بلاگ

راهنمای کامل تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا و یادگیری نحوه انجام آن با توجه به نقش اساسی این قطعه، بسیار حائز اهمیت و کاربردی خواهد بود. در یک تعریف کلی جعبه فیوز قسمتی است که تمام فیوزهای خودرو را در خود نگهداری می‌کند و تمامی تجهیزات الکتریکی ماشین توسط این بخش تغذیه می‌شوند. جعبه فیوز در کنار اینکه به سیم کشی خودرو نظم بیشتری می‌بخشد، عیب‌یابی و رفع مشکلات به وجود آمده در سیستم‌های الکتریکی را نیز راحت‌تر می‌کند. با این حال گاهی نیاز است جعبه فیوز پراید و تیبا تعویض شود که امروز در سایت اتو پراید روش انجام آن را شرح می‌دهیم.

جعبه فیوز پراید چیست؟

“جعبه فیوز پراید تمامی فیوزهای پراید را در خود جای داده است. همه مدل‌های پراید دارای نقشه فیوز هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. جعبه فیوز اکثر پرایدها در سمت چپ غربیلک فرمان تعبیه شده است تا در صورت بروز هرگونه مشکل که سبب آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی خودرو می‌شود، راننده بتواند اقدام به تعویض فیوزهای سوخته کند.”

به نقل از سایت : همراه مکانیک

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز بطور خلاصه جعبه‌ای است که تمامی فیوزهای ماشین در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. همگامی که ایرادی در عملکرد خودرو دیده شود و یا خطایی در یکی از مدارات رخ دهد؛ با اصلاح فیوز مربوط به آن مدار می توان نقص ایجاد شده را برطرف کرد.

علائم آسیب دیدن جعبه فیوز

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا قبل از هر چیز نیاز به عیب‌یابی و تشخیص خرابی آن نیازمند است. جعبه فیوز قسمتی است که فیوزها و رله‌های سیستم الکتریکی در آن قرار می‌گیرند. این جعبه معمولاً داخل خودرو و زیر خط داشبورد تعبیه شده است. قطعا مشکلاتی که در عملکرد خودرو ایجاد می‌شود، طبیعی است اما تشخیص آن در سریع‌ترین زمان ممکن اهمیت دارد. شما می‌توانید به کمک علائم زیر متوجه خرابی جعبه فیوز شوید.

  • برق پشت آمپر خودرو حین استارت خوردن قطع و وصل می‌شود.
  • صدای خش خش بلندگو به صورت مداوم شنیده می‌شود و برق باند و ضبط ماشین نیز قطع و وصل می‌گردد.
  • چراغ‌های داخل و بیرون ماشین کم نور هستند یا اینکه گاهی اوقات قطع و وصل می‌شوند.
  • ماشین با اینکه برق پشت آمپر دریافت می‌کند اما صدای استارت را نمی‌شنوید و هنگام استارت زدن برق پشت آمپر قطع می‌شود.
  • خودرو با اینکه در حال حرکت است اما به دلیل قطع شدن برق باطری از جعبه فیوز، متوقف می‌شود.
  • برق پشت آمپر کم نور است یا اینکه حالت چشمک زن پیدا می‌کند.
همچنین بخوانید:  دود اگزوز سفید ،سیاه ،خاکستری و آبی چه می‌گویند؟

موارد فوق نشان می‌دهند که عیب‌یابی و تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا چگونه انجام می‌شود؟

در صورتی که علائم خرابی جعبه فیوز خودرو را مشاهده کردید باید سریعا نسبت به تعویضآن اقدام کنید. تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا اگر به موقع انجام شود،از آسیب رسیدن به تجهیزات برقیماشینو ایجاد هزینه‌های سنگین برای شما جلوگیری به‌عمل می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه تجربه و دانش کافی در این زمینه ندارید، تعویض جعبه فیوز را به برقکار خودرو بسپارید تا بعد از عیب‌یابی و رفع مشکل، در صورت نیاز تعویض جعبه را انجام دهد و سیم کشی را بررسی کند.

با این حال اگر دوره‌های برق خودرو را گذراندید خودتان قادر به انجام این کار خواهید بود. برای تهیه قطعات مورد نیاز نیز می‌توانید از فروشگاه اتو پراید کمک بگیرید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه توزیع لوازم یدکی سایپا فعالیت دارد و جهت رفاه حال شما عزیزان امکان دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش به صورت غیرحضوری را فراهم نموده است.

شما می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو تیبا به لینک روبرو مراجعه کنید: لوازم یدکی تیبا

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

نحوه شناسایی و تشخیص فیوز سوخته

در مواردی نیازی به تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا نیست و جایگزین کردن فیوز سالم با فیوز آسیب‌دیده می‌تواند مشکل را برطرف کند. البته تعویض فیوز پراید و تیبا نیاز به یک سری مقدمات دارد و باید قبل از هر چیز فیوز سوخته و آسیب دیده را شناسایی کنید تا بدانید که کدام فیوز را باید تعویض نمود. اولین روشی که می‌توانید از طریق آن سالم یا سوخته بودن فیوز را تشخیص دهید، بازرسی چشمی است. اگر فیوز شیشه‌ای و شفاف باشد این کار به راحتی قابل انجام خواهد بود اما در غیر این صورت باید از مالتی‌متر یا آوومتر کمک بگیرید. در واقع تیره شدن شیشه در فیوزهای شیشه‌ای نشانه آسیب دیدن آن است.

همچنین بخوانید:  10 نکته طلایی که هنگام خرید خودرو دست دوم باید رعایت کنید

برای انجام تست فیوز به کمک مالتی متر، ابتدا دو سر آن را به دو سر فیوز متصل نمایید. در صورتی که چراغ تست روشن شد یا صدای بوق را شنیدید، مطمئن باشید که فیوز سالم است اما در غیر اینصورت فیوز باید تعویض گردد.

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

نحوه تعویض فیوزهای پراید و تیبا

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا و تعویض فیوز آن‌ها تقريبا شبیه به هم است. معمولا فیوزهایی که درون جعبه فیوز قرار دارند، بر اثر اضافه جریان می‌سوزند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. خوشبختانه در صورتی که سریعا نسبت به جایگزین کردن فیوز آسیب دیده اقدام شود، از خراب شدن و تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا جلوگیری می‌شود. برای تعویض فیوز خودرو طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • در مرحله اول خودرو و تجهیزات الکتریکی آن را کاملاً خاموش کنید.
  • بررسی کنید که فیوزها در جایگاه خود قرار دارند و شل نیستند.
  • سپس به کمک انبرک مخصوص که درون جعبه فیوز قرار دارد، فیوز مورد نظر را بیرون بکشید.
  • به جریان اسمی فیوز که روی آن نوشته شده دقت کنید و فیوز جایگزین را دقیقاً با همان جریان تهیه نمایید. در واقع امکان استفاده از فیوز با جریان بالاتر وجود ندارد؛ زیرا باعث آتش‌سوزی و خسارت خواهد شد؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم از فیوزهای بی‌کیفیت استفاده نکنید. با اینکه این مدل‌ها قیمت پایینی دارند اما در بلند مدت صرفه اقتصادی نخواهند داشت و از لحاظ فنی نیز توصیه نمی‌شوند.
  • سعی کنید قبل از تعویض فیوز متوجه شوید که علت خرابی و سوختگی آن چیست تا بتوانید آن را برطرف نمایید. اگر این کار را انجام ندهید احتمال اینکه فیوز مجدد آسیب ببیند وجود خواهد داشت.
  • در نهایت فیوز جایگزین را متصل کنید و اتصالات آن را چک کنید.
همچنین بخوانید:  معرفی مهم ترین تجهیزات خودرو برای زمستان

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

سخن پایانی

تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا می‌تواند از آسیب دیدن تجهیزات برقی خودرو جلوگیری کند. این قسمت از خودرو می‌تواند به دلایل مختلف دچار آسیب شود و نیاز به تعویض پیدا کند. اختلالات و مشکلاتی که برای بخش‌های مختلف خودرو ایجاد می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از آسیب دیدن جعبه فیوز باشد. در این موقعیت می‌توانید تعویض جعبه فیوز را به یک برقکار خودرو بسپارید یا اینکه در صورت داشتن تجربه کافی خودتان این کار را انجام دهید. البته گاهی اوقات نیازی به تعویض جعبه فیوز نیست و با جایگزین کردن فیوزهای آسیب دیده می‌توان مشکل خودرو را برطرف نمود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا و مشاهده محصولات به سایت Autopride.ir مراجعه کنید.


مقالات پیشنهادی:

با دیدن این نشانه‌ها بدانید که زمان تعویض تسمه تایم ماشینتان است!

بهترین زمان تعویض روغن موتور پراید کی است؟

4 دیدگاه در “راهنمای کامل تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

  1. ولی باصری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    از کجا باید بفهمیم که جعبه فیوز ماشین سوخته؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      اولین روشی که می‌تونین از طریق اون سالم یا سوخته بودن فیوز را تشخیص بدین، بازرسی چشمی است. اگر فیوز شیشه‌ای و شفاف باشه این کار به راحتی قابل انجامه اما در غیر این صورت باید از مالتی‌متر یا آوومتر کمک بگیرید. در واقع تیره شدن شیشه در فیوزهای شیشه‌ای نشانه آسیب دیدن اون هستش.

  2. علیاری گفت:

    سلام خسته نباشید شما جعبه فیوز پراید برای فروش دارید؟

    1. manager.f گفت:

      سلام وقتتون بخیر ممنونم ، نه متاسفانه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *