بلاگ

بیشترین علت شنیدن صدا از زیر داشبورد خودرو چیست؟

صدای آب از پشت داشبورد

گاهی اوقات به دلایل مختلف صداهایی از قسمت‌هایی از خودرو شنیده می‌شود که دلیل خاصی دارد. اگر بخشی از قطعات خودرو دچار آسیب شوند ممکن از سروصدای عجیبی از آن شنیده شود. صدای خروج هوا از زیر داشبورد یکی از صداهای عجیب خودرو است. این صدا به شما می‌گوید که باید به تعمیرگاه بروید بنابراین حتما به صداهای خودرو توجه کنید. یکی دیگر از صداهایی که ممکن است به گوش برسد صدای شرشر آب از پشت داشبورد است. برای شناخت بیشتر این مشکلات باما همراه شوید و در صورت نیاز به خرید لوازم یدکی پراید و دیگر خودروها برای رفع این مشکل به سایت اتوپراید مراجعه نمایید.

چرا صدای هیس از داشبورد شنیده می‌شود؟

در قسمت پشتی داشبورد قطعات بسیار زیادی وجود دارند که اگر دچار آسیب شوند ممکن است شما با صداهای گوناگونی مواجه شوید. زمانی که صدای هیس از پشت داشبورد شنیده می‌شود مربوط به مشکلی است که در سیستم تقویت ترمز ایجاد شده هست. شما باید در این حالت سهل‌انگاری نکنید و برای تعمیر خودرو به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. اگر در اولین فرصت خودروی خود را تعمیر کنید هزینه کمی برای شما ایجاد می‌شود اما در غیر این صورت باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید. ممکن است صدایی که شما از داشبورد می‌شنوید مربوط به آسیب جزئی باشد اما با گذشت زمان به یک آسیب بسیار زیاد تبدیل خواهد شد.

همچنین بخوانید:  نشانه ها و علل خرابی شاسی خودرو

صدای هیس از زیر داشبورد چه زمانی به گوش می‌رسد؟

در دو حالت صدای خروج هوا از زیر داشبورد خودرو به گوش می‌رسد. گاهی اوقات در زمان فشردن یا رها کردن پدال ترمز این صدا را می‌شنوید. تقریباً می‌توان گفت که این صدا معمولاً چند ثانیه پس از خاموش کردن خودرو هم ادامه پیدا می‌کند. این صدا مربوط به مشکلاتی است که در سیستم بوستر ایجاد می‌شود. در صورتی که مهر و موم پوستر شکسته یا فرسوده شوند شما با صداهای مختلفی مانند صدای خروج هوا از زیر داشبورد مواجه می‌شوید. برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را تعمیر کرد. گاهی اوقات صدای خروج هوا از زیر داشبورد مربوط به زمان روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش و سرمایش نیز هست. اگر سیستم سرمایش و گرمایش خودرو روی آخرین درجه باشد این صدا شنیده می‌شود. این مورد مربوط به خراب شدن فن زیر داشبورد است.

وظیفه ترمز بوستر چیست؟

در سیستم‌های ترمز دیسکی که سرعت بسیار بالایی دارند علاوه بر قطعات مختلف از بوستر استفاده می‌شود. از وظایف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل نکردن و سفت شدن پدال ترمز هنگام خاموش بودن خودرو
  • ترمزگیری نرم و راحت‌تر
  • تقویت نیروی وارد شده از سوی راننده به پدال ترمز
  • سرعت بخشیدن به عملکرد رانندگان در حین ترمز گرفتن

در صورتی که سیستم بوستر دچار مشکل شود از زیر داشبورد صدای خروج هوا شنیده می‌شود. در این حالت شما باید حتماً این سیستم را تعمیر و یا تعویض کنید.

( دیگر محصولات سایت اتوپراید : لوازم یدکی تیبا )

پس از شنیدن صدای خروج هوا از زیر داشبورد چه کنیم؟

اگر شما این صدا را از زیر داشبورد خود شنیدید باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. اگرچه تعمیرکاران مختلفی در کشور وجود دارند اما همه آنها نمی‌توانند علت این صدا را متوجه شوند. این صدا دو علت دارد و برای متوجه شدن دقیق آن باید فردی را انتخاب کنید که تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. در این حالت شما به تعمیرکار مراجعه کرده و او دلایل مختلف را بررسی می‌کند.

همچنین بخوانید:  مهمترین علائم خرابی واترپمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین

هزینه تعمیر خودرو زمانی که صدای هوا از زیر داشبورد شنیده می‌شود؟

هزینه تعمیر خودرو در این زمان وابسته به عوامل مختلفی است. در صورتی که شما در اسرع وقت نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام کنید هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. اگر آسیب به قطعات مختلف خودرو شما وارد شده باشد باید نسبت به میزان آسیب‌ها هزینه‌های مختلفی را پرداخت کنید. تجربه و مهارت تعمیرکار نیز تاثیر زیادی در هزینه نهایی می‌گذرد. اگر نیاز به تعویض قطعات مختلف وجود داشته باشد نیز باید هزینه خرید قطعات را روی هزینه‌ها حساب کنید.

صدای آب از پشت داشبورد خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل شایع عبارتند از:

  • گرفتگی تخلیه میعانات اپراتور: رادیاتور بخاری خودرو آب را از طریق لوله ای به نام لوله تخلیه میعانات اپراتور به بیرون هدایت می کند. اگر این لوله مسدود شود، آب در داخل رادیاتور بخاری جمع می شود و باعث ایجاد صدای شرشر می شود.
  • کم بودن خنک کننده: اگر سطح خنک کننده در رادیاتور کم باشد، آب می تواند از منافذ رادیاتور به داخل داشبورد نشت کند و باعث ایجاد صدای آب شود.
  • هوا در سیستم خنک کننده: اگر هوا در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد، می تواند باعث ایجاد صدای شرشر در رادیاتور شود.
  • گرفتگی تخلیه درب: درب رادیاتور دارای یک تخلیه کوچک است که برای خروج هوا و مایعات اضافی از رادیاتور طراحی شده است. اگر این تخلیه مسدود شود، می تواند باعث ایجاد صدای شرشر در رادیاتور شود.
همچنین بخوانید:  6 راهکار افزایش شتاب خودرو که باید بدانید

صدای خرابی از پشت داشبورد

 ( دیگر محصولات سایت اتوپراید : لوازم یدکی شاهین )

علاوه بر این دلایل، صدای آب از پشت داشبورد خودرو می تواند ناشی از مشکلات جدی تری مانند سوختگی واشر سرسیلندر نیز باشد. سوختگی واشر سرسیلندر باعث می شود که آب و روغن موتور با یکدیگر مخلوط شوند. این مخلوط می تواند باعث ایجاد صدای آب در داخل خودرو شود.

برای تشخیص علت صدای آب از پشت داشبورد خودرو، باید خودرو را نزد یک مکانیک ماهر ببرید. مکانیک با بررسی سیستم خنک کننده و سایر سیستم های خودرو و تعویض لوازم یدکی می تواند علت اصلی صدای آب را تشخیص دهد.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از شنیدن صدای آب از پشت داشبورد خودرو آورده شده است:

  • سطح خنک کننده را مرتباً بررسی کنید و در صورت نیاز آن را به حد استاندارد برسانید.
  • در صورت مشاهده نشتی در رادیاتور یا سایر سیستم های خودرو، آن را فوراً تعمیر کنید.
  • در صورت مشاهده کف در روغن موتور، سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم به دلایل مختلف ممکن است صداهای گوناگونی از خودرو ایجاد شود. شنیدن صدای خروج هوا از زیر داشبورد مربوط به عوامل مختلفی است. در صورتی که شما با این صدا مواجه شدید باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را در اسرع وقت برطرف کند. هزینه تعمیر خودرو در این حالت وابسته به عوامل مختلفی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در رابطه با لوازم یدکی کافی است با ما در فروشگاه اتوپراید تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *