بلاگ

مهم ترین دلایل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

مهم ترین دلایل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید.‌ شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد در یکی از روزهای سرد زمستان در حالی که دست و پایتان حسابی سرد شده است سوار ماشین‌تان شده باشید و بخاری ماشین را روشن کرده‌اید. ناگهان متوجه شوید گرمایی احساس نمی‌کنید یا باد سرد تولید می‌کند. اگر با این مشکل مواجه هستید نگران نباشید و برای رفع مشکل به متخصصان کارآزموده ما در اتو پراید مراجعه کنید. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود بخاری ماشین گرما تولید نکند را بیاوریم؛ پس همراه ما باشید.

مشکل گرم نکردن بخاری ماشین را چگونه بررسی کنیم؟

 گرم نکردن بخاری ماشین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی این مشکل می‌تواند در سه دسته اصلی زیر قرار گیرد که به قرار زیر هستند:

دلایل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

سیستم گرمایشی با وجود مشکل هوا می‌ دمد

 این مشکل می‌تواند به علت مسدود شدن دریچه هوا یا گیر کردن چیزی در این قسمت باشد یا ممکن است در قسمت‌های دیگر آن انسدادی رخ داده باشد که از حرکت ضد یخ در شبکه بخاری جلوگیری کند. دلیل دیگر آن می‌تواند بخاطر خراب شدن سوئیچ یا سوپاپ باشد. در این گونه موارد‌ باید بعد از خنک شدن موتور به بررسی سطح مایع خنک کننده بپردازید و در صورتی که نیاز باشد آن را پر کنید.

همچنین بخوانید:  مهم‌ترین نشانه‌های ترکیدن باتری تیبا و پراید که باید جدی بگیرید!

بخاری خودروی شما هیچ هوایی نمی‌ دمد

اگر بخاری، هیچ هوایی نمی‌دمد نشان دهنده این است که موتور معیوب بوده یا مشکلی وجود دارد که از رسیدن برق به موتور دمنده جلوگیری می‌کند. برای اینکه مشکل را رفع کنید ابتدا باید به باز کردن سیستم بخاری بپردازید حتی شاید به باز کردن داشبورد برای دسترسی به دمنده نیاز باشد.

موتور باد سرد می‌ دمد

اگر بعد از اینکه خودرو را روشن کردید همچنان از بخاری باد سرد می‌دمد، ممکن است به این علت باشد که شبکه بخاری خراب باشد یا ممکن است میزان مایع خنک کننده کم شده باشد یا احتمال دارد دریچه توزیع هوا خراب باشد. دلیل دیگر می‌تواند معیوب بودن سوئیچ یا اتصالی کردن آن باشد.

دلایل گرم نکردن بخاری ماشین

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

چند دلیل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

ممکن است بخاری ماشین شما به دلیل مشکلات زیر نتواند ماشین را گرم کند.‌ چند نمونه از آنها عبارتند از:

 کافی نبودن خنک کننده

 در خنک کننده موتور ترکیب آب و یخ وجود دارد که مانع از یخ زدن یا داغ کردن موتور می‌شود. اگر این نسبت دقیق یخ و آب رعایت نشود سبب یخ زدن موتور در زمستان و داغ شدن موتور در تابستان می‌شود. اگر بخاری را روشن کنید و ابتدا باد سرد را احساس کنید مشکلی ندارد اما اگر وزش باد سرد تداوم داشته باشد باید مایع خنک کننده را چک کنید.‌

برای چک کردن مایع خنک کننده باید صبر کنید موتور خنک شود اگر مایع خنک کننده به سرعت کاهش پیدا کند ممکن است نشانه این باشد که نشتی دارد. مایع خنک کننده نباید رنگ یا بوی بد داشته باشد. در صورت خاموش بودن رفرکتومتر و نشان ندادن PH ممکن است قسمتی از سیستم دچار خوردگی شده باشد.

همچنین بخوانید:  شاهین بهتر است یا پژو ۲۰۷ صندوق‌دار؟

در صورت کافی بودن مایع خنک کننده به اندازه‌گیری دمای آن بپردازید. بعد از روشن کردن موتور و گرم شدن آن دما را با دماسنج مادون قرمز اندازه بگیرید. برابر بودن دمای یک شلنگ یا دمای مایع خنک کننده و کم بودن دمای شلنگ دیگر ممکن است به این دلیل باشد که شبکه بخاری دچار گرفتگی باشد. در صورت دارا بودن شیر در شلنگ‌ها  شیرها را هم بررسی کنید.

شبکه بخاری معیوب

شبکه بخاری به رادیاتور ماشین شبیه بوده و از لوله‌ها و قطعات مختلف برنجی یا آلومینیومی به دست آمده است. در شبکه مایع خنک کننده داغ به چرخش در می‌آید و گرمای شبکه بخاری به کابین خودرو منتقل می‌شود. اگر شبکه بخاری خراب  یا آلوده باشد یا مایع خنک کننده کم باشد در بخاری مشکل ایجاد می‌شود. در این صورت موتور ماشین بیش از اندازه گرم شده و هوای گرم از بخاری بیرون نمی‌رود.

با خراب شدن شبکه بخاری، بوی شیرینی در ماشین حس می‌کنید ‌و پنجره‌ها مه‌آلود شده و معمولا در زیر داشبورد و کنار خودروی سرنشین کمی آب باقی می‌ماند؛ همچنین موتور بیش از حد گرم و مایع خنک کننده سریع تمام می‌شود؛ پس یکی از دلایل گرم نکردن بخاری ماشین به خراب شدن شبکه بخاری مربوط است.

علل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

فن دمنده خراب

وظیفه فن دمنده تهویه هوای گرم است و هوای گرم را از  دریچه به ماشین منتقل می‌کند. وقتی فن دمنده خراب شود،  سبب کم شدن یا قطع شدن جریان هوا می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که فن دمنده خراب شود. سوختن فیوز یا آسیب دیدن اجزای داخلی فن دمنده یکی از این دلایل هستند.‌

همچنین بخوانید:  6 نشانه خرابی ماهک دنده | نحوه تعویض

خراب شدن دکمه های کنترل دما

اگر برای مدت طولانی از دکمه‌های کنترل دما و خاموش و روشن کردن خودرو استفاده شود احتمال خراب شدن دکمه‌ها وجود دارد؛ پس یکی از دلایل گرم نکردن بخاری ماشین ممکن است خراب شدن این دکمه‌ها باشد. برای رفع مشکل می‌توانید آنها را تعویض کنید.

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

سیم کشی اشتباه

ممکن است تعمیرکار یا خودتان به سیم کشی خودرو دست زده باشید و به این ترتیب در سیم کشی مشکلی به وجود آمده یا کابل خراب شده باشد برای اطمینان، بررسی سیم کشی خودرو را به یک مکانیک بسپارید تا از درست بودن چیدمان سیم‌ها مطمئن شود. اگر مکانیک مشکل را تشخیص داد برای رفع آن اقدام کند.

خراب بودن ترموستات

ترموستات به دریچه‌ای گفته می‌شود که جریان مایع خنک کننده ارسالی به موتور و رادیاتور را تنظیم می‌کند. ترموستاتی که آسیب دیده باشد ممکن است در حالت باز یا بسته گیر کند. گیر کردن در حالت باز، سبب ورود مایع خنک کننده بیش از اندازه به سیستم گرم کننده خودرو می‌شود. با گیر کردن در حالت بسته، مایع خنک کننده به گردش در نمی‌آید و دمای موتور و کابین خودرو به تعادل نمی‌رسد؛ بنابراین یکی از دلایل گرم نکردن بخاری ماشین می‌تواند خرابی ترموستات باشد.

علل گرم نکردن بخاری ماشین

| مشاهده و خرید ترموستات خودروهای پراید:  ترموستات تیبا  –  ترموستات پراید 141 |

سخن پایانی

گرم نکردن بخاری ماشین برای رانندگان و سرنشینان می‌تواند دردسرآفرین باشد. چرا که در فصل سرد زمستان به وسیله نقلیه گرم نیاز است. اگر خودروی شما هم با مشکل گرم نکردن مواجه است توصیه می‌کنیم برای رفع مشکل به مجموعه اتوپراید مراجعه کنید تا از خدمات تخصصی آنها برخوردار شوید‌. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به  این سایت سر بزنید و در صورتی که سوال یا ابهامی در این زمینه دارید با کارشناسان ما در میان بگذارید. آنها در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.


همچنین بخوانید: 8 مدل از بهترین ضد یخ های ایرانی و خارجی برای خودرو

4 دیدگاه در “مهم ترین دلایل گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

  1. omid گفت:

    اینکه آب یخ زده باشه تو لوله ها میتونه دلیل خراب شدن بخاری باشه؟؟

    1. manager.f گفت:

      سلام بله و قضیه خطرناکی هست باید دقت داشته باشید تا زمانی که مجاری باز نشده حرکت نکنید.

  2. farshad گفت:

    نمیدونم چرا و از کجا اتاق ماشین آب نشتی میده و از وقتی اب نشتی میده بخاری درست حسابی کار نمیکنه اینا به هم میتونه مرتبط باشه؟!!!!

    1. manager.f گفت:

      بله مشکل از رادیاتور بخاریتون هست رادیاتورتون نشتی داره و باید عوض بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *