قدیمی و چه در مورد ماشین های جدید باید سطح روغن خودرو را به صورت منظم با گیج روغن چک کنید که خودرویتان روغن کم نکرده باشد.

همچنین بخوانید:  با دیدن این نشانه‌ها بدانید که زمان تعویض تسمه تایم ماشینتان است!

محصولات مرتبط : گیج روغن پراید 111

روغن ریزی خودرو چه عواقبی دارد؟

در صورتی که روغن ریزی خودرو حتی اگر بسیار کم و در حد چندین لکه بود باید در اولین زمان خودرو را پیش مکانیک ببرید تا ایراد شناسایی شده و هر چه زودتر رفع شود. روغن ریزی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیر شود:

  • سوختن موتور در صورت نشتی روغن موتور
  • آتش گرفتن خودرو در صورت نشتی روغن هیدرولیک
  • کار نکردن ترمز و خطر ایجاد تصادف در صورت نشتی روغن ترمز
  • چسبیدن پیستون به سیلندر
  • خرابی سوپاپ، فنر سوپاپ، یاتاقان و میل لنگ ها

4 دیدگاه در “اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

  1. بامداد ستارخان گفت:

    سلام وقتتون بخیر، من 131 دارم میخواستم بدونم علت روغن ریزی خودرو من چیا میتونه باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلیلش میتونه خرابی کاسه نمد گیربکس ماشین، خراب شدن واشر آب بندی کارتل خودرو، سوراخ شدن کارتل، سوراخ شدن مخزن هیدرولیک فرمان و خرابی پلوس باشه.

  2. جواد جلینی گفت:

    امکان دارد روغن ریزی کاسه نمد سر میل لنگ پراید که 3 تا 4 دفعه در سال توسط مکانیکهای مختلفی تعویض شده و باز هم روغن می‌دهد بخاطر کمپرس موتور یا سوختن یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر و فشار هوا یا روغن پشت کاسه نمدها باشد؟!

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      معمولاً موتوری که کمپرس داره با تعویض کاسه نمد روغن ریزی از کاسه نمد دیگری شروع میشه و اگر نشتی همیشه از یه کاسه نمد اتفاق بیفته با توجه به اینکه نشتی از داخل کاسه نمد یا از دور کاسه نمد باشد ، محل نشست کاسه نمد باید کاملاً بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *