بلاگ

شاهین بخریم یا تارا؟ | معرفی مزایا و معایب هر کدام

شاهین بخریم یا تارا

مقایسه خودروی شاهین و تارا یکی از داغ‌ترین و حساس‌ترین مقایسه‌ها بین خودرو‌های ایرانی به حساب می‌آید. در حال حاضر بین این دو سدان ملی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، رقابت سختی وجود دارد. علاقه‌مندان به خودرو‌های ایرانی می‌توانند یکی از این دو را، به واسطه مزایا و معایبی که دارند انتخاب و خریداری کنند. با توجه به این که سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر قیمت در یک رده قرار دارند و دو رقیب اصلی به حساب می‌آیند، تصمیم گرفتیم به بررسی کامل نقاط ضعف و قوت هر کدام از این دو خودرو بپردازیم. بنابراین اگر می‌خواهید با خصوصیات هر یک از این دو سدان داخلی آشنا شوید با ما همراه باشید.

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از نظر طراحی

همانطور که می‌دانید اغلب خودرو‌های داخلی از نظر طراحی و ظاهر با خودرو‌های خارجی قابل مقایسه نیستند و چندان چنگی به دل نمی‌زنند. با این وجود استثنا‌هایی نیز بین خودرو‌های داخلی وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. شاهین اتوماتیک که توسط کمپانی سایپا ارائه شده از طراحی بسیار زیبایی برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا اغلب مشتریان آن را انتخاب کنند.

در مقابل تارا که یکی از نسخه‌های فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ به حساب می‌آید، طراحی و ظاهر چندان زیبایی ندارد. سازنده این خودرو تمام سعی خود را کرده تا آن را با شکلی متفاوت از پژو ۳۰۱ طراحی کند؛ اما صرف هزینه پایین برای طراحی این محصول باعث شده تا طراحان انحنا‌های زیبا و خطوط سیال را از عقب تارا حذف کنند و در نتیجه طراحی آن ناشیانه از آب دربیاید.

همچنین بخوانید:  بررسی دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راه حل آن

طراحی داخل کابین این دو خودرو بسیار قدیمی بوده و با معیار‌های مدرن امروزی همخوانی ندارد. اگر به داخل این دو نوع خودرو دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که طراحی بسیار قدیمی و از مد افتاده‌ای نسبت به خودرو‌های چینی امروزی دارد. با این وجود اگر بخواهیم بین تارا و شاهین یکی را از نظر طراحی و ظاهر انتخاب کنیم باید بگوییم که شاهین به دلیل برخورداری از طراحی جدیدتر و فضای بازتر، محبوب‌تر بوده و سلایق بیشتری را با خود همراه ساخته است.

خودرو شاهین

شاهین سایپا

( مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید )

 

مقایسه کابین تارا اتوماتیک ایران خودرو و شاهین سایپا

تارا اتوماتیک و شاهین سایپا فاصله محوری نسبتاً یکسانی دارند؛ به همین دلیل از نظر فضای کابین نیز مشابه هستند و می‌تواند حدود سه تا چهار سرنشین بزرگسال را در خود به راحتی جای دهند. البته طراحی کابین شاهین طوری انجام شده که با وجود بزرگ بودن فضای داخلی، از صندوق عقب نسبتاً بزرگی نیز برخورد دارد. جادار بودن صندوق عقب شاهین سایپا باعث شده تا یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانواده‌های پرجمعیت هنگام مسافرت برطرف شود. با وجود این صندوق عقب می‌توانید کلیه بار‌های سنگین و اضافه خود را در داخل آن قرار داده و با خیال راحت مسافرت کنیم.

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

مقایسه فنی تارا اتومات و شاهین اتومات

تارا اتومات و شاهین سایپا از نظر فنی چه تفاوت‌هایی دارند؟ در بحث مقایسه تارا و شاهین از نظر فنی باید بگوییم که این دو خودرو از پیشرانه‌ای با توان فنی برابری برخوردار هستند. تارا اتوماتیک مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس بوده و با قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتون متر گشتاور حرکت می‌کند. تارا ایران خودرو از شتاب بسیار خوبی برخوردار بوده و می‌تواند تجربه یک رانندگی لذت بخش و هیجان‌انگیز را برای رانندگان به ارمغان بیاورد.

همچنین بخوانید:  معرفی مهم ترین تجهیزات خودرو برای زمستان

خودرو سایپا شاهین اتوماتیک نیز دارای موتور ۸ سوپاپ توربو شارژ است و در نتیجه می‌تواند با قدرتی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر حرکت کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شاهین اتوماتیک در مقایسه با تارا، این است که شاهین دارای هندلینگ مناسب بوده و از نظر عملکرد کنترل، پایداری دقیق‌تری نیز دارد؛ به همین دلیل هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده و ناهموار تعادل خود را به خوبی حفظ کرده و در نتیجه قابل اعتمادتر نیز می‌باشد.

با توجه به این نکات می‌توان ادعا کرد که این دو سدان ایرانی از نظر قدرت و شتاب در یک سطح قرار دارند؛ اما وجود گیربکس سی وی تی ۶ سرعته در شاهین و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو باعث شده تا این محصول نیز از عملکر بهتری برخوردار باشد.

خودرو تارا

تارا ایران خودرو

( مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید )

 

مقایسه آپشن ‌های تارا اتومات و شاهین اتومات

آپشن‌هایی که برای این دو سدان ملی در نظر گرفته شده شباهت زیادی به یکدیگر دارند. با این وجود تفاوت‌هایی هم وجود دارد که بهتر است با آن آشنا شوید. به عنوان مثال صندلی‌های جلوی تارا مجهز به تنظیم برقی و حسگر باران است؛ در مقابل شاهین اتومات هنوز از صندلی‌های دستی استفاده می‌کند. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین آپشن‌های این دو خودرو وجود دارد، سیستم تهویه اتوماتیک هست که تنها در تارا ایران خودرو نیز بکار رفته است.

از آپشن‌های مشترک تارا و شاهین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمان برقی با روکش چرم
  • دکمه‌های کنترل
  • نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی با قابلیت لمس
  • دوربین عقب بر سیستم نویگیشن
  • کروز کنترل
  • بلوتوث پر پورت usb
  • دیلایت
  • اتولایت
  • ورود بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای
  • چراغ بدرقه
  • آینه‌های جانبی تاشونده برقی
  • سانروف
پشت خودرو شاهین

شاهین سایپا

( مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید )

همچنین بخوانید:  مهمترین علائم خرابی واترپمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین

 

مقایسه تارا و شاهین از نظر ایمنی

سطح ایمنی و امکاناتی که برای افزایش امنیت خودرو استفاده می‌شود، اهمیت بالایی برای سلامت راننده و سرنشیان دارد؛ به همین دلیل قبل از خرید خودرو باید این نکته را در نظر بگیرید. متأسفانه این دو سدان ایرانی تاکنون در آزمون‌های ایمنی نظرسنجی جهانی سنجیده نشده‌اند؛ اما از آن جایی که این دو خودرو از پلتفرم‌های خودرو‌های اروپایی و ژاپنی استفاده کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که سطح ایمنی بالایی دارند و در مقایسه با سایر محصولات ایرانی یک گام بالاتر هستند. 

اینطور که پیداست شرکت سایپا در آزمون تصادف از بغل (ECE R۹۵) موفق به کسب امتیاز شده و بر این اساس می‌توان ادعا کرد که شاهین سایپا از نظر امنیت بهترین گزینه بین خودرو‌های ایرانی هست. با این وجود هر دو خودرو داخلی، مجهز به تجهیزات ایمنی پیشرفته از جمله سیستم کنترل کشش و پایداری بوده و راننده می‌تواند با خیال راحت و ایمنی بالا رانندگی در بزرگراه‌ها بپردازد.

پشت خودرو تارا

تارا ایران خودرو

( مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی تیبا از سایت اتوپراید )

 

جمع بندی

شاهین بخریم یا تارا؟ در این مقاله ویژگی‌های این دو سدان ملی را به صورت کامل معرفی کردیم. بر اساس تحقیقات انجام شده و شرایط بازار می‌توان ادعا کرد که بین این دو خودرو ایرانی، شاهین سایپا به دلیل امکانات جذاب‌تری که برای راننده فراهم کرده، محبوب‌تر بوده و از فروش بیشتری برخوردار است. چنانچه قصد تعمیر یا تعویض قطعات یدکی شاهین سایپا را دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اتو پراید مراجعه کنید و انواع قطعات قطعات یدکی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری نمایید.


مقالات پیشنهادی:

بررسی دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راه حل آن

مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

2 دیدگاه در “شاهین بخریم یا تارا؟ | معرفی مزایا و معایب هر کدام

  1. Asghar گفت:

    هندلینگ و کنترل تارا بهتره یا شاهین؟

    1. manager.kh گفت:

      شاهین هندلینگ بهتری داره و از نظر عملکرد کنترل و پایداری دقیق‌تری داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *