بلاگ

مغزی سوئیچ پراید | علت خرابی+تعمیر

pride switch

مغزی سوئیچ پراید مهم‌ترین قطعه از لوازم یدکی پراید و دیگر خودروها می‌باشد که سبب روشن و خاموش شدن آن می‌شود. مغزی دارای ۴ حالت لاگ، روشن بودن تجهیزات، استارت و ACC  می‌باشد که هر کدام نشانه‌‌ی اقدام خاصی هستند؛ برای مثال در حالت استارت خودرو روشن می‌شود. این قطعه گاهی به علت داشتن مشکل خودرو را روشن نمی‌سازد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مشکل انتقال برق، عیب قطعات داخلی و اتصالات و گیر کردن سوئیچ از نشانه‌های خرابی مغزی سوئیچ هستند در مواردی مشکل تنها به علت خورده شدن دنده‌های سوئیچ می‌باشد. در ادامه‌ی مقاله با مغزی سوئیچ، علائم خرابی و تعمیر آن بیشتر آشنا خواهید شد.

مغزی سؤییچ پراید چیست؟

مغزی سوئیچ پراید جهت خاموش یا روشن کردن خودرو به کار می‌رود و محل قرارگیری سوئیچ است. این قطعه ارتباط را بین راننده و خودرو ایجاد می‌کند. مغز سوئیچ پراید به طور کلی  ۴ حالت دارد، حالت اول که مربوط به استارت  می‌باشد در این حالت خودرو روشن می‌شود. حالت دوم روشن شدن چراغ‌های جلو فرمان و پشت آمپر است که نشان از رسیدن برق به تجهیزات خودرو می‌باشد. حالت ACC نشان دهنده‌ی این است که فرمان از قفل خارج شده است و  در خواب خودکار قرار دارد.

لاک یا قفل، حالت آخری می‌باشد که قفل بودن فرمان خودرو را نشان می‌دهد. رانندگان چون معمولاً با این حالت‌ها سر و کار دارند بیشتر با آن‌ها آشنا هستند. مغزی سوئیچ گاهی خراب می‌شود و سوئیچ داخل آن گیر می‌کند در این حالت عملکرد خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. خرابی مغزی سوئیچ خودرو علائم و دلایل مختلفی دارد که باید به موقع تعمیر شود. خرابی این قطعه از دلایل روشن نشدن خودرو می‌باشد.

همچنین بخوانید:  مهمترین نشانه‌های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

اهمیت حالت‌های مغزی سوئیچ پراید

حالت‌های مختلف مغزی سوئیچ پراید با اهداف مختلفی ایجاد شده که به رانندگان در جهت استفاده از خودرو کمک می‌کنند.

  • حالت لاک: سوئیچ پراید به علت قرارگیری در نزدیکی غربیلک فرمان به آسانی قابل دسترس است. موقعی که راننده سوئیچ را در حالت لاک قرار می‌دهد خودرو متوقف می‌شود. امنیت خودرو در این حالت افزایش می‌یابد؛ چون غربیلک نیز در چنین حالتی قفل شده و از سرقت خودرو جلوگیری می‌شود.
  • روشن بودن تجهیزات: در این حالت خودرو خاموش است اما با قرار دادن سوئیچ تجهیزات مختلف آن مانند ضبط صورت قابل استفاده هستند.
  • حالت روشن بودن: سوئیچ پس از قرارگیری در مغز برق به قطعاتی مانند کویل‌ها و شمع‌ها انتقال می‌یابد؛ در نتیجه خودرو به حالت آماده باش برای استارت قرار می‌گیرد.
  • استارت خودرو: در حالت استارت موتور خودرو راه اندازی شده و مغز سوئیچ روشن می‌شود.

نشانه‌های خرابی مغزی سوئیچ پراید

برای تعمیر بهتر مغزی سوئیچ، ابتدا باید به این نتیجه برسیم آیا واقعاً علائم مشاهده شده به علت خرابی مغزی است یا نه؟ برخی از این علائم، موارد زیر هستند:

مشکل انتقال برق توسط مغزی سوئیچ

در این حالت سوئیچ داخل مغز نمی‌چرخد تا سبب استارت خودرو شود اما با وجود این مشکل چراغ‌ها روشن می‌شوند. این عیب دلایل مختلفی دارد خرابی باتری، مشکل در انتقال برق توسط مغزی و خرابی اتصالات مغزی متصل به استارت خودرو از جمله‌ی آن‌ها هستند. مغزی سوئیچ دارای آهنربا، دنده‌های مغزی و سیم پیچ می‌باشد. در صورت بروز مشکل در این قسمت‌ها می‌توان آن‌ها را تعمیر یا تعویض کرد.

همچنین بخوانید:  جدیدترین قیمت های اجرت و هزینه تعمیر پراید در سال 1402

مشکل در چرخیدن مغزی سوئیچ

در مواردی هم با وجود جفت شدن سوئیچ در مغزی، سوئیچ داخل آن نمی‌چرخد. در این حالت امکان استارت خودرو وجود ندارد. ممکن است راننده به طور مداوم کلید را چرخانده و باعث شکستن آن شود. در چنین شرایطی مشکل گیر کردن سوئیچ باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قابل تعمیر نیست لازم است تعویض شود.

مشکل در سوئیچ

مشکل اصلی گاهی به علت خورده شدن دندانه‌ها است و همه‌ی اتصالات و قطعات داخلی آن سالم هستند. در این حالت خودرو استارت نمی‌خورد؛ چون برق به موتور منتقل نمی‌شود. موقعی که سوئیچ را داخل مغزی می‌کنید توان چرخاندن مغزی را ندارد. سوئیچ را با پی بردن به این مشکل باید تعویض نمایید.

خودرو استارت نمی‌‌زند

سوئیچ به طور کامل می‌چرخد و برق به آمپر نیز می‌رسد اما خودرو استارت نمی‌زند. در چنین حالتی سوئیچ و مغزی توسط ایمونوبلایزر یا سیستم ایمنی تشخیص داده نمی‌شود در این حالت می‌توان از سوئیچ یدک استفاده کرد. این سیستم تنها در پراید‌های مدل بالا نصب شده و در نوع قدیمی آن‌ها وجود ندارد. در این حالت مغزی سوئیچ باید تعویض شود.

تعمیر مغزی سوئیچ

مغزی سوئیچ متشکل از اتصالات برقی، دنده‌ها، آهنربا و قطعات متعددی می‌باشد که ممکن است هر کدام آن‌ها خراب شوند. برای تعمیر فرد باید آشنا به قطعات داخلی مغزی و مشخصات فنی باشد. رانندگان معمولاً تعمیر مغزی را به تعمیرکار ماهر می‌سپارند. اتصالات و قطعات آن  گاهی قابل تعمیر نمی‌باشند در این حالت اقدام به تعویض می‌نمایند.

سخن پایانی

سوئیچ مغزی از قطعات مهم خودرو‌های پراید است که ارتباط بین راننده و خودرو را بسیار نزدیک‌تر می‌کند. مغزی از قطعات داخلی خاصی ساخته شده و با جفت شدن سوئیچ عملکرد خود را انجام می‌دهد. در صورت مشکل نداشتن مغزی، خودرو استارت می‌خورد اما گاهی این قطعه دچار مشکلات زیادی می‌شود. علت مشکل مغزی پراید خرابی اتصالات داخلی، سوئیچ و برق آن می‌باشد که در موقع مناسب باید تعویض یا تعمیر شود. اگر شما هم با مشکل خرابی مغزی سوییچ پراید روبرو شده‌اید، می‌توانید از طریق سایت فروشگاه اتو پراید برای خرید بهترین مغزی اقدام کنید.

همچنین بخوانید:  علت لرزش فرمان خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *