بلاگ

اصلی ترین عوامل لرزش موتور خودرو+ راه حل برطرف کردن آن

لرزش موتور خودرو

لرزش موتور خودرو از آن دسته مشکلاتی است که می‌تواند هنگام روشن کردن خودرو، اوقاتتان را حسابی تلخ کند. این که چرا موتور خودرو پس از روشن کردن و یا حین حرکت می‌لرزد، شاید علتی جزئی داشته باشد؛ اما شکل لرزش و ناآگاهی نسبت به آن، شما را به هراس خرج تراشی جدیدی، برای تعمیر خودرو می‌اندازد. اما اگر از علت لرزش موتور خودرو آگاه بوده و به موقع نسبت به رفع مشکل و یا حتی پیشگیری از آن، اقدام کنید؛ هزینه چندانی برایتان ایجاد نخواهد شد.

موتور خودروها به دلیل فرآیند احتراق مقدار کمی لرزش دارند و این امر کاملاً طبیعی است که خودرو در حین کار کمی لرزش داشته باشد . دلایل مختلفی برای لرزش‌های خفیف خودرو وجود دارد از جمله میل لنگ، دنده‌های انتقال و سایر قطعات اصلی موتور. اما برخی اوقات در هنگام رانندگی شاهد لرزش غیر عادی موتور خودرو هستیم که این لرزش می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه مطلب به بررسی این عوامل می پردازیم . شما عزیزان می توانید با خرید لوازم یدکی ساینا ، پراید، شاهین و … از فروشگاه اتوپراید مطمئن باشید که قطعات خودرو را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه نمودید .پس تا انتها با اتوپراید همراه باشید .

علل لرزش موتور خودرو

  • لرزش در اثرخرابی دسته موتور

از آنجایی که موتور در حالت طبیعی ، مقدار کمی لرزش دارد و در حین حرکت خودرو تکان می‌خورد ، قطعه‌ای بنام دسته موتور ، به عنوان تکیه گاه ، لرزش موتور را تا حد زیادی می‌گیرد. دسته موتور از قطعات پر استهلاک در خودرو می‌باشد که با توجّه به نوع و سبک رانندگی و شرایط جاده ، دچار فرسودگی و پارگی می‌شود که نتیجه آن لرزش شدید موتور است. با پاره شدن یک دسته موتور بهتر است سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا دسته موتورهای دیگر دچار آسیب نشوند. در صورت مشاهده لرزش موتور بهتر است ابتدا به دسته موتورها سری بزنید.

  • لرزش در اثر خرابی دمپر میل لنگ

لرزشی که در خودرو شما مشاهده می‌شود ممکن است ناشی از خرابی دمپر میل لنگ باشد. دمپر میل لنگ قطعه‌ای است که برای کم کردن لرزش موتور و انتقال حرکت به گیربکس و تعلیق های دیگر موجود در خودرو به کار می‌رود. بررسی و تعویض دمپر میل لنگ یکی از تعمیرات رایج در خودروها است که از لرزش زیاد در خودرو و کنترل ناپایداری آن جلوگیری می کند. در صورت تأخیر در تعویض دمپر میل لنگ، ممکن است خودرو شما دچار مشکل شده و در اثر ادامه رانندگی خطراتی را به وجود آورد . در نتیجه توصیه می‌شود که برای بررسی و تعمیر دمپر میل لنگ خودرو به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

  • لرزش در اثر هوای سرد محیط

در هوای سرد، موتور خودروها معمولاً با لرزش روبرو می‌شوند. علت این لرزش‌ها عمدتاً به دلیل تغییر دما در داخل موتور است. در این شرایط، حرارت داخل موتور کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که قطعات موتور، به ویژه سیستم احتراق، سخت مشغول به کار شود و به دلیل ضعیف شدن ارتباطات ، کارایی کاهش پیدا کند. همچنین، برخی سیستم‌های خودرویی نیز به دلیل هوای سرد، برای به دست آوردن دمای مناسب ، بیشتر کار می‌کنند که باعث ایجاد لرزش‌های بیشتر می‌شود. برای رفع این مشکلات، می‌توانید از روش‌هایی مانند نگهداری خودرو در محل سرپوشیده و یا استفاده از روغن موتور مناسب در دمای پایین، استفاده کنید. همچنین، پیش از رانندگی، بهتر است موتور را حداقل چند دقیقه به صورت میان‌دور گرم کنید.

همچنین بخوانید:  اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

لرزش موتور در سرما

(خرید لوازم یدکی پراید از فروشگاه اتوپراید)

  • لرزش در اثر خرابی شمع ها

لرزش موتور خودرو ممکن است به دلیل خرابی شمع ها رخ دهد. شمع ها برای اشتعال به درون سیلندر موتور استفاده می شوند و در صورتی که تعویض آن ها به موقع انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد هزینه های بیشتر نسبت به هزینه تعویض شمع های خراب شده شود. علاوه بر لرزش، علائم دیگری همچون کاهش توان موتور، بالا رفتن مصرف سوخت ، افزایش زمان روشن بودن چراغ چک موتور و بوی بنزین خام از اگزوز نیز ممکن است قابل مشاهده باشند. بنابراین، بهتر است در صورت تشخیص خرابی شمع ها، سریعاً آن ها را تعویض کنید .

  • لرزش در اثر خرابی کمک ها و محورها

لرزش موتور خودرو یکی از علائمی است که ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها و محورهای خودرو بروز پیدا کند. این خرابی‌ها می‌توانند منجر به تکان های شدید در دیگر قطعات مختلف خودرو شده و باعث بروز این لرزش در موتور شوند. اگر در حین رانندگی این لرزش را تجربه می‌کنید، ابتدا باید به یک مکان ایمن برسید و سپس با توجه به شدت و نحوه‌ی بروز این لرزش، خودرو را بررسی کنید .

  • لرزش در اثر خرابی موتور خودرو

خرابی موتور خودرو می تواند یکی از علائم لرزش موتور باشد. موتور ماشین هنگامی که خراب می شود، ممکن است ارتعاشات بیشتری از حد معمولی داشته باشد که این باعث تحریک سیستم تعلیق و سیستم ترمز می شود که باعث کاهش عملکرد خودرو می شود. در صورتی که لرزش بیش از حد باشد، ممکن است باعث بروز خطر برای سلامتی سرنشینان شود.

همچنین بخوانید:  شاهین بهتر است یا پژو ۲۰۷ صندوق‌دار؟

برای جلوگیری از بروز خرابی موتور در خودرو، بهتر است به شیوه نگهداری و تعویض به موقع قطعات موتوری توجه شود. همچنین، در صورتی که لرزش خودرو به صورت نامتناسب و ناگهانی هست، بهتر است فوراً خودرو را به یک مکانیک متخصص معرفی کرده و آن را بررسی کنید .

  • لرزش در اثر خرابی ترمزها

در صورتی که ترمزهای یک خودرو به درستی عمل نکنند، ممکن است باعث لرزش موتور و خودرو شود. این اتفاق اغلب در صورت وجود خرابی در سیستم ترمز رخ می‌دهد؛ چرا که ترمز موتور در حین حرکت خودرو باعث کاهش سرعت آن و در واقع توقف آن می‌شود. اما اگر سیستم ترمز به درستی کار نکند، این فرایند به درستی پیگیری نمی‌شود و باعث لرزش موتور و خودرو می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مشکلی، منظور پیشگیری، بازرسی‌های دوره‌ای برای سیستم ترمز خودرو بسیار مهم است.

  • لرزش در اثر خرابی اکسل ها

لرزش موتور خودرو می‌تواند به دلیل خرابی اکسل ها و محور چرخ ها رخ دهد. اکسل ها و محور چرخ ها دو قسمت مهم در سیستم حرکتی خودرو هستند که باعث تحمل و انتقال نیروی موتور به چرخ ها می‌شوند. در صورتی که هر یک از این قطعات خراب شود، توانایی انتقال نیرو کاهش یافته و همین ممکن است باعث ایجاد لرزش در موتور خودرو شود. برای رفع این مشکل، باید به سرعت اقدام به تعویض قطعات خراب شده و یا تعمیر آن‌ها کرد.

خرابی اکسل خودرو

(خرید لوازم یدکی شاهین از فروشگاه اتوپراید)

  • لرزش در اثر خرابی تایرها

لرزش در موتور خودروی شما می‌تواند در اثر خرابی تایرهای آن باشد. اگر تایرهای خودرو شما سالم نباشند و به اندازه کافی عاج نداشته باشند ، ممکن است مشکلی در تعادل خودرو به وجود آید و سبب لرزش در موتور شود. این مسئله به طور کلی به دو دلیل رخ می‌دهد. اولاً، اگر یکی از تایرها دچار ترک یا سوراخ باشد، تعادل خودرو از دست می‌رود و موجب لرزش در موتور می‌شود. دوماً، اگر فشار هوا در تایرها به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است باعث ایجاد لرزش در موتور شود. در هر صورت، برای جلوگیری از این مسئله، بهتر است تایرهای خودرو خود را با اندازه و فشار مطابق با راهنمای سازنده آن تعویض کنید و همچنین تایرها را بطور دوره‌ای بررسی کرده و در صورت لزوم جایگزین کنید.

  • لرزش در اثر خرابی پلوس ها

پلوس از اجزای دیفرانسیل خودرو می‌باشد که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و از سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ، میل پلوس تشکیل شده است. خرابی مشعلی پلوس می‌تواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.

  • لرزش در اثر خرابی دیسک و صفحه

لرزش موتور خودرو ممکن است به دلیل خرابی دیسک و صفحه رخ دهد. دیسک و صفحه در سیستم کلاچ خودرو قرار دارند و وظیفه‌ی آنها با اتصال و جداکردن موتور از گیربکس است. هنگامی که دیسک و صفحه خراب می‌شوند، این عملکرد به‌درستی انجام نخواهد شد و موتور شروع به لرزش کرده و نامنظم خواهد شد. لرزش موتور ممکن است همراه با صدای خرد شدن باشد . پس باید این مسئله را بررسی کرد تا از خرابی بیشتر جلوگیری شود. بهترین راه حل برای این مسئله، تعویض دیسک و صفحه‌ است.

همچنین بخوانید:  سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن

خرابی دیسک و صفحه

(خرید لوازم یدکی تیبا از فروشگاه اتوپراید)

دلیل انتقال لرزش موتور به داخل اتاق خودرو چیست؟

در ابتدای مقاله راجع به اینکه اصلی ترین و اولین دلیل لرزش موتور خودرو ، دسته موتورها هستند صحبت کردیم و راجع به اینکه حتی اگر یکی از این دسته ها خراب باشند هم باعث ایجاد لرزش می شوند برای شما توضیح دادیم . دلیل اصلی انتقال لرزش موتور به اتاق خودرو هم همین دسته موتورها هستند . پس با تعویض به موقع این قطعات از لرزش جلوگیری کرده و با آرامش رانندگی کنید .

چطور از لرزش موتور جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از لرزش موتور خودرو باید ابتدا علت آن را شناسایی کرد. اولین کار بررسی وضعیت شمع ها و فیلتر هوای خودرو  است. ارتعاش موتور ممکن است به دلیل وجود آلاینده و خاک در فیلتر هوا یا شمع ها به وجود آید. در صورتی که شمع و فیلتر هوا با مشکل مواجه نبودند، باید تعویض اتصالات موتور و چک کردن سیلندرها صورت گیرد.

بعضی اوقات لرزش موتور ناشی از وجود مشکلی در سیستم سوخت یا روغن موتور است. می توانید این مشکل را با بررسی سطح روغن موتور، تعویض فیلتر روغن و یا تنظیم سیستم تزریق سوخت حل کنید.

نتیجه گیری

موتور خودرودر واقع همان قلب هر خودرویی است که به دلایل مختلفی دچار لرزش‌های غیر معمول می‌شود. لرزش موتور از آزار دهنده‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد و اگر سریعاً به رفع این مشکل نپردازید با مشکلات بیشتر و هزینه‌های بسیار بالاتری روبرو خواهید شد.

با خواندن این مقاله متوجّه شدیم که بیشترین دلایل لرزش موتور در هر شرایط و موقعیت می‌تواند در ابتدا به دلیل خرابی دسته موتور، مشکلات سیستم سوخت رسانی، خرابی قطعات اصلی موتور و بقیه قطعات نام برده باشد.

قبل از مراجعه به تعمیرگاه جهت رفع مشکل دقت کنید که لرزش موتور در سرعت بیشتر می‌شود؟ یا فقط در سرعت‌های خاص؟ اگر بله! در چه سرعتی؟ آیا ماشین در حالت ایستاده و خلاص می‌لرزد؟ با متمرکز شدن بر روی این سوال‌ها می‌توانید بهترین خدمات را از مکانیک خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *