بلاگ

مهمترین نشانه‌های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

خرابی تسمه دینام

هر خودرویی در طول عمر خود دچار استهلاک­‌های گوناگونی می­‌شود که یکی از رایج­‌ترین آن­‌ها، خراب شدن تسمه دینام است. به طور کلی دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز خودرو در هنگام روشن بودن آن را دارد؛ بنابراین این قطعه یکی از مهم­ترین اجزای ماشین به شمار می­‌رود. پس اگر تسمه آن دچار خرابی شود، ماشین در هنگام روشن شدن ایراد خواهد داشت.

این قطعه در میان تعمیرکاران و رانندگان به تسمه کولر یا تسمه هیدرولیک نیز شناخته شده است. اگر کنجکاوید که دلایل خرابی تسمه دینام را بدانید، تا انتها با ما همراه شوید.

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام از قطعاتی تشکیل شده است که آن را کامل می­‌کند. این قطعات عبارتند از تسمه، هرزگرد و تسمه سفت­کن. تسمه دینام در حقیقت بخشی از خودرو است که وظیفه انتقال نیروی تولید شده در موتور به بخش‌های مختلف خودرو همانند دینام، واتر پمپ، تهویه هوا و سایر بخش­‌ها را دارد. این قسمت با انتقال نیروی تولیدی موتور، این بخش‌­ها را وادار به حرکت می‌­کند، به صورت کلی این بخش نوعی واسطه برای انتقال نیرو محسوب می­‌شود.

اگر این بخش مهم که نقش انتقال دهنده نیرو به بخش­‌های مهم خودرو را دارد، خراب شود به احتمال زیاد ماشین با استارت زدن روشن نخواهد شد. این تسمه­‌ها اندازه‌های مختلفی دارند که بر اساس نوع هر خودرو ساخته می­‌شوند.

همچنین بخوانید:  اصلی ترین عوامل لرزش موتور خودرو+ راه حل برطرف کردن آن

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

كاربرد تسمه دينام

تسمه دینام یک بخشی حیاتی به شمار می­‌رود. این بخش پس از استارت زدن ماشین، با استفاده از چرخش میل‌لنگ، این بخش نیز شروع به فعالیت می­کند و می‌‌چرخد. با استفاده از همین چرخش، تسمه دینام، انتقال نیرو را انجام می­‌دهد. این قطعه به دلیل تحت فشار بودن و اصطکاک بالایی که متحمل می­‌شود، پس از مدتی دچار خرابی خواهد شد. این قطعه در حدود ۵ سال بدون هیچ مشکلی می‌­تواند فعالیت کند اما بهتر است گاهی این قطعه را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی تیبا از سایت اتوپراید |

تسمه دینام خودرو

نشانه­‌های خرابی تسمه دینام

خوشبختانه تسمه دینام قبل از خرابی کامل خود، نشانه‌هایی را ایجاد می­‌کند که با استناد به آن­ها، می­‌توان به سرعت اقدام به تعویض کرد. در ادامه به این نشانه­‌ها اشاره خواهیم کرد:

خرابی کولر و هیدرولیک فرمان ماشین

همان طور که اشاره کردیم، تسمه دینام رابطی برای انتقال انرژی مورد نیاز بخش­های مختلف خودرو از جمله کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان است. اگر تسمه دینام، دچار خرابی یا آسیب­ شود، می‌­تواند روی عملکرد کولر و پمپ هیدرولیک فرمان نیز اثر بگذارد و مانعی برای فعالیت درست آن­ها به شمار رود. اگر سیستم هیدرولیک فرمان ماشین درست عمل نکند، فرمان به شدت سفت خواهد شد و در چرخش آن دچار مشکل می‌­شوید؛ بنابراین بهتر است فوراً پس از مشاهده این علائم، اقدام به تعویض تسمه دینام کنید.

 

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

صدای جیر جیر از کاپوت خودرو

در هنگام رانندگی ممکن است گاهی اوقات صدای جیر جیری از جلوی خودرو بشنوید اما اگر این صدا به صورت متناوب به گوش می‌رسد، به احتمال زیاد تسمه دینام خودروی شما دچار خرابی و آسیب شده است. برای رفع این صدای آزاردهنده و ریشه­‌کن کردن مشکل باید خودروی خود را به یک تعمیرکار بسپارید.

سفت شدن فرمان

همانطور که پیش­تر به آن اشاره کردیم، در صورت خرابی تسمه دینام، پمپ هیدرولیک فرمان خودرو نیز عملکرد سابق را نخواهد داشت، که در نتیجه به سفت شدن فرمان منجر می‌­شود. با سفت شدن فرمان، کنترل حرکت خودرو به شدت دشوار می­‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز هر حادثه‌­ای، فوراً خودروی خود را به یک تعمیرگاه معتبر نشان دهید.

تسمه دینام ماشین

مشاهده ترک و پارگی روی تسمه

توصیه‌­ای که همیشه به رانندگان عزیز می­‌شود، معاینه تسمه دینام است. بهترین راه برای تشخصی خرابی تسمه دینام نیز از طریقه مشاهده آن است. اگر روی تسمه ترک یا پارگی یا هر نوع شکل نامطلوبی را مشاهده کردید، بهتر است فوراً اقدام به تعویض تسمه دینام کنید تا مشکلی جدی­تر پیش نیاید.

افزایش دمای موتور

واتر پمپ­‌ها مسئول کاهش دمای همیشه رو به افزایش موتورها هستند. در صورتی که تسمه دینام خراب شود، این واترپمپ­‌ها نیز نقص پیدا خواهند کرد و دمای موتور به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. باید به این نکته توجه کنید که امکان آسیب جدی به خودرو در هنگام این افزایش دما، بسیار بالا می­‌رود؛ بنابراین هر چه سریع­تر خودروی خود را به یک تعمیرگاه انتقال دهید.

همچنین بخوانید:  عملکرد سیستم abs در ترمز ماشین

روشن شدن چراغ هشدار باتری

تقریباً تمام خودروهای نسل جدید، دارای سیستم‌­های هشداری هستند که به رانندگان زمان تعویض قطعات را یادآور می­‌شوند؛ بنابراین اگر چراغ هشدار باتری به صورت ناگهانی روشن شد، ممکن است ایراد از تسمه دینام باشد. در این هنگام باید یک تعمیرکار مجرب، خودرو را بررسی کند.

| خرید تسمه دینام خودروهای پراید از سایت اتوپراید: تسمه دینام تیبا و پراید یورو4 تسمه دینام تیبا و یورو4 پراید |

تسمه دینام

علت خرابی تسمه دینام چیست؟

عوامل و علت‌­های مختلفی برای خرابی تسمه دینام وجود دارد که اگر استهلاک آن در طی زمان را فاکتور بگیریم، بیشترین عامل تاثیرگذار در خرابی تسمه دینام، رانندگی غیراصولی و نامناسب است. این دلایل عبارتند از:

  • عدم استفاده از دور دنده مناسب در سربالایی­‌ها
  • استفاده از دور بالای کولر
  • خرابی تسمه سفت­کن
  • روغن­ریزی سر میل لنگ
  • عدم جاگذاری مناسب تسمه
  • عدم استفاده از خودرو در مدت زمان طولانی
  • تسمه دینام بی­کیفیت

سخن پایانی

این مطلب در مورد نشانه­‌های خرابی تسمه دینام که یکی از مهم­ترین قسمت­‌های یک خودرو به شمار می­‌رود، است. اگر شما نیز با خرابی تسمه دینام مواجه شده­‌اید، بهترین کار انتقال خودروی خود به نزدیک­ترین تعمیرگاه معتبر برای تعویض دینام خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر می‌­توانید به سایت AUTOPRIDE.IR مراجعه کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و به رفع مشکل شما کمک کند.

– همچنین بخوانید: از کجا بفهمیم تسمه تایم پراید پاره شده؟

4 دیدگاه در “مهمترین نشانه‌های خرابی تسمه دینام که باید جدی بگیرید!

  1. زانیار محمدی نسب گفت:

    سلام وقت بخیر. اینکه فرمون ماشین سفت میشه میتونه نشونه خرابی تسمه دینام باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر.
      بله چون در صورت خرابی تسمه دینام، پمپ هیدرولیک فرمان خودرو نیز عملکرد سابق را نخواهد داشت، در نتیجه به سفت شدن فرمان منجر می‌شود.

  2. صادق گفت:

    از کجا بفهمیم تسمه دینام خراب است؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام
      عواملی مثل خرابی کولر و هیدرولیک فرمان ماشین، صدای جیر جیر از کاپوت خودرو، سفت شدن فرمان، مشاهده ترک و پارگی روی تسمه، افزایش دمای موتور، روشن شدن چراغ هشدار باتری میتونن نشون دهنده خرابی تسمه دینام باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *