بلاگ

سر سیلندر چیست؟ | 10 علامت خرابی و روش تعمیر آن

تعمیر سرسیلندر

احتمالاً این حرف را زیاد از تعمیرکارها شنیده‌اید که ماشین هم مثل بدن انسان است و برای خوب کار کردن، باید همه قطعات آن سالم باشد. البته سلامت بعضی از قطعات،اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارد. راننده‌ها باید نشانه‌های خرابی قطعات را بشناسند تا بتوانند پیش از آسیب بیشتر به خودرو، آن را به تعمیرکار برسانند. خرابی سرسیلندر یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای خودرو پیش بیاید و برای تشخیص آن باید دقت بالایی داشته باشید. در این مقاله،‌ این مشکل خودرو را بررسی می‌کنیم. همچنین درباره روش‌های تعمیر صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که در صورت خرابی سرسیلندر خودرو ،‌ باید این قطعه را تعویض کنید یا نه؟ و برای خرید لوازم یدکی پراید، شاهین، ساینا، تیبا و … به چه فروشگاهی مراجعه کنید. پس با ما همراه باشید.

سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر خودرو قسمتی از موتور خودرو است که مسئول تولید قدرت و حرکت در خودرو است. درواقع، سرسیلندر محفظه ای است که در آن سوخت و هوا ترکیب می شوند و با ایجاد انفجار، باعث حرکت پیستون های متصل به موتور می شود. سرسیلندر خودرو معمولاً به تعداد چندین عدد در موتور وجود دارد و هر سرسیلندر دارای یک پیستون، سوزن سوخت، اسپارک پلاگ و اندازه داخلی و خارجی خود است. تعداد سرسیلندر های خودرو رابطه مستقیم با توان و قدرت موتور دارد. سرسیلندر های بیشتر، توان و قدرت بیشتری برای موتور فراهم می کند؛ اما هزینه ساخت و نگهداری بیشتری نیز دارد.

وزن سرسیلندر خودرو باید چه میزان باشد؟

سرسیلندر در عین حال که باید از فلز ساخته شود، باید وزن کمی داشته باشد چراکه اگر وزن آن زیاد باشد، خودرو قادر نخواهد بود تا با سرعت کافی حرکت کرده و وظیفه خود را انجام دهد. این قطعه باید توان لازم برای حفظ عملکرد در چندین سال را داشته باشد و نیازی به تعویض‌های کوتاه مدت پیدا نکند.

همچنین بخوانید:  بهترین برند دیسک و صفحه پراید و تیبا ایرانی خارجی

خوشبختانه کمپانی‌های سازنده به فرمول لازم برای ساخت چنین قطعه‌ای دست پیدا کرده‌اند. می‌توان گفت آلومینیوم بهترین متریال برای ساخت سرسیلندر است که حداقل 5 سال عملکرد خود را حفظ می‌کند. البته نمونه آهنی آن هم وجود دارد که ممکن است حتی عمر بیشتری داشته باشد.

به هر حال پس از گذشت مدتی، احتمال شکستن و آسیب دیدن سرسیلندر وجود دارد. چنین آسیبی، هزینه‌های سنگینی به مالک خودرو وارد می‌کند اما خوشبختانه با توجه به علائم، می‌توانید از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کنید. البته  وزن سرسیلندر خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، نوع موتور، حجم سیلندر، جنس بدنه و قطعات دیگر بستگی دارد. معمولاً وزن سرسیلندر خودرو بین 100 تا 200 کیلوگرم است. این وزن شامل قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت مانند موتور، گیربکس، شمع‌های اشتعال، سیستم تولید برق، سیستم سوخت‌رسانی و غیره می‌شود. همچنین بسته به نوع بدنه خودرو و مواد مصرفی مورد استفاده در ساختار آن، وزن سرسیلندر متفاوت خواهد بود. برای مثال، خودروهای سدان که اغلب دارای چهار سیلندر هستند، معمولاً وزن کمتری دارند نسبت به خودروهای سواری ورزشی که معمولاً دارای سیستم‌های قدرتمندتری هستند و بنابراین وزن بیشتری دارند.

خرابی سرسیلندر

(برای خرید لوازم یدکی ساینا با ما در اتوپراید در ارتباط باشید)

علت خرابی سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر یک قطعه مهم در موتور خودرو است و برخی علل خرابی آن عبارتند از:

  1. سایش بیش از حد روی دیواره های داخلی سرسیلندر به دلیل کیفیت پایین آب و هوا، عدم تعویض روغن در مدت زمان تعیین شده توسط سازنده و برخی عوامل دیگر.
  2. وجود شکستگی در دیواره های داخلی سرسیلندر به دلیل تلاش بیش از حد برای شتاب دادن خودرو، استفاده از بنزین با کیفیت پائین و برخی دلایل دیگر.
  3. نبود فشار کافی در سیستم ترموستات خودرو که هنگامی که خودرویی به مدت طولانی روشن نشود و موتور به میزان کافی ، برای مدتی طولانی کار نکند ، ممکن است رخ دهد.
  4. 4. تاب خوردگی سرسیلندر
همچنین بخوانید:  انواع شمع خودرو + علائم خرابی و علل آن

این مشکل با چشم قابل تشخیص نیست، زیرا زاویه و اندازه سرسیلندر به اندازه کم‌تر از میلی‌متر تاب برمی‌دارد و همین تفاوت جزئی باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. تعمیرکاران برای تشخیص این مشکل از خط‌کش‌ها و فیلرهای مخصوص استفاده می‌کنند. در صورتی که میزان تاب‌خوردگی سرسیلندر کم‌تر از ۵ صدم میلی‌متر باشد، قابل چشم‌پوشی است. اما اگر بیشتر از این مقدار باشد، باید برای کف‌تراشی و تعمیر آن اقدام کرد.

در کل برای جلوگیری از خرابی سرسیلندر ، از تعویض روغن در زمان تعیین شده، خرید بنزین با کیفیت خوب، و استفاده درست از خودرو (عدم گاز دادن اضافه و فشار به موتور خودرو) بهتر است.

علائم خرابی سرسیلندر خودرو

علائم خرابی سرسیلندر خودرو ممکن است شامل موارد زیر می باشد. همچنین، ممکن است کمبود قدرت موتور در سرعت بالا، عدم شتاب در تمام حالت‌ها و یا آرام شدن موتور در راه رفتن با سرعت بالا نیز علائمی دیگر از خرابی سرسیلندر باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم، بهتر است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا تشخیص و درمان خرابی را به وقت انجام دهید.

  1. قاطی شدن آب و روغن
  2. قدرت کمتر برای موتور
  3. افزایش مصرف سوخت
  4. دیر روشن موتور و ریپ زدن ماشین هنگام حرکت
  5. گرم شدن بیش از حد موتور
  6. خروج بخار آب از اگزوز
  7. خروج روغن و دود سیاه از اگزوز
  8. شنیدن صدا از داخل موتور و بد کار کردن خودرو
  9. مشاهده بخار از درب ورودی روغن
  10. خامه‌ای شکل شدن درب روغن موتور ماشین

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از تعمیر، باید از واشر سرسیلندرهای مخصوص استفاده کرد. این واشرها با نام واشر سرسیلندر تعمیری شناخته می‌شوند و ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند تا دو میلی‌متری که تراشیده شده را جبران کنند.

تعمیر سرسیلندر خودرو

( برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید لوازم یدکی تیبا اینجا کلیک کنید )

بهتر است سر سیلندر خراب ، تعمیر شود یا تعویض؟

صلاحیت تعمیر یا تعویض سرسیلندر بستگی به شرایط خودرو، میزان خرابی و قابلیت تعمیر سرسیلندر دارد. گاهی اوقات، تعمیر می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد، زیرا کمترین هزینه را ایجاد کرده و قطعات قابل تعمیر دوباره استفاده خواهد شد. اما اگر سرسیلندر به دلیل خرابی‌های زیاد به تعمیرگاه برده شده است ، نیاز به جایگزینی دارد و تعویض بهترین راه حل خواهد بود. قبل از انتخاب هر گزینه، بهتر است با کارشناس خودرو صحبت کنید تا به شما کمک کند تا بهترین روش را برای حل مشکل انتخاب کنید.

  • ترمیم خوردگی سرسیلندر امکان‌پذیر است، اما در اغلب موارد ارزش ندارد. زیرا معمولا کانال‌های داخلی هم خورده شده‌اند و این بخش‌ها غیرقابل ترمیم هستند. در نتیجه بعد از مدت کوتاهی سرسیلندر دوباره با مشکل مواجه خواهد شد.
  • قیمت سرسیلندر ماشین‌های لوکس خارجی، معمولاً بسیار زیاد است. به همین دلیل صاحبان آن‌ها تعمیر را به تعویض ترجیح می‌دهند.
  • اگر خودروی کلاسیک دارید که قطعات آن به سختی در بازار پیدا می‌شود، احتمالا نمی‌توانید این قطعه را پیدا کنید. پس سرسیلندر خراب را تعمیر کنید.
همچنین بخوانید:  تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

علت کم شدن عمر سرسیلندر خودرو

عمر سرسیلندر بستگی به عوامل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کارکرد و استفاده‌ی نامناسب از خودرو، عدم توجه به نظم رانندگی، عدم تعویض روغن به موقع، نوع و شیوه رانندگی، مواد آلوده و ذرات جامدی که در هوا به داخل موتور و سیلندر وارد می‌شوند، فرسایش و خستگی قطعات مختلف در سیستم موتور و دیگر عوامل مشابه اشاره کرد. بنابراین، به منظور افزایش عمر سرسیلندر، بهتر است از خودرو با دقت استفاده کنید، تلاش کنید به دقت و با آرامش رانندگی کنید، روغن خودرو را با توجه به استانداردهای تولیدکننده تعویض کنید و در کل به چک آپ های دوره ای خودرو توجه کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی موارد و مسائلی که در خصوص نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر بیان شدند، به شما کمک می کنند تا هرچه بهتر و ساده تر بتوانید به موضوعات مربوط به این قسمت از خودروی خود بپردازید. در صورتی که گمان می کنید سر سیلندر خودرویتان دچار مشکل شده است، بهتر است بدانید که اولین و مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به یک تعمیرکار خبره و ماهر مراجعه کنید و برای خرید لوازم یدکی حتماً به فروشگاه معتبری مانند اتوپراید مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *