بلاگ

بررسی دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راه حل آن

بررسی دلایل بالا رفتن سوخت خودرو و راه حل آن

یکی از مشکلات دارندگان خودرو، بالا رفتن مصرف سوخت آن‌ها بوده که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. همان‌طور که می‌دانید سوخت خودرو شامل بنزین، گاز و گازوئیل است و با توجه به نوع خودرو مصرف آن نیز متفاوت خواهد بود. در این مطلب سعی داریم به معرفی دلایل بالا رفتن سوخت خودرو و راهکار حل آن پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مهم ترین دلایل مصرف سوخت بالا در خودروها

ممکن است مهم‌ترین دلایل مصرف سوخت بالا در خودروها نقص و ایراد در سیستم یا قطعات خودرو باشد. به بیان دیگر نقص فنی موجب این امر شود. اما به طور کلی می‌توان گفت دلایل و عوامل مختلفی می‌توانند باعث بالا رفتن سوخت در خودروها شوند؛ مثلا گاهی رفتار و عادت‌های اشتباه در رانندگی می‌تواند مصرف سوخت را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

 در ادامه به طور مختصر به برخی از مهم‌ترین دلایل مصرف سوخت بالا در خودروها اشاره خواهیم کرد.

دلایل بالا رفتن سوخت خودرو و راه حل آن

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 111 از سایت اتوپراید |

ایراد در موتور خودرو

گاهی ایراد و نقص در موتور خودرو یا تنظیم نبودن آن می‌تواند موجب بالا رفتن مصرف سوخت شود. به طور مثال اگر در موتورهای بنزینی یکی از قطعات از جمله شمع یا فیلتر سوخت فرسوده یا دچار استهلاک شده باشد، روی عملکرد موتور تاثیر منفی گذاشته و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید:  دلایل رایج خراب شدن پمپ بنزین + علائم و راهکار

 هنگامی که عمر خودرو شما بالا می‌رود، موتور نیز به مرور زمان دچار فرسودگی خواهد شد؛ در نتیجه دیواره‌های محفظه احتراق، پیستون‌ها و سوپاپ‌ها به وسیله ترکیبات کربنی پوشیده می‌شود و باعث کاهش کارایی پیشرانه خواهد شد. این امر نیز مصرف سوخت را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد.

 سرعت بالا در رانندگی

سرعت بالا در رانندگی نیز یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو است؛ چرا که هر چه بیشتر پدال گاز را فشار دهید به همان میزان نیز سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد؛ بنابراین می‌توان گفت هنگامی که پدال گاز را بیشتر فشار دهید برای این که نیروی لازم برای افزایش سرعت ایجاد شود، هوا و سوخت بیشتری وارد پیشرانه می‌شود.

 در چنین شرایطی اگر سرعت خودرو شما از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر باشد مصرف سوخت نیز به طور چشم‌گیری بالا می‌رود.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راه حل آن

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید 141 از سایت اتوپراید |

کثیف بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از قطعات مهم خودرو است، که گاهی به دلیل کثیف بودن و بی‌توجهی به تعویض آن موجب بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو خواهد شد. با توجه به این که جنس فیلتر هوا از پارچه و کاغذ است، به مرور زمان این فیلتر به دلیل آلودگی و کثیفی قادر به تصفیه هوا نخواهد بود و نسبت سوخت و اکسیژن داخل پیشرانه به هم می‌خورد؛ این عمل می‌تواند مصرف سوخت را در اتومبیل افزایش دهد.

بی‌کیفیت بودن روغن موتور

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف سوخت در خودروها استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت و غیر استاندارد است. بی‌کیفیت بودن روغن موتور می‌تواند میزان اصطکاک بین قطعات موتور را افزایش دهد؛ بنابراین پیستون‌ها به سختی جابه جا خواهند شد و باعث می‌شود بار اضافی به موتور تحمیل شود، که نتیجه آن مصرف بیشتر سوخت خودرو خواهد بود.

همچنین بخوانید:  بهترین زمان تعویض روغن موتور پراید کی است؟

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

حال که با عواملی که مصرف سوخت خودرو شما را افزایش خواهند داشت آشنا شدید، بد نیست با برخی از روش‌های کاربردی برای کاهش مصرف سوخت در خودروها نیز آشنا شوید. لازم به ذکر است برخی از این موارد مربوط به مشکلات فنی خودرو و برخی دیگر به نحوه رانندگی فرد و همچنین چگونگی نگهداری از خودرو بستگی خواهد داشت.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

| مشاهده و خرید محصولات لوازم یدکی پراید صبا از سایت اتوپراید |

تنظیم کردن موتور خودرو

تنظیم موتور خودرو یکی از کارهایی است که می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد؛ بنابراین می‌توانید وضعیت بخش‌های مختلف موتور را که هر کدام با احتراق سوخت در پیشرانه مرتبط هستند مانند وایر، شمع و سنسورها را بررسی و تنظیم کنید و در صورت هر نوع نقص برای بر طرف کردن آن اقدام کنید.

 سرعت مناسب و استاندارد

سرعت مناسب و استاندارد یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت خودرو است. بهتر است در جاده‌های مختلف سرعت خودرو را کنترل و در واقع از سرعت استاندارد استفاده کنید؛ چرا که سرعت بالا و حتی سرعت پایین در برخی جاده‌ها مانند بزرگراه خلوت که سرعت مجاز در آن ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است می‌تواند، به صورت چشم‌گیری موجب افزایش مصرف سوخت در خودرو شود.

استفاده از روغن موتور با کیفیت

باید توجه داشته باشید که روغن موتور مورد استفاده شما حتما از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد. البته روغن موتوری که مصرف می‌کنید باید مناسب با پیشرانه خودرو شما باشد. اگر روغن موتور خودرو شما بیش از حد غلیظ باشد، موجب اصطکاک در قطعات داخلی پیشرانه خودرو می‌شود و در نتیجه هدر رفتن انرژی را به دنبال دارد.

همچنین بخوانید:  معرفی بهترین برندهای ایرانی و خارجی بلبرینگ چرخ پراید

گرچه استفاده از روغن موتور رقیق پیشنهاد می‌شود اما همچنان لازم است پیشرانه خودرو خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن روغن مناسب را استفاده کنید.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت

سخن پایانی

از آن جا که خودرو یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل نقلیه به شمار می‌رود نحوه مصرف سوخت آن نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که بنابر دلایل و عوامل گوناگون ممکن است مصرف سوخت شما بالا برود. در این مطلب به بررسی دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راهکار حل آن پرداختیم؛ بنابراین با رعایت این نکات می‌توانید از هدر رفتن سوخت خودرو جلوگیری کنید. شما نیز می‌توانید در صورتی که پیشنهاد و راهکاری برای کاهش مصرف سوخت خودرو دارید، آن را از طریق سایت Autopride.ir با ما به اشتراک بگذارید.


مقالات پیشنهادی:

مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

علائم خرابی فن پراید، تعویض بهتر است یا تعمیر؟

Recent search terms:

  • https://autopride ir/blog/reasons-for-high-fuel-consumption/

7 دیدگاه در “بررسی دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و راه حل آن

  1. فرامرز گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دلیل اینکه یه مدته مصرف سوخت ماشینم بالا رفته چی میتونه باشه؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلیلش میتونه ایراد در موتور خودرو، سرعت بالا در رانندگی، کثیف بودن فیلتر هوا و یا بی‌کیفیت بودن روغن موتور باشه.

  2. حسین گفت:

    دلیل دیگر بی‌کیفیت بودن بنزین وعدد امتحان پایینتر از نود است عدد اکتان استاندارد نود و چهار است

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      ممنون از اطلاعات مفیدتون .بله درست میفرمایید.

  3. یوسف گفت:

    تنظیم نبودن باد لاستیک ها هم بی تاثیر نیست تو بالا رفتن مصرف سوخت

  4. حسین گفت:

    سلام من شمع وایر شمع حباب گیر و مسیر شلتگ بنزین رو هم عوض کردم و انژکتور هم درست کار میکنه سنسور اکسیژن هم سالمه ولی هنوز مصرف سوخت بالاست در بهترین حالت صدی ده میسوزنه و در بعضی مواقع ۵۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف میشه و اینها طبق مشاهدان در آمپر بنزین هستش راه حل چیه؟

    1. manager.p گفت:

      وقت بخیر دوست عزیز.
      بهترین عیب یابی برای شما استفاده از دستگاه تست چهار گاز می باشد که خروجی اگزوز خودرو شما را تست میکند و بر اساس درصد گازهای خروجی ، ایراد مشخص می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *