بلاگ

از کجا بفهمیم پراید آب روغن قاطی کرده ؟

آب روغن قاطی کردن خودرو

یکی از اتفاقات پر هزینه که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد ، آب روغن قاطی کردن می باشد . در حقیقت آب روغن قاطی کردن زمانی اتفاق می افتد که روغن وارد چرخه آب شود . ما در ادامه به بررسی کامل آب روغن قاطی کردن خودرو می پردازیم تا اطلاعات کافی در این زمینه و راه حل های جلوگیری از آن را کسب کنید .

مشاهده لوازم یدکی پراید 131

واشر سرسیلندر چیست و چه ارتباطی با آب روغن قاطی کردن دارد ؟

آب روغن قاطی کردن خودرو در اکثر مواقع به واشر سرسیلندر مربوط می باشد . در واقع این قطعه ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و نقش مرزی بین آب و روغن خودرو ایفا می کند . هم چنین جنس این قطعه از پنبه ، فولاد و مس می باشد .واشر سرسیلندر قطعه‌ای است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد و وظیفه آن جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن است. اگر این واشر دچار مشکل شود، آب و روغن وارد یکدیگر می‌شوند.

سوختن واشر سرسیلندر

دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر

خراب شدن واشر سرسیلندر دلایل متنوعی دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره کرده ایم :

همچنین بخوانید:  8 مدل از بهترین ضد یخ های ایرانی و خارجی برای خودرو

جوش آوردن خودرو

یکی از دلایلی که این اتفاق ممکن است بیفتد ، کم شدن آب رادیاتور می باشد . همچنین سعی کنید در فصل های گرم سال از ضد یخ استفاده کنید تا احتمال جوش آودن خودرو را کاهش دهید .

خراب شدن واشر سرسیلندر

خرید انواع تسمه تایم پراید

کار نکردن فن

وظیفه فن ، خنک کردن خودرو می باشد . اگر این کار به درستی انجام نشود ، ممکن است دمای موتور بالا رود وجوش بیاورد .

تعمیرات نادرست

یکی دیگر از عواملی که ممکن است سبب خراب شدن واشر سرسیلندر شود ، تعمیرات نادرست می باشد . اگر واشر سرسیلندر توسط تعمیرکار به درستی در محل اصلی خود قرار نگیرد ، به درستی کار نخواهد کرد و سبب سوختن میشود . به همین دلیل بهتر است هنگام تعمیرات ، به بهترین تعمیرکار مراجعه کنید تا دچار مشکلات جدی نشوید .

مشاهده لوازم یدکی پراید 111

آب روغن قاطی کردن پراید

پایان عمر واشر سرسیلندر

یکی از قطعات یدکی خودرو که عمر مشخصی دارد ، واشر سرسیلندر می باشد و زمانی که عمر آن ب پایان برسد ، کار نمی کند . به همین دلیل باید پس از پایان دوره ، این قطعه تعویض شود .

علاوه بر این موارد ، دلایل دیگری نیز می‌توانند باعث آب روغن قاطی کردن پراید شوند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترک خوردگی یا سوراخ شدن سرسیلندر یا بلوک موتور
  • خرابی پمپ آب
  • خرابی ترموستات
  • خرابی پمپ روغن
  • خرابی سوپاپ‌ها
  • خرابی سیلندر
  • خرابی پیستون

 

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

علائم آب روغن قاطی کردن

آب روغن قاطی کردن یکی از مشکلات هزینه بر برای خودرو می باشد که در ادامه به برخی از این علائم به طور کامل اشاره کرده ایم :

نشتی خارجی واشر سرسیلندر

نشتی خارجی واشر سرسیلندر باعث خروج مایع خنک کننده از زیر منفولید و اگزوز می شود . هم چنین اگرهیچ  کانال مایع خنک کننده ای در نزدیکی آن وجود نداشته باشد ، شما می توانید به راحتی نشتی این قطعه را ببینید . اما اگر کانال های خنک کننده دیگری وجود داشت باید آن را با نور Uv  بررسی کنید .

سوختن واشر سرسیلندر

 

مشاهده محصولات لوازم یدکی تیبا

خارج شدن دود سفید از اگزوز

باید به این نکته اشاره کنم که امکان ورود گازهای اگزوز به داخل مایع خنک کننده وجود دارد . این اتفاق موجب ایجاد حباب هایی داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده می شود . این حباب ها همان گاز اگزوز هستند که در فرایند احتراق داخل سیستم خنک کننده می شوند .

موتوری که دائما داغ می کند

اگر واشر سرسیلندر خراب شده باشد ، پس از گذشت مدت طولانی از رانندگی ، معمولا داغ می کند . این اتفاق هم به دلیل کاهش مایع خنک کننده به دلیل سوخته شدن آن در پروسه احتراق رخ می دهد ولی عوامل دیگری مانند وجود مشکل در پروسه احتراق، گرمای اضافی گازهای اگزوز داخل مایع خنک کننده و عدم توانایی رادیاتور خودرو برای خنک کردن مایع خنک کننده کثیف نیز در این موضوع تاثیر گذار هستند . حال اگر این اتفاق بیفتد ممکن است موجب آسیب زدن به دیگر واشر ها شود .

همچنین بخوانید:  با جلوبندی خراب پراید چه کنیم؟ + روش تعمیر آن

مطلب پیشنهادی : سوت کشیدن لنت ترمز

داغ کردن موتور خودرو

کثیف شدن شمع موتور

زمانی که مایع خنک کننده می سوزد ، نقطه های سفید ریزی در اطراف الکترود ایجاد می شود که می تواند یکی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر باشد .

سفید یا شیری شدن روغن موتور

با نشتی مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق در گذر زمان آب و روغن با هم قاطی شده و باعث می شود که روغن موتور شیری رنگ شود . ترکیب شدن آب و روغن سبب می شود روغن موتور به درستی نتواند وظیفه روغن کاری قطعات داخلی موتور را انجام دهد و در آخر ، سبب بروز مشکل برای دیواره سیلندرها و بلبرینگ های میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد .

برای جلوگیری از آب روغن قاطی کردن در پراید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • سرویس‌های دوره‌ای خودرو را به موقع انجام دهید.
  • از روغن موتور و مایع خنک‌کننده مناسب استفاده کنید.
  • از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه مشکل در خودرو، سریعاً آن را رفع کنید.

اگر آب و روغن قاطی شد چه کار کنیم ؟

زمانی که خودرو شما جوش آورد باید به سرعت آن را متوقف و خاموش کنید و در کاپوت را با دقت باز کنید تا آب را روی رادیاتور خودرو بریزید . در حقیقت این موارد بهترین کارهایی می باشد که می توانید در فاصله زمانی که با امداد تماس می گیرید ، انجام دهید .

 

6 دیدگاه در “از کجا بفهمیم پراید آب روغن قاطی کرده ؟

  1. سبحان کشاورز گفت:

    سلام خسته نباشید، می خواستم بدونم وظیفه سر سیلندر تو خودرو چیه و تو کدوم قسمت خودرو قرار گرفته؟

    1. manager گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون
      سرسیلندر بخشی از بلوک سیلندر خودرو هست و وظیفش هم ممانعت از خروج گازها از سیلندرها به منظور احتراق مناسب مخلوط سوخت و گاز هست.

  2. احمد کلاته گفت:

    خیلی ممنون از مطالب جامع و کاملتون .

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر ، خوشحالیم که رضایت شما را جلب کردیم .

  3. جعفر رنجبر گفت:

    سلام چرا وقتی گیج ماشینم را میکشم شیری است

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      علت های مختلفی برای شیری رنگ شدن روغن موتور وجود داره که میشه گفت اصلی ترین علت میتونه نشتی مایعات به داخل روغن باشه. اونم ممکنه از خرابی واشر سرسیلندر باشه یا اینکه اگر موتورشویی کردید ممکنه آب به داخل موتور نفوذ کرده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *