بلاگ

با جلوبندی خراب پراید چه کنیم؟ + روش تعمیر آن

جلوبندی خودرو

جلوبندی پراید به قسمت زیرین و جلوی اتومبیل گفته می‌شود. در این قسمت چرخ‌های جلو و اجزایی که آنها را به یکدیگر متصل کرده‌اند قرار گرفته و اگر دچار مشکل شوند باید آن را تعمیر کرد. خرابی جلوبندی پراید به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در صورتی که شما با علائم خراب شدن جلوبندی روبرو شوید باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را بررسی کند . برای اطلاع بیشتر درباره خرابی جلوبندی پراید و روش تعمیر آن با ما در اتوپراید همراه شوید.

جلوبندی چیست؟

در هنگام تولید خودرو قطعات مختلفی در جلوبندی استفاده می‌شود تا رانندگی روی موانع راحت‌تر باشد. در قسمت جلوی پراید و زیر آن نیز قطعات مختلفی وجود دارد که خودرو در شرایط سخت حرکت خود را ادامه دهد. با استفاده از یک جلوبندی قوی می‌توان موانع سنگین و سخت را طی کرد. در جلوبندی خودرو پراید قطعات مختلفی وجود دارند که به یکدیگر متصل شده‌اند. در این خودرو جلوبندی با قدرت بالایی نصب نشده و در صورت شکستن باید تعمیر شود. همچنین برای خرید لوازم یدکی پراید ، از جمله لوازم جلوبندی باید به فروشگاهی معتبر مراجعه نمایید و قطعه مورد نظر را تهیه کنید.

جلوبندی پراید از جمله بخش‌های مهم این خودرو است که وظیفه حفظ تعادل و کنترل هدایت صحیح خودرو را بر عهده دارد. خرابی جلوبندی می‌تواند مشکلات زیادی برای خودرو ایجاد کند، از جمله:

  • کاهش تعادل و پایداری خودرو
  • افزایش احتمال تصادف
  • کاهش راحتی سرنشینان
  • افزایش مصرف سوخت
همچنین بخوانید:  این نشانه‌ها را در خرابی صفحه کلاچ خودرو جدی بگیرید!

علائم خرابی جلوبندی پراید

  • انحراف ماشین هنگام رانندگی

اگر جلوبندی خودرو پراید دچار مشکل شود در هنگام رانندگی انحراف رخ می‌دهد. زمانی که شما بخواهید در یک خط مستقیم رانندگی کنید اگر ماشین شما به یک سمت منحرف شود ممکن است مشکل به علت خراب شدن جلوبندی باشد. شما ابتدا باید تایرهای خودرو را بررسی کنید تا باد لاستیک آنها به درستی باشد. اگر تایرهای خودرو مشکل نداشته باشند حتماً مشکل از جلوبندی خودروی پراید است. در این زمان شما باید خودروی خود را به مکانیک متخصصی بسپارید تا مشکل را برطرف کند.

  • پایین بودن یک طرف ماشین

در صورتی که خودروی شما روی یک زمین هموار قرار گیرد و گوشه‌ای از آن پایین‌تر از گوشه دیگر باشد یعنی جلوبندی آسیب دیده است. این آسیب دیدگی به دلیل مشکل در فنر خودرو است که در هنگام عبور از یک بخش ناهموار نیز صدای تق تق شنیده می‌شود.

جلوبندی پراید

  • باهر بار ترمزگیری، جلوی خودرو رو رو به پایین قرار می‌گیرد

اگر دماغ خودروی شما به دلیل ترمز شدید رو به پایین باشد باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

  • سایش نامنظم لاستیک‌ها

اگر لاستیک‌های خودرو پراید به طور نامنظم دچار ساییدگی شوند به معنای عدم تراز چرخ‌ها و آسیب در سیستم تعلیق است. با گذشت زمان بوش لاستیکی سیستم تعلیق دچار مشکل می‌شود که باید آن را تعویض کرد. اگر این کار را نکنید جلوبندی خودروی شما آسیب دیده و باعث سایش لاستیک‌ها می‌شود.

  •  حس کردن تمام دست اندازها و چاله‌های مسیر

اگر در طول رانندگی با پراید تمام دست‌اندازها و چاله‌های مسیر را حس کنید مشکل از جلوبندی خودرو است. در هر جاده دست‌اندازهای بد و چاله‌های مختلفی وجود دارد که سیستم تعلیق باید جلوی ضربه های آن را بگیرد . در صورتی که شما این ضربه ها را حس می‌کنید یعنی سیستم جلوبندی خودروی شما دچار مشکل شده است. در این حالت شما باید سریعاً به یک مکانیک مراجعه کنید؛ زیرا خیلی وقت است که جلوبندی خودروی شما دچار مشکل است.

  • کارکرد مبهم فرمان

یکی دیگر از علائم خراب شدن جلوبندی خودرو پراید کارکرد مبهم فرمان است. اگر شما در حین رانندگی احساس کنید که فرمان در صورت‌های پایین به سختی هدایت می‌شود مربوط به جلوبندی است. ممکن است در هنگام رانندگی برای هدایت ماشین به چپ یا راست صدای ضربه بلندی از زیر کاپوت نیز به گوش برسد. این صدا به معنای شکسته یا فرسوده شدن پایه‌های سیستم تعلیق خودرو است. در صورتی که شما ماشین را در مراحل اولیه حل کنید هزینه‌های کمتری برای تعمیر نیاز است اما اگر سهل انگاری برای تعمیر خودرو داشته باشید هزینه‌های زیادی برای شما ایجاد خواهد شد.

همچنین بخوانید:  حبابگیر بنزین چیست و در کجا قرار دارد؟

علل مختلف خرابی جلوبندی پراید

  • استفاده نادرست از خودرو

رانندگی پرسرعت در دست اندازها، عبور از سرعتگیرها با سرعت بالا، و حمل بارهای سنگین از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث خرابی جلوبندی پراید شوند.

  • عدم نگهداری و سرویس دوره‌ای خودرو

عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای مانند تنظیم باد لاستیک‌ها، بالانس چرخ‌ها، و هم‌ترازی چرخ‌ها می‌تواند باعث فرسودگی زودرس قطعات جلوبندی شود.

  • تصادف

تصادفات می‌توانند باعث آسیب جدی به قطعات جلوبندی شوند.

تعمیر جلوبندی خودرو

نحوه تعمیر جلوبندی پراید

برای تعمیر قسمت جلوبندی پراید ابتدا باید چرخ‌ها را باز کرد. در مرحله بعد تعمیرکار آنها را به همراه یک میله در زیر خودرو قرار می‌دهد تا کمک‌ها به صورت کامل در آیند. در صورتی که جلوبندی پراید دچار خمیدگی باشد باید آن را با ضربه‌های چکش درست کند. حالت جلوبندی باید به شکل اولیه خود بازگردد و خمیدگی به طور کامل برطرف شود. اگر خمیدگی شدید باشد باید از سیستم جلوبندی نو در آن استفاده شود. در صورتی که جلوبندی پراید دچار شکستگی باشد، نمی‌توان آن را درست کرد و باید از یک جلوبندی نو برای خودرو استفاده کرد.

تعمیر جلوبندی باید توسط چه کسی انجام شود؟

برای تعمیر جلوبندی خودرو پراید باید شخصی را انتخاب کنید که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد. برطرف کردن خمیدگی جلوبندی کار هر کسی نیست و باید دقت کافی در این زمینه داشت. اگرچه تعمیرکاران مختلفی در کشور ما وجود دارند که خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند اما همه آنها گزینه‌های مناسبی برای تعمیر جلوبندی نیستند. شما باید به فردی مراجعه کنید که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه داشته باشد و بتواند جلوبندی را با مهارت بالای خود در مدت کوتاهی تعمیر کند.

همچنین بخوانید:  پلوس خودرو چیست؟

در صورتی که جلوبندی نیاز به تعویض داشته باشد باید حتماً از بهترین قطعه یدکی در آن استفاده شود. نصب جلوبندی نیز نیاز به دقت بالایی دارد و هر شخصی نمی‌تواند آن را انجام دهد. در صورتی که می‌خواهید تعمیر جلوبندی خودرو پراید برای شما با کیفیت بالا انجام شود حتماً به دقت و تجربه تعمیرکار توجه کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم یکی از قسمت‌های مهم خودروی پراید جلوبندی است. در صورتی که این قسمت دچار آسیب شود تعادل خود را به هم می‌خورد و نمی‌توانید به راحتی رانندگی کنید. از علائم خراب شدن قسمت جلوبندی پراید می‌توان به انحراف ماشین در هنگام رانندگی، پایین بودن یک طرفه ماشین، سایش نامنظم لاستیک‌ها و… اشاره کرد. در صورتی که شما با هر یک از این علائم روبرو شوید باید سریعاً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیر جلوبندی خودروی شما انجام شود. از آنجایی که سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد باید در انتخاب تعمیرکار خود دقت زیادی داشته باشید. هزینه تعمیر این قسمت نیز وابسته به میزان خرابی جلوبندی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با لوازم یدکی پراید و لوازم جلوبندی آن ، با ما تماس بگیرید تا مشاوره لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *