بلاگ

مهم ‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا شاید برای برخی افراد نگران‌کننده باشد. البته این مشکل برای پژو 206، سمند، تندر 90، دنا و حتی مزدا 3 هم رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن‌ها با اهمیت و برخی چندان مهم نیستند. با این حال برخلاف تصور عموم با روشن شدن چراغ چک خودرو نیازی نیست که ماشین را متوقف کنید و به مکانیک نشان دهید. در ادامه دلایل این مشکل را شرح می‌دهیم.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین

روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا به دلایل مختلفی بستگی دارد اما به‌طور کلی خطاهای موقت و دائمی عامل آن هستند.

  • خطاهای دائمی

در صورت ایجاد مشکل طولانی مدت در قطعات الکتریکی ماشین یا تغییر داده‌های سنسور به دلیل خرابی قطعات الکتریکی ماشین، خطاهای دائمی در ECU ثبت می‌شوند.

  • خطاهای موقت

خطاهای موقت همان خطاهای لحظه‌ای هستند برای مدت کوتاهی رخ می‌دهند و در حافظه ECU ذخیره می‌شوند. این دسته خطاها گاهی قابل چشم‌پوشی هستند اما در برخی موارد می‌توانند نشانه بروز یک خطای دائمی و اشکال جدی باشند.

چراغ چک پراید و تیبا

مشکل در سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن یکی از متداول‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا است. در واقع نقص در سنسور اکسیژن مستقیما با مصرف سوخت خودرو در ارتباط است و می‌تواند میزان مصرف سوخت را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

با این حال اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل شد، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. البته با اینکه تعمیر این قسمت هزینه زیادی ندارد اما نباید آن را نادیده بگیرید؛ چراکه خرابی سنسور اکسیژن می‌تواند تا 40 درصد باعث افزایش مصرف سوخت شود و از این طریق هزینه‌های شما را چندین برابر کند.

همچنین بخوانید:  چرا چراغ ABS خودروی من روشن می شود؟

مشکلات سنسور اکسیژن می‌تواند ناشی از روغن‌سوزی موتور، خرابی سیستم پیشرانه، شکستگی سنسور و… باشد که در نتیجه منجر به خام‌سوزی و بدسوزی بنزین در موتور خواهند شد. برای پیشگیری از خرابی این سنسور هر چند وقت یکبار آن را بررسی کنید.

خرابی مبدل کاتالیستی

نقص مبدل کاتالیستی بیشتر در خودروهای فرسوده و قدیمی دیده می‌شود. تعویض این قسمت معمولا هزینه بالایی دارد و بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن آن به وضعیت و عملکرد درست سنسور اکسیژن توجه داشته باشید. البته تعویض به‌موقع روغن موتور و شمع‌ها نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

خراب شدن مبدل کاتالیستی باعث می‌شود مصرف سوخت نسبت به مسافت طی شده بیشتر باشد و با فشردن پدال، تغییر چندانی در سرعت ایجاد نگردد.

مشکل درپوش باک

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا، ترک خوردگی درپوش باک و خوب بسته نشدن آن است. این اتفاق منجر به بخار شدن سوخت درون باک می‌شود و سیستم سوخت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام روشن شدن چراغ چک خودرو ابتدا درپوش باک را بررسی کنید.

باک پراید

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

شل شدن کلاهک گاز

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم سوخت‌رسانی خودرو، کلاهگ گاز است. این بخش با ممانعت از خروج دود بنزین، کل سیستم سوخت‌رسانی را تحت فشار مناسب نگه می‌دارد. در صورتی که بعد از پر کردن مخزن گاز، چراغ موتور روشن شد باید کلاهک گاز را چک کنید و مطمئن شوید که شل نیست. در برخی موارد نیز باید کلاهک گاز را تعویض کنید.

همچنین بخوانید:  مغزی سوئیچ پراید | علت خرابی+تعمیر

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

از کار افتادن ترموستات

توموستات جریان سردی را به سمت موتور می‌فرستد و از این طریق دمای موتور را تنظیم می‌کند. اگر می‌خواهید ترموستات بدون نقص وظیفه خود را انجام دهد، به‌موقع مایع خنک‌کننده داخل ترموستات را تعویض کنید؛ چراکه این مایع به مرور زمان گرد و غبار را جذب می‌کند و در نهایت کارایی آن کاهش پیدا می‌کند. از کار افتادن ترموستات نیز منجر به روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا می‌شود.

ایراد باتری خودرو

معمولا خودروهایی که از تکنولوژی بالایی بهره می‌برند چراغ هشداردهنده خرابی باتری نیز دارند. با این حال اگر ماشین شما جزء این دسته خودروها نیست، روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند به‌دلیل خرابی یا تمام شدن باتری باشد. با اینکه در برخی خودروها باتری زیر پوشش پلاستیکی قرار دارد و دسترسی به آن چندان راحت نیست اما ایراد باتری خودرو با تعویض یا شارژ آن قابل حل است.

باتری پراید

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

ایراد شمع‌ها و وایرها

شمع خودرو ایجاد جرقه، انفجار بنزین و در نهایت حرکت موتور را به عهده دارد. در واقع اگر شمع خودرو دچار مشکل شود، جرقه‌ای ایجاد نخواهد شد و ماشین نیز روشن نمی‌شود. شمع ماشین جزء لوازم مصرفی است و هر از گاهی خراب می‌شود و باید تعویض گردد.

از طرفی وایرهای معیوب قادر به تولید برق مورد نیاز شمع نیستند و ممکن است باتری، کوئل و سایر بخش‌های خودرو را نیز خراب کنند؛ بنابراین اگر شمع‌ها یا وایر خودرو دچار مشکل شده سریعا آن را برطرف کنید.

همچنین بخوانید:  10 نکته طلایی که هنگام خرید خودرو دست دوم باید رعایت کنید

خرابی کوئل خودرو

وظیفه کوئل خودرو تامین الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌ها است. خراب شدن این بخش می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا باشد. از طرفی خراب شدن کوئل خودرو منجر به آسیب دیدن شمع‌ها نیز خواهد شد. نقص این بخش خودرو با ارسال جریان برق ضعیف به سمت شمع‌ها، باعث از کار افتادن سیلندرها و مختل شدن سیستم سوخت‌رسانی می‌شود.

از کار افتادن سنسور هوای ورودی

سنسور هوای ورودی میزان هوایی که وارد موتور می‌شود را بررسی می‌کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو می‌فرستد. از نشانه‌های خرابی این سنسور می‌توان به لرزش درجا، مشکل در استارت زدن، مصرف سوخت بالا و غیرعادی، خفه کردن موتور و تغییر ناگهانی موقعیت پدال گاز اشاره کرد.

چراغ چک تیبا| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

سخن پایانی

معمولا روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا باعث نگرانی راننده خودرو می‌شود؛ در صورتی که بیشتر اوقات جای نگرانی نیست و مشکل به‌سادگی قابل حل است. علت اصلی این اتفاق خطاهای دائمی و موقت خودرو هستند که گاهی جدی و گاهی عادی خواهند بود. مشکل سنسور اکسیژن، خرابی مبدل کاتالیستی، از کار افتادن سنسور هوای ورودی، مشکل درپوش باک، شل شدن کلاهک گاز، ایراد باتری خودرو، ایراد شمع و وایر خودرو و… تنها مواردی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو هستند. برای رفع این مشکلات و تهیه لوازم یدکی خودرو می‌‍توانید به سایت Autopride.ir مراجعه کنید.


مقالات پیشنهادی:

مهم ترین نشانه های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

علائم خرابی فن پراید، تعویض بهتر است یا تعمیر؟

 

Recent search terms:

  • https://autopride ir/blog/pride-tiba-dashboard-engine-light/

5 دیدگاه در “مهم ‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

  1. خلیل گفت:

    سلام. مشکل تو سنسور اکسیژنم میتونه دلیل روشن شدن چراغ چک باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      خرابی سنسور اکسیژن یکی از متداول‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیباست. در واقع نقص در سنسور اکسیژن مستقیما با مصرف سوخت خودرو در ارتباطه و میتونه میزان مصرف سوخت رو به شکل قابل توجهی افزایش بده.

  2. امیرعلی گفت:

    مرسی از مقاله کاملتون، عالییی

    1. manager.kh گفت:

      خواهش میکنم، اگه مطلب و دوست داشتید با دوستاتون به اشتراک بذارید.

  3. امیری گفت:

    اطلاعاتتون خیلی مفید بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *