بلاگ

بررسی سیستم احتراق خودرو و عملکرد آن

سیستم احتراق در خودرو با ایجاد جرقه، وظیفه‌ی روشن کردن موتور را بر عهده دارد. این سیستم دارای اجزاء مختلفی می‌باشد که هر کدام نقش خاصی دارند. باتری، شمع، کوئل، دلکو و وایر شمع مهم‌ترین قطعات سیستم احتراق هستند. این قطعات به یکدیگر وابسته می‌باشند و هر کدام تکمیل کننده‌ی بخشی از عملکرد چرخه‌ی سیستم احتراق هستند. باتری‌ها نیروی الکتریسیته را در این فرآیند تأمین می‌کنند. به طور مثال کوئل پراید دارای سیم پیچی‌هایی می‌باشد که با استفاده از آن‌ها ولتاژ باتری را جهت ایجاد جرقه تقویت می‌کند. در ادامه‌ی مقاله با سیستم احتراق و عملکرد اجزاء مختلف آن بیشتر آشنا خواهید شد.

سیستم احتراق خودرو چیست؟

موتور یکی از قطعات مهم و جدا نشدنی خودرو می‌باشد که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این قطعه انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل کرده و خودرو را به حرکت می‌اندازد. موتور بر حسب مدل خودرو‌ها انرژی لازم برای حرکت را از گاز یا بنزین تأمین می‌کند. روشن کردن موتور خودرو وظیفه‌ی سیستم احتراق می‌باشد. در حقیقت سیستم احتراق ولتاژ شمع خودرو را تأمین می‌‌کند. این ولتاژ باعث ایجاد جرقه در شمع شده و نوعی احتراق در خودرو به وجود می‌آورد. ‌موتور با ایجاد اشتعال و نیرو پیستون‌های داخل سیلندر را به حرکت در می‌آورد. حرکات پیستون‌ها به قطعات دیگر منتقل شده و سبب حرکت خودرو می‌شوند. در اینجا سیستم احتراق با ایجاد جرقه در داخل سیلندر موتور را روشن می‌کند.

همچنین بخوانید:  تاثیرات منفی خرابی دینام خودروهای داخلی

انواع موتور احتراق

موتور خودرو در انواع احتراق خارجی و داخلی تقسیم بندی می‌شود. در موتور‌های درون سوز سوخت‌هایی مانند بنزین، دیزل و برخی گاز‌ها به کار می‌روند. در این موتورها احتراق سوخت در داخل سیلندر‌ها انجام می‌شود. موتورها‌ی دارای احتراق داخلی تنوع بالایی دارند و بسیار پرکاربرد می‌باشند. دیزل دارای موتور‌ درون سوز است. در موتور‌های احتراق خارجی ترکیب سوخت و هوا و احتراق در بیرون از سیلندر انجام می‌شود. سوخت مورد نیاز در این موتورها بیشتر از نوع بخار می‌باشد.

ignition-system

سیستم احتراق خودرو و اجزای سازنده‌ی آن

سیستم احتراق خودرو دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. این سیستم از قطعاتی مانند باتری، شمع، کوئل، دلکو و وایر شمع تشکیل شده است.

باتری خودرو

باتری نیروی الکتریسیته‌ی لازم را برای ایجاد جرقه تأمین می‌کند. این بخش در مسیر اصلی سیستم احتراق فعال است. باتری در سیستم سوخت و احتراق در نهایت سبب جرقه زدن موتور می‌شود.

شمع

شمع یکی از قطعات اصلی در سیستم احتراق می‌باشد که جرقه تولید می‌کند. این قطعه برای جرقه زدن به ولتاژ بالایی نیاز دارد. قسمت ابتدایی شمع دارای دو الکترود داخلی و میانی می‌باشد. این الکترودها دارای قطب‌های مخالف هستند. در واقع الکترود داخلی برق مثبت و میانی به برق منفی متصل می‌شود. ولتاژ بالا به الکترود داخلی منتقل می‌شود. اختلاف ولتاژ بین دو الکترود جریان برق لازم را برای احتراق سوخت و هوا فراهم می‌سازد. شمع‌ها در انواع پلاتینی، گرم، نیکلی و… تولید می‌شوند.

کوئل

کوئل دارای سیم پیچ‌های مختلفی می‌باشد که با دریافت جریان ولتاژ باتری را تقویت می‌کند. این قطعه با روش القا جریان را از باتری حاوی ولتاژ پایین دریافت کرده و به سیلندر و شمع‌ها انتقال می‌دهد. شمع‌ها با جذب ولتاژ کوئل انرژی لازم را برای جرقه زنی به دست می‌آورند. خودرو‌های احتراق به برق ولتاژ بالایی برای جرقه زنی نیاز دارند. ولتاژ درباتری‌ها کمتر می باشد و قادر به ایجاد جرقه در قطعات خودرو نمی‌باشند. در این راستا از کوئل استفاده می‌شود چون این قطعه توان تقویت ولتاژ باتری را دارد.

همچنین بخوانید:  بهترین برند دیسک و صفحه پراید و تیبا ایرانی خارجی

دلکو

دلکو قطعه‌‌ای متشکل از چند خروجی می‌باشد که وظیفه‌ی کنترل زمان جرقه زنی و تقسیم برق میان سیلندرهای اتومبیل را برعهده دارد. برقی را که توسط کوئل ایجاد و تقویت می‌شود دلکو آن را در بین سیلندرهای مختلف خودرو تقسیم می‌کند. دلکو همچنین کار انتقال برق در قطعات را انجام می‌دهد. در خودروهای دارای موتور انژکتور انتقال برق توسط سنسور‌های کامپیوتر صورت می‌گیرد. در اتومبیل‌های کاربراتوری دلکو این کار را به انجام می‌رساند. امروزه این خودرو‌ها کاربرد پایینی دارند.

وایر شمع

وایر شمع سیمی رابط بین شمع و دلکو خودرو می‌باشد که جریان برق را در اندازه‌ی مناسب به شمع‌ها انتقال می‌دهد. در سیستم احتراق، برق از کوئل به دلکو انتقال می‌یابد و در نهایت به وایر شمع می‌رسد. شمع‌ها با دریافت برق با ایجاد جرقه احتراق موتور را فراهم می‌سازند. وایر شمع حرارت بالایی تحمل می‌کند. در نهایت کربن موجود در آن از بین می‌رود و عملکرد موتور خودرو را مختل می‌سازد.

عملکرد کلی سیستم احتراق خودرو

در حالت کلی برق مورد نیاز برای جرقه در سیستم احتراق از باتری وارد کوئل می‌شود. کوئل مقدار ولتاژ برق را بالا می‌برد چون در شمع‌ها برای ایجاد جرقه ضروری می‌باشد. دلکو در این سیستم برق را از کوئل می‌گیرد و کار تقسیم را بین قطعات انجام می‌دهد. تست عملکرد سیستم احتراق با استفاده از آنالیز الگو‌های خاص، تست مدار‌های اولیه و ثانویه کوئل قابل انجام است.

سخن پایانی

سیستم احتراق یکی از بخش‌های مهم خودرو می‌باشد که وظیفه‌ی روشن کردن موتور را بر عهده دارد. این سیستم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که با ایجاد جرقه و احتراق موتور خودرو را به کار می‌اندارند. شمع، وایر شمع، دلکو، کوئل و باتری اجزاء مهم سیستم احتراق هستند. این قطعات عملکرد متفاوتی دارند و زمان جرقه زدن، انتقال برق و توزیع آن بین سیلندرها و قطعات مختلف را انجام می‌دهند. سیستم احتراق در نهایت با ایجاد جرقه موتور خودرو را روشن می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم احتراق خودرو تنها کافی است با کارشناسان ما در اتو پراید تماس حاصل کنید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید:  اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *