بلاگ

بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا

بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا

پراید و تیبا دو تا از پرمصرف‌ترین خودروهای سایپا به حساب می‌آیند. لذا بحث تأمین قطعات جلوبندی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. یکی از قطعات کوچک اما مهم موجود در خودرو واتر پمپ می‌باشد. در این محتوا می‌خواهیم ضمن معرفی بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم.

مشاهده لوازم یدکی پراید 

واتر پمپ چیست؟

از آن جایی که موتور تنها می‌تواند در محدوده‌ی دمایی خاصی کار کند  نیاز است که مجموعه‌ای از قطعات مانند رادیاتور، ترموستات، شمع آب، فن و واتر‌پمپ کار کنند تا دمای مورد نظر حفظ شود.

واتر پمپ یک قطعه‌ی موثر در سیستم خنک کننده خودرو می‌باشد. این پمپ‌ها بایستی با به جریان در آوردن آب، حرارت ناشی از فعالیت قطعات را کاهش دهند. اگر پمپ‌ها نتوانند آب موجود در سیلندر و رادیاتور را به خوبی جابه‌جا نمایند انتقال آب سرد و گرم به خوبی انجام نمی‌شود و سیستم خنک کننده پاسخگوی نیازهای موتور نخواهد بود. لذا در نهایت ماشین جوش می‌آورد.

واتر پمپ پراید

نحوه‌ی عملکرد پمپ آب

بر اثر انفجار بنزین درون محفظه احتراق گرمای زیادی در موتور ایجاد می‌شود. این گرما گاها به حدی زیاد است که می‌تواند منجر به آسیب موتور و سایر قطعات مرتبط گردد. به ویژه در روزهای گرم سال که دما به شکل مضاعفی بالا می‌رود. سیلندر ماشین دارای ورودی و خروجی آب است. به این صورت که با داغ شدن موتور آب خنک شده توسط رادیاتور وارد سیلندر می‌شود. ترموستات در قسمت فوقانی سیلندر و بر سر راه خروجی آب قرار دارد و مادامی که دمای آب موجود در سیلندر پایین است اجازه نمی‌دهد که آب خارج گردد. حد دمای ترموستات می‌تواند از 75 تا 92 متفاوت باشد. به هر جهت زمانی که آب درون سیلندر به دمای مورد نظر رسید باز می‌شود تا آب داغ شده وارد رادیاتور گردد. در واقع آب خودش به تنهایی بین سیلندر و رادیاتور جاری نمی‌شود و نیاز به قطعه‌ای دارد تا آن را پمپ کند.

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم تسمه تایم پراید پاره شده ؟

معمولا یکی از تسمه‌های موتور پمپ آب را به چرخش در می‌آورد. تیغ‌های آب‌پخش‌کنی که روی پمپ قرار دارند آب را به سمت موتور و درون بلوک‌های سیلندر هدایت می­نمایند.

مشاهده لوازم یدکی پراید 111

چند تا از بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا

الزاما نمی‌توان نام یک برند را به عنوان بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا معرفی کرد. چرا که هر محصولی دارای کیفیت و قیمت متفاوتی می‌باشد. افراد مختلف بایستی با توجه به کارایی و میزان نقدینگی‌ای که دارند در بین برندهایی که قابل قبول هستند دست به انتخاب بزنند. در ادامه چند برند نام آشنا در این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • عظام
  • GMB
  • سایپا یدک
  • الدورا
  • دینا پارت
  • جهان پارت

 

واتر پمپ تیبا

علائم خرابی

شما حتی اگر بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا را برای ماشین خود بخرید باز هم ممکن است که پس از مدتی لازم باشد تا این قطعه را تعویض نمایید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک واتر پمپ خراب شود تا حد زیادی به نوع و میزان استفاده شما بستگی دارد. هر چه که یک خودرو در محیط‌های گرم و در مدت طولانی کار کند احتمال خرابی‌اش بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی چند تا از مهم­ترین نشانه‌های خرابی واتر پمپ می‌پردازیم.

تشخیص ایراد

اگر صدای زوزه مانندی از پیشرانه خودرو به گوش رسید به سرعت خودرو را متوقف کنید چرا که این صدا یکی از نشانه‌های ایجاد ایراد در واترپمپ خودرو است. در صورتی که واترپمپ به خوبی عمل نکند می‌تواند منجر به جوش آوردن خودرو و حتی از بین رفتن واشر سر سیلندر شود. زمانی که واترپمپ دچار مشکل شده باشد شروع به چکه کردن می‌کند. برای این موضوع بهتر است صبح‌ها پس از استارت خودرو حتما زیر خودرو را از لحاظ نشتی چک کنید. در صورتی که شاهد قطره‌های آب یا قطره سبز رنگ بودید این مورد می‌تواند یکی از نشانه‌های نشتی و خرابی واترپمپ باشد. با این وجود احتمالات دیگری نیز وجود دارد و باید به صورت کامل بررسی شود.

این مطلب به نقل از سایت گسترش می باشد . 

همچنین بخوانید:  مهمترین نشانه‌های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

مشاهده لوازم یدکی پراید 131

نشتی آب رادیاتور

نشتی آب رادیاتور شایع‌ترین علت خرابی پمپ آب می‌باشد. اگر متوجه وجود لکه‌های ضد یخ و آب رادیاتور بر زیر ماشین خود شدید این بدان معناست که سیستم خنک کننده خودرو شما دچار نشتی شده است. اگر نشت قطرات از سمت سرنشین کنار راننده باشد باید علت را در خرابی واتر پمپ جست و جو کنید.

مشاهده لوازم یدکی تیبا

واتر پمپ

جوش آوردن خودرو

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد اگر سیستم خنک کننده خودرو به خوبی کار نکند ماشین جوش می‌آورد. لذا در چنین شرایطی یکی از قطعات که باید مورد بررسی قرار گیرد پمپ آب می‌باشد. البته قفل شدن ترموستات، کمبود آب رادیاتور، خرابی فن و از این قبیل مشکلات نیز می‌توانند علت به جوش آمدن ماشین باشند.

جوش آوردن در شرایطی خاص

گاهی استفاده از برخی امکانات خودرو باعث جوش آوردن آن می‌شود. به طور مثال برخی از افراد نسبت به عملکرد نامناسب ماشینشان به هنگام روشن کردن کولر شاکی هستند. این قبیل مشکلات معمولا به علت خرابی دور تند فن و یا واتر پمپ ایجاد می‌گردند.

مطلب پیشنهادی : روغن سوزی پراید 

صدای نویز

وجود صدای نویز ناشی از ویز ویز کردن یک قطعه می‌تواند به خاطر خراب شدن پمپ آب باشد. این صدا معمولا از کابین خودرو نیز شنیده می‌شود. البته خرابی قطعات دیگری مانند هرزگرد تسمه تایم یا تسمه تایم نیز منجر به ایجاد صدای نویز می‌شود. تشخیص علت صدا غالبا بر عهده‌ی تعمیرکاران است.

واتر پمپ

جلوگیری از خراب شدن پمپ آب خودرو

  • مایع خنک کننده را با توجه به توصیه‌های شرکت سازنده به شکل دوره‌ای تعویض نمایید. مایع‌های قدیمی منجر به زنگ زدن پمپ آب می‌شوند.
  • هنگام تعویض تسمه واتر پمپ به هم‌تراز بودن پمپ با پولی و به اندازه بودن سفتی آن توجه داشته باشید.
  • اگر بنابر هر مشکلی موتور بیش از حد داغ می‌شود مشکل آن را رفع نمایید.
  • سعی کنید که از واتر پمپ‌های با کیفیت و از بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا استفاده کنید.
  • فرسودگی تسمه تایم نیز می‌تواند به واتر پمپ آسیب برساند. لذا نسبت به تعویض به موقع آن توجه داشته باشید.
همچنین بخوانید:  راهنمای کامل تعویض جعبه فیوز پراید و تیبا

10 دیدگاه در “بهترین برند واتر پمپ پراید و تیبا

  1. مصطفی گفت:

    کدوم یکی از این برند ها بهتره ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر با توجه به استفاده و با مشورت با کارشناسانمون میتونید کسب اطلاعات کنید .
      تلفن : 33990212
      همراه : 09122441972

    2. غلام گفت:

      واتر پمپ شرکتی خیلی خوبه

    3. حسین جعفری گفت:

      سلام. من کانفورد انداختم عالی بوده تا حالا….

  2. علی میلادی گفت:

    سلام. بهترین واترپمپ پراید چیه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز.
      مارکهای عظام، GMB، سایپا یدک، الدورا، دینا پارت و جهان پارت مطرح‌ترین برندها هستن.

  3. رضا گفت:

    باسلام وخسته نباشید.من پراید۱۴۱مدل۸۸دارم.این ماشین موقع حرکت که میاد فن روشن میشه دیگه خاموش نمیشه فقط موقع حرکت خنک نمیکنه. نشانگر دماهم کلا ازوسط بالا نمیره فقط صدای ناله تو کابین میاد دمای موتورهم خیلی بالا میره آیا احتمالش هست واتر پمپ باشه؟ خواهش میکنم راهنمایی کنید بخدا۳ماهه از کار افتادم خیلی خرج کردم ولی درست نشده.

    1. manager گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این مورد پیشنهاد میکنم از یه مکانیک کمک بگیرید. اگر نیاز به تعویض قطعه بود ما در خدمتتون هستیم حتما

    2. امین گفت:

      صدرصد از واتر پمپ

  4. ناشناس۵ گفت:

    سلام بهترین مارک فرانتیک و سوختاما و عظام و شرکتی و دینا پارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *