بلاگ

از کجا بفهمیم پراید یاتاقان زده است ؟

یاتاقان زدن پراید

همانطور که می دانید یاتاقان به قطعه ای از لوازم یدکی پراید می گویند که ما بین میل لنگ و دسته پیستون قرا دارد . چرا که هردو قطعه به صورت چرخشی با یک دیگر در ارتباط می باشند ، یاتاقان از اصطکاک میان آنها تا حد امکان جلوگیری می کند . هم چنین روغن موتور و یاتاقان وظیفه جلوگیری از اصطکاک قطعا ت موتور را بر عهده دارند . باید به این نکته اشاره کنم که اگر دمای یاتاقان تا حد زیادی بالا رود ، نمی تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد و از اصطکاک بین قطعات جلوگیری کند پس به همین جهت خودروی شما یاتاقان خواهد زد . متاسفانه یاتاقان زدن خودرو در برخی مواقع باعث از بین رفتن موتور می شود .برای خرید انواع لوازم یدکی پراید می توانید هم به صورت حضوری به فروشگاه اتوپراید مراجعه فرمایید و هم به صورت اینترنتی محصول مورد نظر را سفارش دهید.

یاتاقان زدن پراید

” بیشتر بخوانید : بهترین برند های بلبرینگ ”  

یاتاقان یا بلبرینگ خودرو چیست؟

در پراید از انواع مختلف یاتاقان یا بلبرینگ ها استفاده می شود . یکی از مهم ترین یاتاقان ها در موتور خودرو قرار دارد که این قطعه بین شاتون و میل لنگ قرار دارد و یاتاقان از اصطکاک این د تجهیز جلوگیری می کند .

باید به این نکته اشاره کرد که روغن موتور و یاتاقان به صورت موازی در خودرو از اصطکاک میان قطعات می کاهند و از خوردگی آنها جلوگیری می کنند . زمانی که دمای یاتاقان ها تا حد زیادی بالا برود و از فرم اولیه خارج شوند . دیگر قادر به انجام وظیفه خود به طور صحیح نیستند . هم چنین آگاهی داشتن نسبت به دلایل و علائم یاتاقان زدن پراید از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که ما در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم .

منظور از یاتاقان زدن خودرو چیست؟

هرعاملی که سبب تغییر  شکل یا آسیب رساندن به یاتاقان ها شود ، به طوری که یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا از آن بیش از حد فاصله بگیرد ، روغن قادر به پر کردن فضای خالی نیست و به این موقعیت به اصطلاح یاتاقان زدن خودر گفته می شود . اگر یاتاقان با میل لنگ برخورد داشته باشد ، حرکت موتور سنگین می شود . هم چنین یاتاقان ها در اثر خوردگی ضخامت خود را از دست می دهند و نازک می شوند در نتیجه میل لنگ بدون لرزش قادر به ادامه کار خود نیست و حین کارکرد صدایی شبیه به تق تق ایجاد می کند .

“بیشتر بخوانید : علت سوت کشیدن لنت ترمز

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

علائم یاتاقان زدن موتور ماشین

درصورتی که هر یک از علائم زیر را در خودروی خود مشاهده کردید ، سریعاً خودرو را خاموش کرده و آن را به تعمیرگاه منتقل کنید . اگر در این موارد سهل انگاری پیشه کنید ، ممکن است خودرو یاتاقان بزند . موارد ذکر شده از عمده ترین نشانه های خرابی یاتاقان می باشد :

همچنین بخوانید:  از کجا بفهمیم تسمه تایم پراید پاره شده ؟

علائم یاتاقان زدن خودرو را می‌توانیم طبق موارد زیر دسته بندی کنیم:

  • صدا “لق لق ” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن
  • قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نخواهد شد .

قفل شدن موتور و روشن نشدن آن

در این حالت موتور خودرو تحت هیچ شرایطی روشن نمی شود . در حقیقت مواقعی که علی رغم استارت زدن، موتور خودرو روشن نمی‌شود؛ یکی از دلایل می‌تواند یاتاقان زدن باشد.

 صدای تق تق یا لق لق موتور هنگام گاز دادن

اگر هنگام گاز دادن یا بالا بردن دور موتور ، صدایی مانند تق تق از موتور احساس کردید ، حتما نسبت به یاتاقان زدن اتوموبیل خود مشکوک شوید . در این زمان توصیه ما به شما این است که فورا ماشین را خاموش کرده و فورا درخواست تعمیرکار کنید .

اگر حین گاز دادن و بالا بردن دور موتور، صدایی شبیه به تق تق از سمت موتور خودرو به گوش می‌رسد، حتما در خصوص یاتاقان زدن اتومبیل خود مشکوک شوید. در این شرایط توصیه می‌شود که خودرو را متوقف ساخته و فورا درخواست تعمیرکار کنید. در غیر این صورت بهتر است که خودروی خود را بدون روشن کردن موتور، به نزدیک‌ ترین تعمیرگاه مجاز و معتبر جهت انجام تعمیرات انتقال دهید . در دور آرام (970rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید . با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد . این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است و صدایی تق تق به گوش می‌رسد . هم چنین اگر به چنین موضوع مهمی توجه نکنید ، می تواند خسارت های زیادی را برایتان به بار بیاورد .

مشاهده سایر محصولات : لوازم یدکی پراید 111

یاتاقان زدن خودرو

 روشن شدن چراغ چک روغن

البته رشن شدن چراغ چک روغن الزاما به یاتاقان مربوط نیست اما در صورت روشن شدن این چراغ بهتر است پیگیری های لازم را انجام دهید .

 کاهش قدرت موتور

اگر خودروی شما به خوبی گاز نمی خورد و به راحتی پیش نمی رود ، ممکن است که در قسمت یاتاقان ها مشکلی پیش آمده باشد . این مسئله را به یاد داشته باشید که هرکدام از این عوامل ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شده باشند اما در هرصورت بهتر است هنگام مواجهه با آنها خودروی خود را به تعمیرکار بسپارید . هم چنین به یاد داشته باشید ادامه دادن به حرکت وضعیت را بدتر می کند و ممکن است به سایر قطعات آسیب جدی وارد نماید و خسارت زیادی را وارد کند .

علت یاتاقان زدن موتور ماشین

هر عاملی که باعث نرسیدن روغن کافی به یاتاقان ها ی شود ، میتواند باعث آسیب رساندن به یاتاقان های موتور گردد . از جمله این عوامل می توان به خرابی پمپ روغن ، کثیفی روغن و فیلتر آن ، وجود ناخالصی در روغن و . . .  اشاره کرد .

دلایل یاتاقان زدن خودرو را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • خرابی پمپ روغن oil pump
  • بدون آب ماندن موتور ( بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر ) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود .
  • کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه  روغن
  • راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

مشاهده سایر محصولات : لوازم یدکی پراید 131

همچنین بخوانید:  عملکرد سیستم abs در ترمز ماشین

یاتاقان زدن ماشین

 استفاده از روغن موتور بی کیفیت

همانطور که گفته شد استفاده از روغن نامرغوب و تعویض نکردن به موقع آن می تواند باعث بروز حالت لجنی در روغن شود . در چنین حالتی با پیدا شدن رسوبات و جرم گرفتگی، اختلالی در فرایند روغن کاری ایجاد می شود که این جرم گرفتگی مسیر های انتقال روغن را مسدود می کند و یاتاقان ها در شرایط نامطلوبی قرار خواهند گرفت .

 بالا رفتن دمای موتور

درواقع یاتاقان زدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از این دلایل را میتوان افزایش دمای بیش از اندازه دانست . این افزایش دما ممکن است به دلایل مختلفی مانند بی آب ماندن موتور رخ دهد .

 وجود آلودگی در یاتاقان ها

ذرات خارجی روی سطح یاتاقان باعث خستگی زودرس این قطعه می شود . این ذرات خارجی که دارای خاصیت سایندگی هستند ممکن است خرابی یاتاقان را افزایش دهد . هم چنین سایش زیاد موجب لقی بیش از اندازه در یاتاقان می شود .

آلودگی ها:

  1. قطعات آلوده
  2. گرد و خاک
  3. درز گیری نا کافی
  4. روانساز های آلوده
  5. خرده فلز های قطعات دیگر که همراه روانساز ها به یاتاقان منتقل میشود.

وجود براده در کف کارتل روغن باعث تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز  جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می شوید که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندرها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.

یاتاقان زدن پراید

 فرسودگی و طول عمر بالای قطعه

فرسودگی و طول عمر بالای یاتاقان ها ، یکی از موثرترین عوامل در شکستن آنها و عمل نکردن آنها می باشد .

 عیب پمپ روغن

هم چنین خراب شدن پمپ روغن نیز می تواند سبب ایجاد مشکل در فرایند روغن کاری می شود و ریسک خرابی یاتاقان ها را بالا می برد . در نتیجه کثیف شدن فیلتر روغن نتیجه مشابهی با خرابی پمپ خواهد داشت .

 رانندگی ناصحیح

یکی از دلایلی که باعث خرابی یاتاقان ها می شود ، رانندگی نادرست می باشد . رانندگی صحیح به گونه ای است که در موتور به محدوده قرمز نرسد و حتی نزدیک به آن نشود . اما اگر در مواقع رانندگی موتور را تحت فشار قرار دهید و عقربه مربوط به دور موتور نزدیک به محدوده قرمز رنگ شود ، یاتاقان ها را در ریسک تخریب قرار می دهید .

وجود خوردگی در یاتاقان ها

خوردگی در یاتاقان های غلتکی امکان دارد به دلایل مختلفی رخ دهد . هم چنین خرابی ناشی از خوردگی با سر و صدای یاتاقان مشخص می شود . زنگ زدگی حاصل از خوردگی توسط اجزای یاتاقان ساییده می شوند و باعث سایش سطح یاتاقان می شود.

همچنین بخوانید:  5 دلیل مهم کم شدن آب رادیاتور پراید و راهکار حل آن

عوامل خوردگی:

1-آب بندی ناکافی در برابر رطوبت و بخار آب

2- روان ساز هایی که حاوی اسید می باشند

3-محیط نامناسب انبار نگهداری یاتاقان ها

سایش ساچمه ها با خراش هایی در سطح غلتک یاتاقان ظاهر می شود که این سایش میان ساچمه هاو شیار یاتاقان به دلیل ارتعاشات در سطح هایی از یا تاقان که ساکن هستند اتفاق می افتد .این  خرابی در خودرو هایی که در حال سکون در معرض ارتعاشات هستند به وجود خواهد آمد که  یکی از راه های بر طرف کردن این مشکل  ایجاد لبه های مناسب در یاتاقان و یا استفاده از ابزار مناسبی برای محافظت یاتاقان در هنگام دوران می باشد.

4- عبور جریان الکتریسیته

عبور مداوم جریان الکتریسیته از یاتاقان باعث ایجاد خراش های قهوه ای رنگ موازی با محور در تمام محیط غلتک و سایر اجزای غلتشی یاتاقان می شود.

مشاهده سایر محصولات : لوازم یدکی پراید صبا 

یاتاقان زدن پراید

روانکاری اشتباه

در ابتدای مطلب گفتیم که روغن و روانسازی سطح دو فلز باعث  راحتی و از بین رفتن اصطحکاک در حرکت دو فلز از روی یکدیگر می شود و عمر قطعات را افزایش می دهد ولی اگر این روانسازی به صورت درست انجام نشود یعنی روغن به اندازه کافی وجود نداشته باشد  باعث حرکت سایشی و لغزشی خواهد شد.

بد در جا زدن بلبرینگ

یاتاقان ها دارای شیار هایی بر روی سطح خود هستند و همچنین رینگ داخلی غلتکی استوانه ای یاتاقان در رینگ بیرونی قرار میگیرد . حال اگر رینگ داخلی به نادرستی در رینگ بیرونی جا زده شود و یا با فشار زیادی این عمل انجام شود این شیار ها رنگ تیره ای پیدا می کند و یا اگر فشار وارد شده بسیار زیاد باشد شیار های مشکوکی روی یاتاقان ایجاد می شود که با دیدن این شیار ها باید سریعا  اقدام به تعویض یاتاقان کنید.

آیا یاتاقان موتور قابل تعمیر است؟

اگر خودرو شما یاتاقان بزند ، باید میل لنگ و یاتاقان بر اساس اندازه های استاندارد تراش داده شوند .در برخی موارد میل لنگ قابل تعمیر نمی باشد چراکه ممکن است قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش 60 است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

یاتاقان زدن پراید

در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از یاتاقان زده شدن موتور آورده شده است:

  • از روغن موتور با کیفیت بالا استفاده کنید و آن را به طور منظم تعویض کنید.
  • موتور را گرم کنید قبل از رانندگی با آن.
  • از رانندگی با موتور در سرعت های بالا یا تحت بارهای زیاد خودداری کنید.
  • در صورت شنیدن صدای غیرعادی از موتور، بلافاصله آن را به یک مکانیک ببرید.

اگر فکر می کنید موتور خودروی شما یاتاقان زده است، مهم است که هر چه سریعتر آن را به یک مکانیک ببرید. اگر منتظر بمانید تا یاتاقان ها بیش از حد خراب شوند، ممکن است باعث آسیب جدی به موتور شود.

نحوه جلوگیری از یاتاقان زدن موتور

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از این اتفاق ، توجه کردن به بررسی های دوره ای خودرو می باشد . بهتر است در زمان‌های مقرر که برای آن تعیین شده خودرو را به یک متخصص نشان دهید تا عیب و ایرادات آن گرفته شود و اگر مشکلی وجود داشت سریعا برطرف شود . در آخر به این نکته دقت کنید که خرابی قطعات کوچک می تواند آسیب های زیادی را به خودرو وارد کند . پس برای تعویض به موقع لوازم یدکی مصرفی پراید و … توجه بیشتری داشته باشید.

 

8 دیدگاه در “از کجا بفهمیم پراید یاتاقان زده است ؟

  1. جابر گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    علائم یاتاقان زدن پراید رو میخواستم بدونم

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز.
      همونطور که تو مقاله بهش اشاره کردیم:
      صدا “لق لق ” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن
      قفل شدن موتور.

  2. الهام مولایی گفت:

    سلام، علائم یاتاقان زدن پراید رو میخواستم بدونم

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      عواملی مثل قفل شدن موتور و روشن نشدن آن، صدای تق تق یا لق لق موتور هنگام گاز دادن، روشن شدن چراغ چک روغن و کاهش قدرت ماشین میتونن نشون دهنده یاتاقان زدن ماشین باشن.

    2. Sajad گفت:

      چشمک زدن چراغ روغن در دور پایین.چون یاتاقان لاغر شده روغن ازش عبور میکنه و به کارتل برمیگرده میشه افت فشار روغن

  3. امیر گفت:

    سلام من متور ماشینم بعضی وقتا که حرکت میکنم حالتی شبیه به صدای جیر جیرک میاد از پشت داشبردش .
    واینکه وقتی هن ثابت بدونه حرکته گاز میزنی انتهای گاز خوردن همچین صدای میده مشکل چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. غلامرضاملای گفت:

      سلام‌صدایی‌که‌شمابهش‌اشاره کردیدمربوط‌به‌شل‌بودن‌تسمه‌دینام‌است‌دوست‌عزیز

  4. امیر گفت:

    میشه بگین صدای لق لق از موتور پراید در حالت درجا نشونه‌ی فرسودگی یاتاقان هست یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *