بلاگ

علائم خرابی کاتالیزور ماشین و تأثیرات مخرب آن

علائم خرابی کاتالیزور ماشین

خرابی کاتالیزور ماشین ممکن است یکی از مشکلاتی باشد که شما نیز با آن روبرو شده‌اید. کاتالیزور ماشین را به عنوان یک قطعه بسیار کاربردی امروزه رانندگان عزیز می‌شناسند که قادر است، ۹۰ درصد گازهای سمی که از موتور خودرو به دست می‌آید را به راحتی خنثی کند. بدین ترتیب، اجازه نمی‌دهد تا این گازهای مضر وارد محیط شده و تأثیر بسزایی در محیط زیست دارد.

محصولات اتوپراید : لوازم یدکی شاهین

طرز کار کاتالیزور

سؤالی که در این جا مطرح می‌شود این است که این گازها به کجا هدایت می‌شوند؟ معمولاً کاتالیزور گازها را به یک شبکه سرامیکی که از مس، پلاتینیوم و پالادیوم ساخته شده است، هدایت می‌کند و آن را به کربن دی اکسید، آب و اکسیژن تبدیل می‌کند. طبیعتاً در صورت خرابی این قطعه کاربردی، کلیه گازهای سمی وارد محیط زیست شده و می‌تواند مشکلات ریز و درشت بسیار زیادی را به وجود آورد؛ به همین دلیل باید نسبت به خرابی کاتالیزور ماشین بی توجه نباشید. برای تعویض و یا خرید این قطعه می‌توانید هم اکنون به سایت ما مراجعه کنید.

مقالات مرتبط : مهم ترین وظیفه فیلتر هوا خودرو چیست؟

طرز کار کاتالیزور ماشین

دلایل خرابی کاتالیزور ماشین

شما زمانی که با عوامل خرابی کاتالیزور ماشین آشنا باشید، به طور قطع می‌توانید در زمان مقرر نسبت به تعویض سریع آن یا حتی به افزایش طول عمر آن کمک کنید. ناگفته نماند که متأسفانه برخی از افراد با در نظر گرفتن عواملی که می‌تواند به خرابی کاتالیزور منجر شود، باز هم رسیدگی لازم را انجام نداده و به همین دلیل باعث بروز آلودگی بسیار زیادی از جانب خودروی خود در محیط زیست می‌شوند که در ادامه شما را با دلایلی که به کاهش عمر این قطعه کمک می‌کند بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • وارد شدن سوخت نسوخته به درون اگزوز
همچنین بخوانید:  اگر خودرویتان روغن ریزی دارد این 5 مشکل در انتظار شماست!

وارد شدن سوخت نسوخته به درون اگزوز، به صورت حتم یکی از دلایل خرابی کاتالیزور ماشین می‌آید. زمانی که شمع‌ها از کار افتاده باشند و در پشت سوپاپ‌ها شما با دوده روبرو شوید؛ همچنین نشتی سوخت به هوا وجود داشته باشد، هیدروکربن نسوخته به درون اگزوز را باید در نظر بگیرید.

شمع هنگامی که کارایی خود را از دست بدهد، انرژی الکتریکی خوبی را دریافت نکرده و سوخت هوا مخلوط قابل قبولی را به دست نمی‌آورد؛ همچنین انباشتگی دوده در پشت سوپاپ، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. طبیعتاً همین امر باعث می‌شود تا در مرحله تراکم، سوپاپ خروجی باز بماند و مخلوط سوخت و هوا وارد کاتالیزور گردد. عمدتاً هیدروکربن سوخته زمانی که به درون کاتالیزور هدایت شود به سادگی شبکه سرامیکی این قطعه را دچار آسیب و صدمه جدی می‌کند.

محصولات اتوپراید : لوازم تیبا

  • برخورد خودرو با موانع سخت

یکی دیگر از خرابی کاتالیزور ماشین این است که شما به برخورد خودرو به موانع سخت هیچ‌گونه توجهی نشان نمی‌دهید و همین امر باعث می‌شود تا این قطعه به مرور زمان تغییر شکل داده و به شبکه سرامیکی آن کاملاً آسیب وارد کند. بدین ترتیب، کاتالیزور کارایی خود را به مرور از دست می‌دهد. پس لطفاً علاوه بر جلوگیری از خرابی کاتالیزور خودرو برای حفظ ارزش اصلی ماشین خود، سعی کنید در برخورد با موانع در مسیرها و دست‌انداز های گوناگون بسیار با احتیاط عمل کنید.

  • کارکرد بالای خودرو

یکی از دلایلی که به خرابی کاتالیزور ماشین مرتبط است، کارکرد بالای ماشین است؛ چرا که در ساختار کاتالیزور فلزات و مواد شیمیایی نیز جای دارند. فلزات و مواد شیمیایی زمانی که خودرو کارکرده بالایی داشته عملاً انسجام و کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، کاتالیزور با یک کارکرد مشخص‌شده عملکرد خود را زیر سؤال می‌برد که شما باید نسبت به این مقدار مشخص اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

همچنین بخوانید:  بهترین زمان تعویض روغن موتور پراید کی است؟

محصولات اتوپراید : لوازم پراید

کاتالیزور چیست

نشانه‌های خرابی کاتالیزور خودرو

از جمله نشانه‌هایی که شما را به خرابی کاتالیزور ماشین مشکوک می‌کند؛ وارد شدن هیدروکربن‌های نسوخته به درون کاتالیزور است که باعث بروز صدمه به شبکه سرامیکی می‌شود و همچنین زمانی که با کاهش شتاب خود به خصوص در سربالایی روبرو می‌شوید، باید نسبت به خرابی کاتالیزور بسیار مشکوک باشید.

لرزش موتور، پایین آمدن قدرت در کنار ایجاد یک ‌صدای تق تق که به خاطر بخاطر شکسته شدن شبکه سرامیکی کاتالیزور به وجود می‌آید، همگی از جمله نشانه‌های خرابی کاتالیزور در خودرو هستند. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا شما اگر از اگزوز بوی گوگرد را استشمام کنید، همراه با پایین آمدن راندمان سوختی و روشن شدن چراغ چک باید بدانید که کاتالیزور در نزدیکی از دست دادن کارایی خود است.

مقالات مرتبط : مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک پراید و تیبا

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

 

حذف کاتالیزور

کاتالیزور در 5 دهه اخیر جزء قطعاتی بوده است که معمولاً در تمامی خودروها حضور خود را کاملاً ضروری نشان داده است. برخی از افراد متأسفانه نسبت به حذف کاتالیزور اقدام می‌کنند، اما بهتر است بدانند که برداشتن این قطعه باعث می‌شود تا عملکرد خودرو تهدیدی برای محیط زیست به شمار آید.

شاید شتاب ماشین افزایش یابد، اما آلایندگی آن به‌ مراتب خطرناک و تهدیدآمیزتر خواهد بود. شاید کاتالیزور نتواند کاملاً آلایندگی را از بین ببرد، اما ۹۰ درصد آن را به راحتی فیلتر می‌کند و به همین دلیل، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست، قطعاً حذف کاتالیزور شاید غیر معقولانه ‎ترین کاری باشد که شما می‌توانید انجام دهید؛ چرا که برای انسان و دیگر موجودات زنده شرایط بسیار ناگواری را از نظر آلودگی هوا و محیط به وجود می‌آورد.

همچنین بخوانید:  6 راهکار افزایش شتاب خودرو که باید بدانید

مقالات مرتبط : مهم ترین تجهیزات خودرو در زمستان

سخن پایانی

لطفاً با توجه به دلایل و نشانه‌هایی که برای خرابی کاتالیزور ماشین بیان کرده‌ایم، در زمان مشخص نسبت به خرید قطعه جدید و تعویض آن هرچه سریع‌تر اقدام کنید. در حال حاضر خرید به صورت غیرحضوری به راحتی انجام‌پذیر است.  Autopride.ir معتبرترین سایتی است که شما می‌توانید با قیمت مناسب محصول مورد نظر را بدون واسطه به سبد خرید خود اضافه کنید.

2 دیدگاه در “علائم خرابی کاتالیزور ماشین و تأثیرات مخرب آن

  1. آتیلا کربلایی گفت:

    درسته که میگن برداشتن کاتالیزور ماشین شتاب و بیشتر میکنه؟

    1. manager.kh گفت:

      بله، ولی باعث آسیب رسوندن به محیط زیست و آلودگی هوا میشه. مضراتش بیشتر از مزایاشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *