بلاگ

انواع شمع خودرو + علائم خرابی و علل آن

شمع خودرو قطعه ای است که در موتور خودرو قرار دارد و وظیفه آن ایجاد جرقه برای انفجار سوخت و هوا در محفظه احتراق است. در خودرو شمع وسیله ای است که برای انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها استفاده می شود و برق موتور که با حرکت پی در پی دلکو به سر شمع‌ها می‌رسد، طوری تنظیم شده که در زمان فشردگی بخار بنزین در انتهای سیلندر جرقه‌ای از انتهای شمع ایجاد می شود ، و باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می‌گردد. قسمت فلزی شمع که جرقه از میان آن‌ها ایجاد می‌شود، معمولاً از جنس مس یا پلاتینیوم  است که به همین ترتیب عمر طولانی‌تری در عملکرد این قطعه دارند. ولی این قطعات هم هرچقدر عالی باشند به مرور زمان خراب شده و نیاز به تعویض دارند.فروشگاه اتوپراید پیشرو در فروش لوازم یدکی شاهین، پراید، تیبا و … می باشد.

شمع و وایر خودرو

قطعات تشکیل دهنده شمع خودرو

  • الکترود مرکزی

الکترود مرکزی در مرکز شمع قرار دارد و ولتاژ بالا از طریق آن به الکترود منفی منتقل می شود.

  • الکترود منفی

الکترود منفی در انتهای شمع قرار دارد و به بدنه موتور متصل است.

  • عایق چینی

عایق چینی در اطراف الکترود مرکزی قرار دارد و از انتقال جریان برق به بدنه موتور جلوگیری می کند.

  • پایه

پایه شمع به سر شمع متصل می شود و از طریق آن شمع به موتور متصل می شود.

هنگامی که موتور خودرو روشن می شود، کویل جرقه ولتاژ بالایی تولید می کند. این ولتاژ از طریق سیم های شمع به الکترود مرکزی شمع منتقل می شود. الکترود مرکزی و الکترود منفی در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند و هنگامی که ولتاژ به اندازه کافی بالا باشد، جرقه ای بین آنها ایجاد می شود. این جرقه باعث انفجار سوخت و هوا در محفظه احتراق می شود و در نتیجه موتور شروع به کار می کند.

انواع و اقسام شمع خودرو عبارتند از: شمع سرد، شمع گرم، شمع نیکلی، شمع پلاتینیومی، شمع ایریدیومی و شمع‌های چند الکترودی. از جمله علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و کثیف شدن آن، یا جرقه‌زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها اشاره کرد. یکی از نشانه‌های خرابی شمع، سوختن الکترود میانی شمع است که از جنس نیکل می‌باشد.

به نقل از ویکی پدیا

همچنین بخوانید:  مهم ‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

عملکرد شمع خودرو به صورت زیر است:

  1. موتور خودرو روشن می شود و کویل جرقه ولتاژ بالایی تولید می کند.
  2. این ولتاژ از طریق سیم های شمع به الکترود مرکزی شمع منتقل می شود.
  3. الکترود مرکزی و الکترود منفی در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند و هنگامی که ولتاژ به اندازه کافی بالا باشد، جرقه ای بین آنها ایجاد می شود.
  4. این جرقه باعث انفجار سوخت و هوا در محفظه احتراق می شود.

در ادامه، به توضیح هر یک از این مراحل می پردازیم:

روشن شدن موتور

برای روشن شدن موتور خودرو، باید مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق منفجر شود. این انفجار توسط جرقه ای که توسط شمع خودرو ایجاد می شود، انجام می شود.

تولید ولتاژ بالا

کویل جرقه قطعه ای است که ولتاژ بالایی را برای ایجاد جرقه تولید می کند. این ولتاژ معمولاً بین 10000 تا 25000 ولت است.

انتقال ولتاژ

ولتاژ تولید شده توسط کویل جرقه از طریق سیم های شمع به الکترود مرکزی شمع منتقل می شود. سیم های شمع معمولاً از جنس مس یا فولاد هستند و دارای روکش عایق هستند.

ایجاد جرقه

الکترود مرکزی و الکترود منفی شمع در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند. هنگامی که ولتاژ به اندازه کافی بالا باشد، جرقه ای بین این دو الکترود ایجاد می شود.

انفجار سوخت و هوا

جرقه ای که توسط شمع خودرو ایجاد می شود، باعث انفجار سوخت و هوا در محفظه احتراق می شود. این انفجار باعث می شود که پیستون ها حرکت کنند و در نتیجه موتور شروع به کار کند.

همچنین بخوانید:  سر سیلندر چیست؟ | 10 علامت خرابی و روش تعمیر آن

علائم خرابی شمع خودرو 

  • روشن شدن نامناسب موتور
  • کاهش شتاب خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • تولید دود سیاه از اگزوز

خرابی شمع خودرو

علت خرابی شمع خودرو

شمع خودرو قطعه ای مصرفی است و با گذشت زمان و استفاده فرسوده می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث خرابی شمع خودرو شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده طولانی مدت: شمع خودرو قطعه ای مصرفی است و باید به طور منظم تعویض شود. عمر مفید شمع خودرو بسته به نوع آن متفاوت است، اما معمولاً بین 20000 تا 100000 کیلومتر است. اگر شمع خودرو را به موقع تعویض نکنید، ممکن است فرسوده شود و کارایی خود را از دست بدهد.
  • رسوب کربن: یکی از دلایل شایع خرابی شمع خودرو، رسوب کربن است. این رسوب در اثر احتراق ناقص سوخت و هوا در محفظه احتراق ایجاد می شود. رسوب کربن باعث می شود که جرقه شمع ضعیف شود و در نتیجه عملکرد موتور مختل شود.
  • روغن سوزی: روغن سوزی نیز می تواند باعث خرابی شمع خودرو شود. روغن وارد شده به سیلندر باعث می شود که الکترود های شمع روغنی شوند و در نتیجه جرقه ضعیف شود.
  • شکستگی و خراشیدگی: شکستگی و خراشیدگی شمع خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله ضربه، تصادف و یا استفاده نادرست. شکستگی و خراشیدگی شمع خودرو باعث می شود که جرقه ایجاد نشود و در نتیجه موتور روشن نشود.

علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نیز می توانند باعث خرابی شمع خودرو شوند، از جمله:

  • استفاده از سوخت نامناسب: استفاده از سوخت نامناسب می تواند باعث رسوب کربن و سایر مشکلات در موتور شود که در نهایت می تواند باعث خرابی شمع خودرو شود.
  • مشکلات موتور: مشکلات موتور، مانند تنظیم نبودن موتور یا خرابی سیستم سوخت رسانی، می تواند باعث خرابی شمع خودرو شود.
همچنین بخوانید:  معرفی مهم ترین تجهیزات خودرو برای زمستان

نتیجه گیری

شمع خودرو قطعه ای مصرفی است و باید به طور منظم تعویض شود. عمر مفید شمع خودرو بسته به نوع آن متفاوت است، اما معمولاً بین 20000 تا 100000 کیلومتر است.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید شمع خودرو را بررسی کنید. اگر شمع خودرو فرسوده، روغنی، شکسته یا خراشیده باشد، باید آن را تعویض کنید. برای خرید انواع لوازم یدکی پراید با نازل ترین قیمت ها و دیگر خودورها می توانید به سایت فروشگاهی اتوپراید مراجعه فرمایید و قطعه مورد نظر را با خیالی آسوده سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *