بلاگ

سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن

خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه‌ی گاز یکی از قطعات پرکاربرد خودرو‌ها می‌باشد که تنظیم هوای داخل سیلندر را بر عهده دارد؛ همچنین اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. این قطعه برای عملکرد خود به روغن کاری نیاز ندارد. سنسور در صورت خراب شدن عملکرد قطعات مختلف خودرو را مختل می‌سازد. خرابی این قطعه با علائم خاصی مانند روشن شدن چراغ چک، دور موتور بالا در حالت خلاص، تأخیر در گاز خوردن ماشین و…. مشخص می‌شود. برای رفع مشکلات ذکر شده بهتر است قسمت‌های مختلف را بررسی کرده و سنسور را تعمیر یا تعویض کنید. در ادامه‌ی مقاله با علائم خرابی سنسور خودرو، دلیل خرابی، تعمیر و تعویض آن بیشتر آشنا خواهید شد و همچنین می توانید برای خرید انواع لوازم یدکی پراید ، شاهین ، و … به سایت اتوپراید مراجعه کنید .

معرفی سنسور دریچه گاز خودرو

سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مهم خودرو‌های مدل بالا است که توسط میله به پولک داخل دریچه متصل می‌باشد. این قطعه روی دریچه‌‌ی گاز و استپر قرار دارد. در هر بار باز و بسته شدن پولک سنسور دریچه گاز اطلاعات عملکرد آن را جمع آوری می‌کند. همچنین سنسور هوای ورودی به مجاری مکش خودرو را کنترل کرده و به کامپیوتر آن گزارش می‌دهد. ECU  همان کامپیوتر خودرو است که برخی قطعات خاص مانند سنسور اطلاعات لازم را به آن ارسال می‌کنند.

همچنین بخوانید:  6 نشانه خرابی ماهک دنده | نحوه تعویض

کامپیوتر بر اساس اطلاعات دریافتی تنظیمات لازم را جهت میزان سوخت خودرو و جرقه‌ی شمع انجام می‌دهد. سنسور هنگام فشرده شدن پدال گاز میزان هوای ورودی به سیلندر‌ها را کنترل می‌کند، این وسیله در حقیقت نوعی مقاومت تغییر پذیر است. این قطعه‌ها از مزایای بالایی برخوردار هستند و برای عملکرد خود نیاز به روغن کاری و تمیزکاری ندارند. در مواردی سنسور خودرو به دلایل مختلفی خراب می‌شود که این مشکل با علائم خاصی خود را نشان می‌دهد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز پراید

خرابی سنسور خودرو با یکسری علائم خاصی مشخص می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

روشن شدن چراغ چک

موقعی که عملکرد سیستم احتراق و سوخت رسانی خودرو دچار مشکل می‌شود چراغ چک را خود به خود روشن می‌سازند. علت مختل شدن این سیستم‌ها را باید در سنسور دریچه خودرو جستجو کنید، البته بروز این مشکلات دلایل متعدد دیگری نیز دارد. خرابی سنسور دریچه یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک است.

تأخیر در کاهش دور موتور

دور موتور باید در زمان مناسب و به موقع کاهش یابد گاهی کاهش دور موتور با تأخیر انجام می‌گیرد. این عیب مربوط به سنسور دریچه گاز خودرو است و باید در صورت بروز این بخش بررسی شود. سنسور دریچه در این شرایط حالت فنری خود را از دست می‌دهد و به ECU اطلاعات نادرستی ارسال می‌کند.

دور موتور بالا در حالت خلاص

اگر در حالت خلاص دور موتور بالاتر از حد معینی باشد نشان دهنده‌ی خرابی سنسور دریچه گاز است. بروز این مشکل علت‌های دیگری نیز دارد. کثیفی یا معیوب بودن استپر یکی از دلایل آن است. قبل از بررسی سنسور دریچه خودرو بهتر است دلیل  مشکل گاز خوردن ماشین را بیابید.

همچنین بخوانید:  بهترین روش های موجود برای از بین بردن بخار شیشه در زمستان

 

تأخیر در گاز خوردن ماشین

در برخی موارد پدال گاز در اثر فشار با تأخیر زیادی سبب گاز خوردن ماشین می‌شود. یکی از دلایل اصلی این عیب تأمین نشدن ولتاژ می‌باشد. در واقع سنسور دریچه‌ی گاز توانایی ایجاد ولتاژ لازم را ندارد به این علت موتور دور نمی‌گیرد.

کپ کردن ماشین در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰

سنسور دریچه‌‌ی گاز در این دور تأثیر دارد، اگر خودرو در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ به درستی گاز نخورد موتور آن دچار خفگی شده و خاموش می‌شود. علت این مشکل را باید با بررسی سنسور دریچه‌‌ی گاز پیدا کنید.

خاموش بودن خودرو هنگام سرد بودن

در مواقعی به خصوص هنگام صبح اگر موتور با گاز دادن خاموش شود علت آن خرابی سنسور دریچه‌‌ی گاز است. این عیب در لحظه‌ی استارت مشکل ساز می‌باشد.

دلایل خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه‌‌ی گاز به دلایل مختلفی از قبیل اتصالات ناقص سیم کشی، شستشوی موتور، معیوب بودن پولکی و گاز دادن بیش از حد موتور خراب می‌شود؛ همچنین به علت معیوب بودن کامپیوتر خودرو این عیب به وجود می‌آید. اگر سنسور اطلاعات ناقصی به ECU ارسال کند باعث خرابی خود می‌شود. هنگام شستشو نباید آب به قسمت‌های حساس سنسور بپاشد چون رطوبت آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. همچنین برای جلوگیری از خرابی نباید موتور خودرو را برای کسب هیجان لحظه‌ای بیش از حد تحت فشار قرار دهید.

 تعمیر سنسور دریچه‌‌ی گاز

سنسور دریچه‌‌ی گاز در صورت داشتن مشکل جزئی با بررسی پایه‌ها و قطعات مختلف آن قابل تعمیر است. در بیشتر مواقع این قطعه اصلاً تعمیر نمی‌شود و بهتر است آن را تعویض نمایید. این کار باید توسط افراد ماهر انجام بگیرد.

همچنین بخوانید:  شاهین بهتر است یا پژو ۲۰۷ صندوق‌دار؟

سنسور پراید

تعویض سنسور دریچه گاز

برای تعویض سنسور دریچه‌‌ی گاز به روش زیر عمل کنید

  • در ابتدا سیم‌ها و اتصالات سر منفی باتری را با فشردن زبانه جدا سازید. این کار به دقت نیاز دارد تا سایر قطعات آسیب نبینند. برای شروع کار وسایل حفاظت کننده مانند عینک، دستکش و ابزار کار لازم است.
  • در مرحله‌ی دوم محل حسگر سنسور را پیدا کرده و راه‌های ارتباطی یا اتصالات آن با کامپیوتر را قطع کنید.
  • پیچ‌های مورد نظر که سبب اتصال سنسور به دریچه شدند را باز کنید تا به طور کامل جدا شوند.
  • سنسور جدید را درست در جای اصلی خود نصب کرده و پیچ‌های آن را محکم ببندید.

سخن پایانی

سنسور دریچه‌ی گاز قطعه‌ای کاربردی در خودرو می‌باشد که هوای ورودی داخل مجاری را کنترل می‌کند. این قطعات اطلاعات را از قسمت‌های مختلف جمع آوری کرده و به کامپیوتر خودرو می‌فرستند. بسیاری از قطعه‌ها در ارتباط با سنسور دریچه‌‌ی گاز هستند و در صورت خراب شدن آن کارایی لازم را از خود نشان نمی‌دهند. تأخیر در گاز خوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک  از علائم خرابی سنسور هستند. در صورت اطمینان از خرابی سنسور بهتر است آن را تعویض کنید و برای خرید به سایت اتوپراید مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *