بلاگ

0 تا 100 استارت خودرو + علائم خرابی

استارت خودرو قطعه ای است که وظیفه روشن کردن خودرو را برعهده دارد و می توان گفت مهم ترین قطعه برای شروع به کار خودرو می باشد . استارت در واقع همان هندل های قدیمی است که با توجه به پیشرفت علم و فناوری تغییر شکل داده و هر روزه شاهد آپدیت های جدیدی در این قطعه مهم می باشیم. ما در این مقاله سعی داریم تا انواع استارت را بررسی کنیم و به علائم احتمالی خرابی هریک اشاره کنیم . همچنین برای خرید این قطعه و دیگر انواع لوازم یدکی شاهین ، پراید و … می توانید به سایت اتوپراید مراجعه نمایید.

انواع استارت خودرو

استفاده از هندل برای روشن کردن خودرو در قرن نوزدهم رایج بود و رفته رفته ما شاهد تغییر و تحول در تولید استارت ها بودیم.جالب است بدانید که نخستین استارت برقی برای اتومبیل ساخته نشده بود، بلکه برای یک موتورسیکلت بود. فردی به نام اچ‌ جی‌ داوسینگ که یک مهندس برق انگلیسی بود پس از ساخته شدن اولین استارت برقی برای موتورسیکلت، در سال ۱۸۹۶ میلادی یک استارت برقی دیگری اختراع کرد. ولی این اختراع هیچ گاه به ثبت نرسید. اولین استارت برقی خودرو در سال 1903 اختراع و به ثبت رسید. این استارت توسط یک فرد آمریکایی به نام «کلاید جی کلمن» انجام گرفت.

پس از 8 سال فردی دیگر به نام چارلز اف کترینگ یک موتور استارتی به ثبت رساند. این اختراع قرار بود جایگزین هندل در اتومبیل ها شود. ولی سال ها طول کشید تا سیستم استارت به جای هندل در اتومبیل ها مورد استفاده قرار گیرد. بالاخره شرکت کادیلاک سال ۱۹۱۱ اقدام به نصب یک استارت الکتریکی بر روی خودرو های خود کرد.

تا امروز که سه نوع استارت برای خودروها وجود دارد که البته با توجه به نوع خودرو، سال تولید و نوع موتور آن ، هر یک برای خودروی خاص خود تولید و استفاده می شود که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم .

  • استارت برقی

استارت های برقی در موتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می شوند که از یک آهنربا یا موتور DC و یک اتوماتیک استارت متصل به بالای آن تشکیل شده اند.

  • استارت پنوماتیکی

استارت پنوماتیکی در موتورهای دیزلی و بنزینی سنگین استفاده می شوند که شامل مخزن فشار، کمپرسور هوا و توربین دنده ای است. هنگامی که هوای فشرده از محفظه آزاد می شود، توربین و مجموعه چرخ دنده ها را در فلایویل می چرخاند.

  • استارت هیدرولیکی

استارت هیدرولیکی در موتورهای دیزلی با 6 تا 16 سیلندر استفاده می شوند. این موتورهای استارت بدون جرقه بوده و ایمن تر از انواع دیگری هستند که در بالا ذکر شدند.

همچنین بخوانید:  شاهین بهتر است یا پژو ۲۰۷ صندوق‌دار؟

خرابی استارت خودرو

اجزای اصلی استارت خودرو

استارت ها به طور کل از دو بخش تشکیل می شوند :

  1. موتور استارت

همانطور که از نام این قطعه مشخص است، موتور استارت برای راه اندازی موتور خودرو استفاده می شود و به آن اجازه می دهد تا به تعداد دور لازم برای شروع کار برسد.

با چرخاندن کلید احتراق یا فشار دادن دکمه استارت، موتور با استفاده از برق تأمین شده توسط باتری شروع به کار می کند ، می چرخد و در این حرکت موتور را با خود می کشد و چرخه پیستون را فعال می کند. همه این اتفاقات در چند ثانیه رخ می دهد و پس از آن موتور استارت خاموش می شود.

  1. اتوماتیک استارت

اتوماتیک‌استارت یک قطعه الکترونیکی کوچک در سیستم استارت خودرو است. این قطعه وظیفه دارد تا جریان برق لازم برای استارت زدن موتور خودرو را فراهم کند. این قطعه دو ورودی برق دارد. یکی از سمت سوئیچ و دیگری از سمت باتری خودرو است.

علائم خرابی استارت خودرو

اگر صبح که خواستید به محل کار بروید یا برای خرید یا تفریح خواستید از خودروی شخصی تان استفاده کنید ، اما با عدم استارت خوردن و روشن نشدن خودرو مواجه شدید ، باید ساده ترین علت ها را بررسی کنید و مشکل را پیدا کنید. ساده ترین علت استارت نخوردن خودرو علائم زیر می باشد :

  • خرابی باتری
  • خالی شدن باتری
  • سوئیچ قطع شده
  • سیم کشی استارت
  • خرابی استارت
  • خرابی سیم کشی و اتصالات
  • تمام شدن ذغال استارت ، در بالشتک استارت
  • احساس بوی سوختگی از خودرو

خرابی باتری

وقتی موتور استارت خراب است، موتور روشن نشده و در نتیجه خودرو روشن نمی شود. در این مواقع یکی از احتمالات بسیار قوی خالی بودن باتری خودرو است. اما علت های دیگری نیز وجود دارد که ما به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. اگر سایر وسایل برقی مانند چراغ های خودرو به درستی کار می کنند، مشکل در موتور استارت است و باتری خودرو سالم می باشد .
  2. در صورتی که در زمان روشن کردن ماشین، موتور یک تیک مداوم از خود ساطع کند، ممکن است الکترومغناطیس داخل آن معیوب باشد.
  3. اگر موتور به جای تیک، نویز ضربه ای تولید می کند، مشکل می تواند در مدار منبع تغذیه باشد.
  4. اگر در هنگام قرار دادن کلید مطلقاً هیچ اتفاقی نیفتد، مدار الکتریکی داخلی موتور به طور کامل قطع شده است.
  5. در زمان استارت زدن ممکن است به نظر برسد که استارت کار می کند اما صداهای عجیب و غریبی تولید می کند یا ماشین به سختی روشن می شود.
  6. هنگامی که موارد فوق از دلایل استارت نخوردن خودرو نبود، احتمالاً موتور خودرو قفل است . برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع ، دنده را در وضعیت 5 قرار دهید. سپس ماشین را هل دهید اگر خودرو حرکت کرد موتور قفل نیست.
همچنین بخوانید:  عملکرد سیستم abs در ترمز ماشین

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از خرابی استارت خودرو آورده شده است:

  • باتری خودرو را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز شارژ کنید.
  • از استارت زدن طولانی مدت خودداری کنید.
  • اگر خودروی شما مدتی روشن نیست، قبل از روشن کردن آن، چند دقیقه صبر کنید تا استارت خنک شود.
  • اگر خودروی شما در هوای سرد روشن نمی شود، از یک استارت کمکی استفاده کنید.

هزینه تعویض و تعمیر استارت خودرو

هزینه تعمیر و خرید استارت پراید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع خرابی استارت: اگر خرابی استارت خفیف باشد، ممکن است فقط نیاز به تعویض زغال های استارت یا تعمیر موتور استارت باشد. این کار هزینه کمتری نسبت به تعویض کامل استارت دارد.
  • نوع استارت: استارت های پراید در انواع مختلفی موجود هستند. قیمت استارت های پراید با توجه به نوع و کیفیت آن ها متفاوت است.
  • مکان تعمیرگاه: هزینه تعمیر و تعویض استارت در تعمیرگاه های مختلف متفاوت است.

به طور کلی، هزینه تعمیر استارت پراید بین 300 تا 700 هزار تومان است. هزینه تعویض استارت پراید نیز بین 1 تا 2/5 میلیون تومان است.

در اینجا هزینه تعمیر و تعویض استارت پراید در برخی از تعمیرگاه های تهران آورده شده است:

  • تعمیر زغال های استارت پراید: 200 تا 500 هزار تومان
  • تعمیر موتور استارت پراید: 500 تا 700 هزار تومان
  • تعویض استارت پراید: 1 تا 2/5 میلیون تومان

اگر علائم خرابی استارت پراید را مشاهده کردید، بهتر است خودرو را به یک مکانیک ببرید تا استارت بررسی و تعمیر شود. تعمیر استارت در مراحل اولیه می تواند هزینه کمتری داشته باشد.

همچنین بخوانید:  مغزی سوئیچ پراید | علت خرابی+تعمیر

هزینه خرید و تعویض استارت خودرو با توجه به نوع خودرو و برند لوازم یدکی انتخابی شما متغیر است، اما در هر صورت هزینه نهایی برای شما زیاد خواهد بود. به همین دلیل فروشگاهی مانند فروشگاه اتوپراید را انتخاب کنید که بتوانید با قیمتی مقرون به صرفه قطعات یدکی خود را خریداری کنید.

نتیجه گیری

ما به شما  توصیه می کنیم از از دستکاری کردن قطعات اجتناب کنید؛ زیرا فقط یک متخصص قادر است وضعیت موتور استارت را ارزیابی کرده و مهمتر از همه، مناسب ترین مدل را برای خودرو شما پیشنهاد دهد .همچنین شما عزیزان حتماً لوازم یدکی مورد نیاز خود را از فروشگاهی معتبر خریداری نمایید تا هم خیالتان از بابت قیمت راحت باشد و هم اینکه قطعه مورد نظر شما ضمانت اصالت کالا داشته باشد. پیشنهاد ما به شما ، سایت فروشگاه اتوپراید می باشد . در این سایت شما تمامی لوازم یدکی پراید ، شاهین ، ساینا و … را با خیالی آسوده خریداری می نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *