بلاگ

بهترین زمان تعویض ترموستات خودرو | علائم خرابی+هزینه تعویض

 

سیستم خنک‌کننده تمامی خودروها از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از این اجزا، ترموستات نام دارد. سیستم خنک کننده معمولاً از قطعات اصلی شامل فن خنک‌کننده، واترپمپ، رادیاتور، شلنگ‌ها و منبع انبساط تشکیل شده‌است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ترموستات خودرو،علائم خرابی و هزینه تعویض آن بیشتر آشنا کنیم.اگر می‌خواهید همه چیز در مورد ترموستات خودرو و عملکرد آن را بدانید، بهتر است با ما در اتوپراید همراه باشید.زیرا در این مجموعه شما به راحتی می توانید تمامی لوازم یدکی پراید و دیگر خودروهای سایپا را با بهترین قیمت تهیه نمایید .

ترموستات چیست؟

ترموستات خودرو یک قطعه کوچک است که در سیستم خنک کننده خودرو نقش اساسی دارد. این قطعه درون موتور قرار گرفته و با کنترل دمای آب ، موتور خودرو را در دمای مطلوب نگه می‌دارد. در صورتی که دمای آب بیشتر از دمای مجاز شود، ترموستات با باز کردن سوپاپ ، در پیش‌راندن آب خنک کننده به رادیاتور کمک می‌کند تا حرارت موتورخودرو کمتر شود. اگر دمای آب کمتر از دمای مطلوب باشد، ترموستات با بستن مسیر ورود آب به رادیاتور ، کمک می‌کند تا دمای موتور افزایش یابد. در کل، ترموستات خودرو یک قطعه کلیدی است که برای کنترل دمای موتور و ایمنی خودرو حائز اهمیت است.

عملکرد ترموستات در خودرو به چه صورت است؟

فرایند خنک‌کاری موتور به این صورت است که در ابتدا با روشن شدن خودرو، واترپمپ به چرخش درمی‌آید. معمولاً واترپمپ در سر راه تسمه تایم یا تسمه دینام قرار دارد و به همراه آن‌ها شروع به چرخش می‌کند. چرخش واترپمپ باعث می‌شود تا آب درون مجاری موتور و اطراف سیلندرها به گردش درآید و بعد از اینکه آب گرم شد ، مجدداً به شبکه‌های رادیاتور وارد می شود تا توسط فن و جریان هوای بیرون ، خنک شده و دوباره به سمت موتور برگردد.

اما نکته ای که در این میان بسیار مهم است این است که موتور خودرو باید به‌منظور به حداکثر رسیدن راندمان، در محدوده دمایی خاصی فعالیت کند. اگر دمای موتور به این محدوده نرسد، راندمان پیشرانه و مصرف سوخت دچار مشکل خواهد شد. پایین بودن دما موجب افزایش سفتی روغن موتور شده و درنتیجه قطعات متحرک در موتور خودرو با سختی بالاتری به چرخش و حرکت درخواهند آمد. با این حساب موتور به‌ دشواری کار کرده و آن نرمی و روانی را که از یک موتور نرمال انتظار داریم،مشاهده نخواهیم کرد.

همچنین بخوانید:  بیشترین علت شنیدن صدا از زیر داشبورد خودرو چیست؟

برای راندمان بهتر ترموستات چطور عمل می کند؟

به‌منظور آنکه دمای موتور در حداقل زمان ممکن به محدوده مجاز و استاندارد برسد، از یک شیر کنترل‌کننده مسیر ورود آب به رادیاتور به نام ترموستات استفاده می‌شود. ترموستات درواقع یک شیر تنظیم حرارت است که دارای سوپاپ حساس به دما بوده و در محدوده دمایی استاندارد موتور، سوپاپ آن به‌طور خودکار پایین می‌رود تا مسیر ورود آب به سمت رادیاتور را باز کند و آب درپره های رادیاتور شروع به گردش کند.

ترموستات خودرو حاوی مقداری پودر مخصوص با دمای ذوب نه‌چندان بالاست که بعد از گرم شدن ذوب می‌شود. این تغییر حالت با انبساط همراه است و در اثر آن سوپاپ ترموستات باز شده و جریان آب درون موتور به سمت رادیاتور باز می‌شود. بعد از آنکه رادیاتور خودرو آب را به اندازه کافی خنک کرد و دمای موتور را پایین آورد، مجدداً پودر ترموستات به حالت جامد برمی گردد و سوپاپ آن به‌طور خودکار بسته می‌شود؛ این چرخه به طور متوالی تکرار خواهد شد تا دمای موتور از حد مجاز بالاتر نرود.

ترموستات در موتور خودرو عملکردی بسیار مهم دارد. هدف ترموستات یک خودرو، کنترل دمای موتور است. در دمای بالا، ترموستات باز شده و مایع خنک کننده به موتور فرستاده می‌شود تا دمای موتور را کاهش دهد. اما در دمای پایین، ترموستات بسته می‌شود تا مایع خنک کننده به موتور نرسد و دمای موتور بالا برود. ترموستات همچنین برای کمک به بالا بردن راندمان موتور در موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می‌شود به این ترتیب که موتوری که در دمای بالاتر عمل می‌کند، راندمان بهتری دارد.

مشاهده و خرید انواع  لوازم یدکی ریو از سایت اتوپراید

سوپاپ ترموستات

دیگر محصولات فروشگاه اتوپراید : لوازم یدکی شاهین

خرابی ترموستات خودرو چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

خرابی ترموستات در خودرو می‌تواند باعث افزایش دمای موتور شود و همین نامنظم بودن دمای موتور، کاهش عملکرد موتور، کمتر شدن سرعت شافت فن‌های خنک کننده، افزایش مصرف سوخت، قطع و وصل شدن پمپ آب و در موارد شدیدتر خرابی کامل موتور خودرو را ایجاد کند. با این حال، خرابی ترموستات تنها عامل مشکل در خودرو نیست و بررسی دقیقتر نیاز دارد تا به علت دقیق مشکل برسیم. در نتیجه، در صورت بروز هرگونه نامنظمی در دمای موتور و یا افزایش مصرف سوخت خودرو، بهتر است ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید تا خودرو به حالت بهینه و سالم بازگردد.

همچنین بخوانید:  شاهین بخریم یا تارا؟ | معرفی مزایا و معایب هر کدام

علائم خرابی ترموستات در خودرو

بعضی از علائم خرابی ترموستات خودرو عبارتند از:

  1. درجه حرارت موتور مداوماً بالاست.
  2. موتور به سختی به دمای ایده آل می‌رسد و اگر رسید هم به زودی آن را از دست می‌دهد.
  3. نشت مایع خنک کننده یا آب از زیر خودرو
  4. ممکن است بوی شیرین و یا نفتی بوجود آید.
  5. حجم آب رادیاتور کم می‌شود.
  6. ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود.
  7. ترموستات خودرو ممکن است کاملاً قطع شده و موتور از کار بیفتد.

عمر مفید ترموستات چقدر است؟

عمر مفید ترموستات خودرو به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، حالت و میزان استفاده، شرایط محیطی و کیفیت ترموستات بستگی دارد و به صورت دقیقی مشخص نیست. با این حال، بیشتر ترموستات‌ها بین ۱۰۰،۰۰۰ تا ۱۵۰،۰۰۰ کیلومتر به طول می‌انجامند و معمولا بعد از این مدت باید تعویض شوند. در هر صورت، باید به استفاده و نظافت صحیح ترموستات توجه کرد تا زمان کارکرد آن بیشتر شود و در صورت نیاز به تعویض هم هزینه کمتری صرف شود.

انواع ترموستات

ترموستات الکترومکانیکی :

در صورتی که دمای موتور از حد معینی بالاتر رفت، ترموستات الکترومکانیکی ، صادرکننده سیگنال به کنترل اتاق خودرو می‌شود و دمای خنک کننده افزایش پیدا می‌کند تا دمای موتور به حد بهینه برسد و از حداکثر راندمان خودرو استفاده شود.

ترموستات الکترونیکی :

ترموستات الکترونیک خودرو یک سیستم کنترل دمایی است که با استفاده از حسگرهای الکترونیکی، دمای موتور خودرو را کنترل می کند. این ترموستات دو نوع حرارت را کنترل می کند: حرارتی که توسط موتور تولید می شود و حرارتی که از محیط پیرامون خودرو به داخل موتور وارد می شود. با استفاده از ترموستات الکترونیک، کنترل دمایی دقیق تر و بهبود کارایی موتور خودرو در دماهای مختلف انجام می شود.

عوامل خرابی ترموستات 

– استفاده از آب رادیاتور نامناسب

– وجود کربن در آنتی‌فریز

– آلودگی آب رادیاتور

– نصب نادرست و یا به هم ریخته بودن ترموستات

– خرابی سیستم خنک کننده

– استفاده از آب رادیاتور با فشار بالا

– شست و شوی نامناسب قطعات موتور

– وجود خرده‌های آهنی در آب رادیاتور

– عدم تعمیرات و نگهداری منظم و تعویض به موقع ترموستات

تعویض ترموستات

دیگر محصولات فروشگاه اتوپراید : لوازم یدکی ساینا

همچنین بخوانید:  مهم‌ ترین دلایل سفت شدن پدال ترمز و راهکار حل مشکل

اجزای مختلف ترموستات

ترموستات خودرو برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد با کنار هم قرار گرفتن اجزا می تواند این کار را انجام دهد.اجزای تشکیل دهنده ترموستات به صورت زیر است:

  • سوپاپ
  • فنر
  • سوپاپ فرعی
  • سیلندر بازشونده
  • حلقه مسدودکننده

در ترموستات یک دریچه برای عبور مایع خنک‌کننده  به داخل سیلندر وجود دارد. وظیفه این دریچه این است که وقتی دمای مایع به حد مشخصی نرسیده است، به آن اجازه عبور ندهد.

فنر ترموستات که به آن فنر بازگرداننده هم می‌گویند، این دریچه را بسته نگه می‌دارد. در مرکز این دریچه یک اتصال به سیلندر بسته وجود دارد که از موم حرارتی پر شده است. در مقابل فنر بازگرداننده نیز یک میله فولادی قرار دارد که کارکردی همانند پیستون دارد.

هزینه تعویض ترموستات

هزینه تعویض ترموستات خودرو متفاوت بوده و به عوامل گوناگونی مانند نوع خودرو، برند، مدل، سال ساخت، نوع ترموستات استفاده شده و همچنین اجرت نیروی کاری و قطعات مصرفی نیز بستگی دارد. به طور متوسط، هزینه تعویض ترموستات خودرو بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. برای اینکه دقیق تر بدانید هزینه تعویض ترموستات خودرو شما چقدر است، بهتر است با تعمیرکار خودروتان تماس بگیرید و با ارائه جزئیات بیشتر در مورد خودروتان سوال بپرسید. همچنین، در نظر داشته باشید که ترموستات خودرو از جمله قطعات مهم خودرو است که باید در صورت لزوم، سریعاً تعویض شود تا از خرابی های ناشی از آن جلوگیری شود.

برای تعویض ترموستات چه کنیم؟

ما دراینجا قصد داریم تعویض ترموستات پراید را به شما عزیزان آموزش دهیم.پس با ما همراه باشید.

وقتی موتور خودرو سرد است، کاپوت را باز کنید. سمت راننده و روی سرسیلندر می‌توانید ترموستات را پیدا کنید. بست شیلنگ‌های خروجی را از ترموستات پراید جدا کرده و سپس پیچ‌های اطراف آن را باز کنید. حالا می توانید آن را جدا کنید.

سپس ترموستات جدید را جایگزین کنید. پیش از نصب، بهتر است یک بار دیگر دمای نوشته شده روی آن را مورد بررسی قرار دهید تا از پیش آمدن اشتباه جلوگیری کنید.

پیچ‌های اطراف آن را سفت کنید. توجه داشته باشید که این پیچ‌ها نباید خیلی محکم شوند؛ زیرا امکان شکستن و ترک خوردن پیچ‌ها به وجود می‌آید.

نتیجه گیری

ترموستات یک قطعه کوچک و کاربردی در سیستم خنک‌کننده خودرو است.این قطعه بر اساس کارکرد به دو گروه تقسیم می‌شود که یکی برای استفاده در فصول گرم (ترموستات درجه پایین) و یکی برای استفاده در فصول خنک‌تر( ترموستات درجه بالا) سال است. از این جهت بهتر است آن را بسته به آب و هوا و فصل تعویض کنید تا خیالتان از بابت کارکرد صحیحش راحت باشد. برای خرید انواع لوازم از جمله لوازم یدکی تیبا ، شاهین ، ساینا ، پراید و دیگر محصولات سایپا به سایت فروشگاهی اتوپراید مراجعه نمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *