بلاگ

این نشانه‌ها را در خرابی صفحه کلاچ خودرو جدی بگیرید!

این نشانه‌ها را در خرابی صفحه کلاچ خودرو جدی بگیرید!

صفحه کلاچ خودرو بخش مهمی از عملکرد کلی خودرو بوده و ممکن است در طول زمان به دلایل مختلف از کار بیفتد. در اینجا چند نشانه وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا خیلی زود از مشکل کلاچ خودرو مطلع شوید. اگر مشکلی در کلاچ خودرو وجود دارد، یک تعمیر سریع ساده مورد‌نیاز است تا با باقی ماندن مشکل برای مدت طولانی، آسیب بیشتری به سایر اجزا وارد نشود. ما در این مقاله از اتو پراید چند نشانه که نشان می‌دهد صفحه کلاچ خودرو خراب است و نیاز به تعویض دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

خرید دیسک و صفحه خودرو شاهین با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از سایت اتوپراید: دیسک و صفحه شاهین

8 علامت که نشان می‌دهند صفحه کلاچ خراب است

عملکرد صفحه کلاچ به این صورت است که با جدا کردن موتور از چرخ‌ها این امکان را می‌دهد در حالی که موتور خودرو هنوز در حال کار است، بتوان دنده را تعویض کرد یا خودرو را متوقف کرد. اگر صفحه کلاچ از کار بیفتد، عملکرد خودرو نیز مختلف می‌شود و هزینه تعمیر نسبتاً سنگینی را هم روی دست می‌اندازد. علائم و نشانه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم برخی از نشانه‌هایی هستند که می‌توانند از این واقعیت که صفحه کلاچ خودرو نیاز به تعویض داشته باشد ما را مطلع کنند.

نشانه‌های خرابی صفحه کلاچ خودرو

| مشاهده و خرید صفحه کلاچ خودروهای پراید:  صفحه کلاچ پراید 131 برند seco  –  صفحه کلاچ پراید 111 برند seco |

همچنین بخوانید:  آیا دلایل گاز نخوردن ماشین را می دانید؟ - اتوپراید

مشکل در تعویض دنده یا گرفتن کلاچ

هر کلاچ برای فشردن و به طور کامل درگیر شدن به مقدار نیروی مشخصی نیاز دارد. برای وارد کردن این نیرو توسط پای راننده نیاز به صرف انرژی زیاد و وارد کردن نیروی زیادی نیست پس اگر متوجه شدید که فشار زیادی برای درگیر کردن کلاچ استفاده می‌کنید، در این صورت باید مکانیسم آزادسازی خودرو را بررسی کنید. زمانی که مکانیسم رهاآزادسازیسازی خودرو مشکل داشته باشد، شاخک کلاچ، کابل، یاتاقان پرتاب‌کننده و اتصال علاوه بر صفحه کلاج آسیب دیده‌اند.

سنگ‌زنی هنگام تعویض دنده

اگر هنگام تعویض دنده صدای ساییدن شنیده شود، به این معنی است که دیسک کلاچ درگیر باقی می‌ماند. سپس شفت ورودی گیربکس حتی زمانی که پدال کلاچ کاملا فشار داده می‌شود به چرخش خود ادامه می‌دهد. این کار سبب ساییده شدن چرخ‌دنده‌ها می‌شود و در نهایت به گیربکس آسیب می‌رساند. زمانی که خودرو در حالی که گیربکس در حالت خنثی است شروع به تولید صدای جیر جیر، ساییدن یا چرخش می‌کند، این امکان وجود دارد که بلبرینگ شفت فرسوده شده باشد. معمولا با فشار دادن پا روی پدال کلاچ، صدا از بین می‌رود. با چنین اخطاری، می‌توان فهمید که مشکلی وجود دارد که باید فوراً برطرف شود.

پدال کلاچ اسفنجی یا شل

ابتدا باید بدانید که پدال کلاچ ماشین شما اسفنجی یا شل است. سپس ممکن است فنر دیافراگمی فنر کلاچ در واحد مکانیکی با مشکل مواجه شده باشد. برای بررسی اینکه آیا مشکلی در دو شاخ کلاچ یا یاتاقان رها‌کننده وجود دارد، می‌بایست آن‌ها را بررسی کرد. اگر در خودروهایی که از سیستم کلاچ آزاد‌کننده هیدرولیک استفاده می‌کنند، به خوبی از هرگونه اتصالات یا لوله‌های نشتی مراقبت کرد، می‌توان از بروز مشکل جلوگیری کرد.

 

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

چرخ دنده‌های لغزنده

خودروهایی با گیربکس دستی درصد احتمال بالایی دارد تا رانندگان را در معرض نحوه درگیر کردن دنده‌ها قرار بدهند. با این وجود، اگر صفحه فشار کلاچ فرسوده شود، لغزش دنده‌ها نیز ممکن است رخ بدهد. در اکثر مواقع، وقتی خودرو روشن می‌کمی‌شودنید، احساس می‌شود که موتور در حال چرخش است و دور در دقیقه افزایش می‌یابد. پس این گونه به نظر می‌رسد که تغییر دنده بیش از حد شدید خواهد بود؛ در نتیجه، خودرو مانند روزهای عادی متوقف نمی‌شود.

پدال کلاچ ضربان‌دار

این امکان نیز وجود دارد که پدال کلاچ هنگام لرزش و لرزش اجزای چرخان گیربکس خودرو ضربان داشته باشد. در صورت وجود چنین مشکلی می‌بایست صفحه فشار را بررسی کرد. جدای از این، ممکن است اهرم رهاسازی نیاز به تنظیم داشته باشد یا اینکه فلایویل‌های پیچیده شده مشکلاتی داشته باشند.

چرخ لنگر یا چرخ طیار یا فلایویل (به انگلیسی: flywheel) یک وسیلهٔ مکانیکی گردان سنگین است که برای ذخیره‌سازی انرژی دورانی به کار می‌رود. چرخ لنگرها دارای گشتاور لختی بالایی هستند و بنابراین در برابر تغییر سرعت دورانی مقاومت می‌کنند. میزان انرژی ذخیره‌شده در یک چرخ لنگر با توان دوم سرعت دورانی آن متناسب است.

به نقل از ویکی‌پدیا

صفحه کلاچ خودرو

| مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای پراید از سایت اتوپراید: لوازم یدکی پراید 141  –  لوازم یدکی پراید 111 |

گرم شدن بیش از حد

همان گونه که ممکن است از گرمای بیش از حد موتور متوجه شده باشید، گرمای بیش از حد برای اکثر اجزای خودرو خوب نیست. سیستم کلاچ نیز تفاوتی ندارد و از این قاعده مستثنا نبوده و این یکی از دلایل اصلی خرابی این قطعه ظریف است. هنگامی که صفجه کلاچ خودرو بیش از حد گرم می‌شود، اجزای مختلف در معرض سایش و پارگی زیادی قرار می‌گیرند. در واقع، اگر سیستم کلاچ خودرو بیش از حد گرم شود، صفحه فشار باید مورد بررسی قرار بگیرد. پس از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، احتمال بیشتری وجود دارد که این قسمت خودرو شروع به فرسودگی کند.

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم پراید آب روغن قاطی کرده ؟

صدای آزاد شدن کلاچ

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وقتی کلاچ رها می‌شود چه چیزی این صدای ناخوشایند را ایجاد می‌کند؟ باید بگوییم که ممکن است نقص صفحه فشار عامل این صدای ناخوشایند باشد. اگر صفحه فشار در حالت وحشتناکی قرار داشته باشد، هنگامی که به پدال کلاچ فشار می‌آورید، صدای تق تق شنیده می‌شود. اگر هم که این گونه به نظر نمی‌رسد، می‌بایست ظاهر فنر سیستم کلاچ را مورد بررسی قرار بدهید.

لرزش در سیستم انتقال

اگر صفحه فشار خودرو شل یا ناهموار باشد، سیستم کلاچ خودرو نیز شروع به لرزش می‌کند. هنگامی که متوجه چنین چیزی شدید، بهتر است که خودرو را نزد مکانیک برده تا وی مشکل را برطرف کند.

پدال کلاچ به زمین چسبیده

زمانی که کلاچ به زمین چسبیده ولی دنده‌ها عوض نمی‌شوند این امکان وجود دارد که کابل اتصال کلاج خراب یا قطع شده باشد. در مدار هيدروليک کلاچ روغن تمام شده یا اینکه نشت وجود داشته باشد که در هر صورت باید بررسی و تعمیر شود.

خرابی صفحه کلاچ خودرو

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

کلام آخر

علائم و نشانه‌های مختلفی وجود دارند که به شما می‌گویند صفحه کلاچ خودرو در وضعیت بدی قرار دارد. اما خبر خوب این است که این علائم و نشانه‌ها کاملاً قابل مشاهده هستند و می توان قبل از اینکه خودرو با مشکلات بیشتری مواجه شود، سریع برای تعمیر اقدام کرد. با وجود نشانه‌های گفته شده اگر مشکلی در صفحه کلاچ خودرو وجود دارد، باید یک تعمیر سریع انجام دهید. چراکه باقی ماندن مشکل کلاچ برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات بیشتری را برای سایر اجزا ایجاد کند. ما در این نوشتار ۸ مورد از نشانه‌های خرابی صفحه کلاچ را معرفی کردیم.


همچنین بخوانید: تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

2 دیدگاه در “این نشانه‌ها را در خرابی صفحه کلاچ خودرو جدی بگیرید!

  1. Abolfazl گفت:

    من تازه چند ماهه شاهین گرفتم ولی مجبور شدم صفحه کلاچ ماشین و به کل عوض کنم. علت زود خراب شدنش چیه؟

    1. manager.kh گفت:

      عواملی مثل درست‌ عوض‌نکردن دنده، انتخاب دنده غلط، رانندگی در ترافیک سنگین، شتاب زیاد در حرکت، سوار کردن تعداد زیادی سرنشین میتونن سبب کم شدن طول عمرش بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *