به طور کلی هر خودرو از سیستمهای مختلفی تشکیل شده است. سیستم تعلیق خودروهای گوناگون اهمیت بسیار زیادی در آنها داشته و باید بدون هیچ گونه ایرادی به کار خود ادامه دهند. سیستم تعلیق پراید، تیبا و شاهین از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا وظایف گوناگونی برعهده داشته و باید عملکرد مناسبی در این سیستم داشته باشند. برای آشنایی با اجزای سیستم تعلیق پراید، تیبا و شاهین این مطلب از اتو پراید را تا انتها مطالعه نمایید.
معرفی سیستم تعلیق پراید، تیبا و شاهین
سیستم تعلیق یا فنر بندی خودرو به سیستمی میگویند که مانع از انتقال ارتعاش در خودرو میشود. تکانهای ناشی از حرکت خودرو توسط این سیستم کنترل خواهد شد. سیستم تعلیق خودروی پراید، تیبا و شاهین شامل قطعات مختلفی میشوند. از این قطعات میتوان به میل رابط، میل تعادل، فنرها، کمک فنرها، ستون نگهدارنده و چرخها اشاره کرد. اتصال چرخها با محورهای عقب و جلو باید به صورتی باشد که ارتعاشات و نوساناتی که در اثر حرکت خودرو انجام میشوند کنترل شود. از وظایف سیستم تعلیق خودرو میتوان به راحتی و آرامش سرنشینان اشاره کرد.
علاوه بر آن این سیستم موجب بالا رفتن عمر قطعات و جلوگیری از آسیب به آنها خواهد شد. زمانی که ضربات ناشی از حرکت به بدنه و متعلقات آن کنترل میشوند از آسیب رسیدن به قطعات جلوگیری شده و عمر مفید خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. طراحی سیستم تعلیق خودروهای پراید تیبا و شاهین در دو اولویت اهمیت زیادی دارند. این اولویتها شامل بهبود سواری و ارتقاء قابلیت هدایت و کنترل خودرو هستند. حفظ تعادل خودرو توسط سیستم تعلیق اهمیت زیادی دارد. اگر سیستم تعلیق به درستی عمل نکند با ورود خودرو به پیچهای کوتاه پایداری خودرو متزلزل خواهد شد.
| مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای پراید از سایت اتوپراید: لوازم یدکی پراید 141 – لوازم یدکی پراید 111 |
رینگ و لاستیک
بیرونیترین بخش سیستم تعلیق خودرو لاستیکها هستند. در هنگام حرکت خودرو اولین اثر روی لاستیکها باعث انتقال ارتعاش به آنها خواهد شد. لاستیکها بخشی از انرژی این برخورد را جذب و به صورت گرما استخراج میکنند. بخشی دیگر از این ارتعاش به سیستم تعلیق منتقل خواهد شد. هرچه سطح تماس لاستیک با جاده بهتر باشد عملکرد حرکتی خودرو و سیستم تعلیق بهتر و سریعتر خواهد بود. رینگها در سیستم تعلیق وظیفه انتقال وزن خودرو را به سطح جاده را بر عهده دارد.
فنرها
از اصلیترین بخشهای سیستم تعلیق در خودروهای پراید، تیبا و شاهین میتوان به فنرها اشاره کرد. کیفیت و عملکرد صحیح فنرها تأثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم تعلیق خودرو دارند. سیستم تعلیق بدون فنر هیچ کارایی نداشته و وظیفه جذب ضربات بر عهده فنرها است. زمانی که ضربه به لاستیک وارد میشود و ناهمواریها ایجاد میگردند فنر، فشارها را تحمل کرده تا به بدنه و شاسی منتقل نشود. فنرها باعث میشوند که لاستیکها به بهترین و کاملترین شکل ممکن با سطح جاده تماس برقرار کنند. فنرها در سیستم تعلیق انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها فنر مارپیچ، فنر تخت، میله پیچی و فنر بادی نام دارند.
کمک فنر یا دمپر
از دیگر اجزای سیستم تعلیق خودرو میتوان به کمک فنرها اشاره کرد. این اجزا وظیفه تکمیل عملکرد فنرها را برعهده دارند. کمک فنرها نیروی وارده شده به فنرها را دفع میکند. این اجزا انرژی که در فنر است جمع شده را جذب کرده و به آرامی دفع میکند. این کار باعث میشود که حرکات خودرو به صورت ناگهانی انجام نشده و به آرامی حرکت کند. سوراخهای ریز تشکیل شده که درون یک سیلندر قرار دارند از روغن پر شدهاند. عبور روغن با فشار زیاد از سوراخهای پیستون موجب حرکت آن در سیلندر میشود. کمک فنرها به دو دسته هیدرولیکی و سیال گازی تقسیم میشودند. انرژیهایی که به کمک فنر وارد میشود به صورت گرما در گاز و روغن دفع میشوند.
| مشاهده و خرید لوازم یدکی کمک فنر شاهین: نشیمنگاه کمک فنر جلو شاهین – ضربه گیر کمک فنر جلو شاهین |
میل تعادل
میل تعادل از دیگر اجزای سیستم تعلیق است. این میله وظیفه ثبات در خودرو را داشته و از چپ شدن خودرو جلوگیری میکند. میل تعادل بین دوچرخ یک محور قرار گرفته و باعث ارتباط بین دو کمک فنر خواهد شد. این باعث میشود که به کمک فنر کمک کرده تا تعادل خودرو برقرار گردد. میل تعادل علاوه بر اتصال به چرخ و کمک فنر به شاسی نیز متصل است.
میل رابط
از دیگر اجزا در سیستم تعلیق خودرو میتوان به میلهای رابط نیز اشاره کرد. این میلهها وظیفه ایجاد اتصال بخشهای مختلف سیستم تعلیق را برعهده دارند. میلههای رابط از جنس فلز بوده و مقاومت بالایی دارند. این میلهها در تعداد بسیار زیادی بکار رفته و عمر آنها برابر با شاسی و بدنه خودرو است.
برای خرید رابط میل موجگیر خودرو شاهین از فروشگاه اتوپراید روی لینک روبرو کلیک کنید: رابط میل موجگیر شاهین
سیبک
یکی از اتصالاتی که در سیستم تعلیق وجود داشته و امکان چرخش و حرکت را بر عهده دارد، سیبک نام دارد. این اتصال از یک گوی فلزی دستهدار تشکیل شده و درون محفظه فولادی خود حرکت میکند. اطراف این محفظه با لاستیک بسیار محکم پوشیده شده است وظیفه اتصال چرخها به سیستم تعلیق را دارد. یک سر سیبک به چرخها متصل شده و سر دیگر آن به طبقها متصل است.
برای خرید سیبک طبق خودرو شاهین از فروشگاه اتوپراید روی لینک روبرو کلیک کنید: سیبک طبق شاهین
| خرید سیبک پراید: سیبک فرمان تیبا – سیبک فرمان SAMYUNG پراید131 – سیبک فرمان SAMYUNG پراید 111 |
استارت
از دیگر اجزای سیستمهای تعلیق میتوان به استارت اشاره کرد. استارت که اهمیت بسیار زیادی در خودرو پراید، تیبا و شاهین دارد در سیستم تعلیق خودرو وظیفه مهمی خواهد داشت.
طبق
طبق قطعه فولادی است که سیستم تعلیق را به شاسی متصل میکند. از طریق بوشهای محوری به شاسی و از طریق سیبکها به سیستم تعلیق متصل میشود.
برای خرید طبق چپ خودرو شاهین از فروشگاه اتوپراید روی لینک روبرو کلیک کنید: طبق چپ شاهین
بوش
یکی دیگر از اتصالاتی که در سیستم تعلیق وجود دارد بوش نام دارد. بوش قابلیت چرخش نداشته و از جنس لاستیک طبیعی تولید میشود. بوش به دلیل جنس پلاستیکی خود میتوانند از نیروی وارده از ضربات ناشی از حرکت را روی سطوح ناهموار جذب کند.
| خرید بوش پراید: بوش ته میل لنگ پراید 131 – بوش ته میل لنگ پراید 132 – بوش کرفسی جعبه فرمان پراید 141 |
سخن پایانی
با توجه به این مطلب با اجزای سیستم تعلیق خودروهای پراید، تیبا و شاهین آشنا شدید. اجزای اصلی این سیستم هر یک وظایف مختلفی را بر عهده دارند. سیستم تعلیق موجب حفظ تعادل خودرو شده و از تکانهای شدید خودرو جلوگیری میکند. اگر هر یک از اجزای سیستم تعلیق دچار آسیب شوند به قطعات دیگر آسیبهای جبران ناپذیری وارد میکند. بهتر است هر چند وقت یکبار اجزای سیستم تعلیق خودرو خود را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعمیر نمایید. جهت اطلاعات بیشتر و خرید انواع لوازم یدکی تیبا ، شاهین و پراید میتوانید به سایت اتو پراید مراجعه کرده و با شمارههای مجموعه تماس بگیرید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.
مقاله پیشنهادی: مقایسه کامل تیبا با تیبا 2
کاربرد اصلی سیستم تعلیق چیه؟
سلام
سیستم تعلیق مانع از انتقال ارتعاشات و تکونهای ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشه.
قطعات یکیه اما سیستم تعلیق شاهین کجا و سیستم تعلیق پراید کجا؟ 🙂
بله بخاطر تغییر در چیدمان و ساختارشون متفاوت از هم هستند.