بلاگ

کاملترین بررسی ECU در خودرو و اینکه علائم خرابی آن کدام است؟

تعمیر ecu

در خودروها یک واحد مرکز کنترل الکترونیکی وجود دارد که باعث وجود آپشن‌های مختلف در آن می‌شود. این واحد کنترل‌کننده به عنوان یک کامپیوتر در اتومبیل نقش بسیار مهمی دارد. در واقع کامپیوتری که در خودروی شما وجود دارد با نام ECU شناخته می‌شود. این بخش از خودرو خرابی‌هایی که در قسمت‌های مختلف ماشین رخ می‌دهد را با استفاده از علائم مختلف راننده اطلاع می‌دهد. در صورتی که ECU خودرو پراید دچار خرابی شود باید حتماً نسبت به تعمیر و یا خرید لوازم یدکی پراید از یک فروشگاه معتبر اقدامات لازم را انجام دهید. برای شناخت این بخش از خودرو و علائم خرابی آن با ما همراه شوید.

وظایف ECU خودرو

  • کنترل عملکرد موتور
  • کنترل سیستم سوخت‌رسانی
  • کنترل سیستم جرقه‌زنی
  • کنترل سیستم انتقال قدرت
  • کنترل سیستم تعلیق
  • کنترل سیستم ترمز
  • کنترل سیستم ضد سرقت
  • کنترل سیستم تهویه مطبوع
  • کنترل سیستم صوتی
  • کنترل سیستم کروز کنترل
  • کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی

ECU خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟

ECUخودرو کوتاه شده عبارت Electronic Control Unit است. این عبارت به معنای واحد کنترل الکترونیک خودرو است. در ساخت این بخش از قطعاتی مانند ریزپردازنده‌ها و چیپ‌های مختلف استفاده می‌شود. این قطعه عملکردهای مختلفی را بر عهده داشته که از آن‌ها می‌توان به کنترل کردن میزان مصرف سوخت و کنترل کردن دریچه هوا اشاره کرد. برای کارکردن این بخش از خودرو نیاز به سنسورهای مختلفی است. وظیفه این سنسورها اطلاع دادن خرابی به ECUخودرو است.

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم تسمه تایم پراید پاره شده ؟

انواع سنسورهای ECU

  • سنسور اکسیژن
  • سنسور دور موتور
  • سنسور دمای آب
  • سنسور دمای هوا
  • سنسور موقعیت دریچه گاز
  • سنسور ضربه
  • سنسور فشار هوا
  • سنسور موقعیت پدال گاز
  • سنسور ناک
  • سنسور موقعیت میل لنگ

ECU

مهمترین دلایل خراب شدن کامپیوتر خودرو چیست؟

اگرچه ECU وظیفه دارد تا خرابی‌هایی  قسمت‌های مختلف اتومبیل را به راننده گزارش دهد اما گاهی اوقات ممکن است خود قطعه ECU دچار مشکل شود. از مهمترین دلایل خراب شدن این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود اتصالات کوتاه در سیم کشی

اتصال کوتاه در سیم کشی یا قطعات باعث سوختن کامپیوتر خودرو می‌شود. اتصال کوتاه خودش به دلیل استارت زدن اشتباه خودرو ایجاد می‌شود.

فشار ارتعاشات زیاد

یکی دیگر از دلایل، ارتعاشاتی است که ECU در طول زمان تحمل می‌کند. روی برد ای‌سی‌یو قطعات الکترونیکی حساسی نصب شده‌اند که در یک محفظه جامد قرار دارند. ارتعاشاتی که در این بخش رخ می‌دهد باعث ایجاد مشکل در قطعات الکترونیکی شده و ECU آسیب می‌بیند.

دمای بالا

یکی دیگر از دلایل خرابی ECU ماشین، آسیب ناشی از دما است. در تابستان که دمای زیر کاپوت بسیار زیاد است، ECU کار سختی دارد. محل نصب این واحد نقش مهمی در جلوگیری از آسیب رسیدن به آن خواهد داشت.

نشانه ها و علائم خرابی ECU خودرو

نشانه های خرابی ECU خودرو چیست؟ برخی از علائم وجود دارند که با استفاده و شناخت آن ها می‌توانید نقص سیستم کنترل‌کننده خودرو را تشخیص دهید. این علائم شامل خرابی چراغ موتور، لرزش ماشین، کاهش قدرت موتور و… می‌شوند. در صورتی که شما با این علائم روبرو شوید باید حتما به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. برای تعمیر، خودرو باید در کارگاه، با تست درایو عیب‌یابی شود. با خواندن کدهای خطا می‌توان به‌راحتی علت خراب شدن این بخش را متوجه شد. افرادی که سابقه طولانی در این زمینه دارند باسرعت عیب آن را تشخیص داده و آن را تعمیر می‌کنند. برای مثال کد خطای P0354 در سری 71 سیمتک زیمنس نشان‌دهنده مشکلات در کنترل سیم پیچ احتراق است. هرکد می‌تواند به تعمیر ECUکمک کند.

همچنین بخوانید:  معرفی مهم ترین تجهیزات خودرو برای زمستان

تعمیر ECU خودرو

روشن شدن چراغ موتور

اگر سنسورهای مختلف در خودرو دچار مشکل شوند، چراغ موتور خودرو روشن می‌شود. در این زمان راننده باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و با استفاده از دستگاه دیاگ ایراد خودرو را پیدا کند.

روشن نشدن موتور

گاهی اوقات ماشین استارت می‌خورد اما موتور یا پیشرانه آن روشن نمی‌شود. روشن نشدن پیشرانه خودرو می‌تواند یکی از دلایل از کار افتادن واحد کنترل کننده خودرو باشد. اگر ECU خودرو از کار بیفتد دستور لازم برای جرقه زدن شمع صادر نمی‌شود و این چنین خودرو روشن نخواهد شد. برای اینکه بخواهید خرابی ناشی از ECU را تشخیص دهید باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

لرزش پیشرانه

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده خراب شدن واحد کنترل‌کننده خودرو، لرزش پیشرانه است. کاهش یافتن توان خودرو در هنگام شروع حرکت نشان دهنده خراب شدن ای سی یو است. در این حالت در سیلند جرقه زنی ایجاد نمی‌شود و پیشرانه شروع به لرزش می‌کند. با استفاده از دستگاه کامپیوتری می‌توان علت لرزش را پیدا کرد و مشکل را رفع کرد.

کم شدن قدرت موتور

اگر در ECU مشکلی ایجاد شود محاسبه دقیق زمان پاشش سوخت انجام نمی‌شود و قدرت پیشرانه یا موتور خودرو کاهش پیدا می‌کند. در این حالت اتومبیل میزان بالاتری از سوخت را مصرف می‌کند که بایدحتما این قطعه تعمیر شود.

مصرف زیاد سوخت

گاهی اوقات به دلیل آسیب درECU ، ممکن است نا خواسته سوخت بیشتری به محفظه احتراق فرستاده شود. در این حالت باید  ECUتعمیر شود.

توقف ناگهانی خودرو

اگر ECU خودرو خراب شود ممکن است خودرو به طور ناگهانی متوقف شود. در این حالت اطلاعات اشتباهی به موتور ارسال می‌شود و سوخت یا هوا بیش از حد اندازه به موتور خودرو وارد می‌شود و ناگهان متوقف خواهد شد. به طور مثال ممکن است پشت چراغ قرمز متوجه توقف ناگهانی خودروی خود شوید. در صورت بروز این مشکل باید سریعاً به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا علت خرابی این بخش را تشخیص دهد و اقدام به تعمیر آن کند .

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم پراید یاتاقان زده است ؟

کاهش عملکرد موتور خودرو

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده خرابی ای سی یو خودرو، کاهش عملکرد موتور آن است. زمانی کهECU خراب است سوخت کافی را به محفظه احتراق نمی‌رسد و موتور به درستی کار نخواهد کرد. در این حالت ممکن است هنگام بالا رفتن از شیب‌ها متوجه لرزش در خودرو شوید. شما باید پیش از این که وسیله نقلیه شما کاملا از کار بیفتد، ECU را تعویض کنید. تعمیر این بخش از خودرو کار هر کسی نیست و باید یک متخصص را انتخاب کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم مهم‌ترین بخش خودرو چه وظیفه کنترل آن را بر عهده دارد، ECU است. در این بخش از خودرو دستورات لازم برای حرکت خودرو و آپشن‌های دیگر ارسال می‌شود. با توجه به علائمی که در این مطلب برای شما شرح دادیم می‌توانید متوجه خرابی این بخش شوید. اگر ECU دچار آسیب شود خودرو به درستی کار نخواهد کرد و باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. برای برطرف کردن آسیب‌های این قطعه باید به فروشگاهی معتبر مانند سایت فروشگاهی اتوپراید مراجعه کنید که تجربه کافی برای این کار داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *