آیا تا به حال ماشین شما سکته کرده است؟ ریپ زدن یا سکته زدن موتور، به افت ناگهانی و بی علت دور موتور گفته میشود. در این شرایط گاهی ماشین دچار لرزشها و صداهای غیرطبیعی، کُپ و نوسان در دور موتور میشود و موتور ماشین یکنواخت کار نمیکند. معمولا علت ریپ زدن در پراید، تبیا، رانا و … با هم یکسان است. ریپ زدن ماشین به دلایل متعددی رخ میدهد، اما علت رایج آن ایراد در بخشهای مختلف سیستم سوخت یا هوا رسانی یا عدم دریافت ولتاژ است.
مقالات مرتبط : مهم ترین دلایل ریپ زدن پراید
مهم ترین دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف
ریپ زدن ممکن است در سربالایی، برای ماشین درحال حرکت یا در حالت درجا، در صبح یا حتی هنگام کولر گرفتن رخ دهد. به عنوان مثال، ممکن است هنگام سرد بودن هوا اکثر خودروها سخت روشن شوند اما ریپ زدن ماشین، در اول صبح موضوعی طبیعی نیست و بهتر است هرچه سریعتر آن را بررسی کنید.
مشاهده محصولات و قیمت لوازم یدکی تیبا
ریپ زدن ماشین در اول صبح
موارد زیر، از علتهای رخ دادن ریپ زدن اول صبح است:
- ناهماهنگی بین نسبت تراکم در محفظه احتراق، خرابی یا آببندی نامناسب در سوپاپها و سفت بودن آنها.
- از بین رفتن شمعها و فرسودگی وایرها یا کوئل یا برق دزدی سیستم
محصولات مرتبط : شمع موتور یورور 4 تیبا
- مشکل در سنسور اکسیژن، این مورد رایجترین دلیل ریپ زدن خودرو در اول صبح است.
محصولات مرتبط : سنسور اکسیژن پراید 131 | سنسور اکسیژن ساژم | سنسور اکسیژن زیمنس
- مشکل در سنسور دمای پیشرانه با سنسور فشار هوا
- خطا یا هرگونه مشکل در سیستم برق پیشرانه و هر عاملی که باعث اشتباه کامپیوتر مرکزی خودرو ( ECU ) شود.
- خرابی سوزن انژکتور، کارکرد نامناسب سیلندر. برای رفع این مشکل نیاز است سالیانه سوزن انژکتور بنزین شسته شود.
- معیوب بودن واشر سرسیلندر و نشت روغن و آب
محصولات مرتبط : واشر سرسیلندر پراید 111 | واشر سرسیلندر تیبا | واشر سرسیلندر پراید 131
گاهی اوقات نیز پیش میآید که موتور خودرو به محض رسیدن به سربالایی، خوب کار نکرده و شروع به ریپ زدن کند، قبل از هر چیز باید به این موضوع دقت کنید که در خودروهای دنده دستی، در صورتی که با دنده مرده در سربالایی حرکت کنید خودرو ریپ زده و در نهایت خاموش میشود. این ریپ زدن به دلیل استفاده نکردن از دنده مناسب در سربالایی است و ناشی از مشکل فنی نیست.
ریپ زدن خودرو در سربالایی
دلایل ریپ زدن ماشین در سربالایی را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد :
- عدم سوخت رسانی کافی به سیلندرها، کم بودن بنزین داخل باک یا خرابی پمپ بنزین، گرفتگی صافی بنزین، کثیفی یا خرابی انژکتورها در سر بالایی. برای رفع آن بهتر است رسوبات مدار را پاک کرده و دریچههای سوزنی را در خودروهای کاربراتوری بررسی نمایید.
محصولات مرتبط : پمپ بنزین پراید 141 | پمپ بنزین تیبا
- وجود ناخالصی در بنزین و کم بودن کیفیت سوخت و عدم احتراق درست موتور، مخلوط شدن آب و بنزین و یا وجود ناخالصی و ذرات معلق در بنزین و رسوب محفظه بنزین. برای رفع آن بهتر است رسوبات مدار را پاک کرده و والوهای سوزنی را در خودروهای کاربراتوری بررسی نمایید.
- گرفتگی اگزوز یا هر کدام از لولههایی که به اگزوز ختم میشوند و کاهش توان تنفسی موتور و خفگی آن
- ایراد در سیستم برق خودرو، وایرها، شمع، سیمکشی، جعبه فیوز و… گاهی اوقات وایرها به ظاهر عیبی ندارند، اما اگر روکش پلاستیکی آنها را جدا کنید، متوجه میشوید که از زیر دچار پوسیدگی شده است.
- تنظیم نبودن دلکو یا اهرم گاز. باید دلکو را به اندازه استانداردش تنظیم نمایید و از برابر بودن تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه گاز اطمینان حاصل کنید.
- نشتی در مسیر لولههای هوا.
- خرابی سه شاخ پلوس خودرو. این مشکل به صورت ضربه زدنهای متوالی بروز پیدا میکند که باعث ایجاد لرزش موتور شده و اگر زود تعمیر نگردد، منجر به خرابی دسته موتور میشود.
- کم بودن فشار کمپرس. باید مجموعه داخلی سیلندرها را مورد بررسی قرار دهید.
- دلیل آخری که میتوانیم برای این مشکل بیان کنیم، خراب بودن آوانس اتوماتیک خلا است. آن را بررسی نموده و اگر تنظیماتش به هم خورده، آن را تنظیم کرده یا در صورت نیاز تعویض کنید.
فروشگاه اتوپراید در زمینه فروش و پخش لوازم یدکی پراید و تیبا به صورت تکی و عمده فعالیت دارد. برای خرید و اطلاع از تخفیفات روز از طریق شماره های موجود با کارشناسان ما در تماس باشید.
ریپ زدن با کولر روشن
سیستم AC خودروی شما زمانی که به درستی کار میکند، بار اضافی روی موتور وارد میکند. وقتی این اتفاق میافتد، کامپیوتر ماشین شما تنظیماتی را برای جبران این بار اضافی روی موتور انجام میدهد. در سیستم ورودی موتور خودرو یک سوپاپ کنترل هوای ورودی است. هنگامیکه این سوپاپ کثیف شود یا به درستی کار نکند (مخصوصاً تحت بار ناشی از نیروی اضافی مورد نیاز برای AC)، ممکن است، تنظیمات نادرستی در اختلاط سوخت انجام شود و باعث ریپ زدن گردد.
مشاهده محصولات و لوازم یدکی پراید صبا
ریپ زدن ماشین درجا
حالت بعدی که میتواند ایجاد نگرانی کند، ریپ زدن خودرو در حالت درجا است، مواردی که دلیل ریپ زدن خودرو در دور پایین یا در حالت درجا هستند، باید بسیار جدی گرفته شوند؛ چرا که در دور موتور پایین و زیر هیچ فشاری نقص خود را نمایان کرده اند. لذا بدیهی است که مشکل از هر نقطه که باشد به اوج خود رسیده و باید سریعا رفع گردد.
- این ریپ زدن میتواند به چند دلیل عمده مربوط به شمعها، پمپ سوخت و سیستم احتراق باشد. به عبارتی اگر عملکرد شمعها نادرست باشد، منجر به لرزش خودرو میگردد. اگر پمپ سوخت هم نتواند بنزین را از باک به انژکتور برساند، منجر به خفه کردن موتور و کاهش شتاب آن میگردد.
- علت دیگر ریپ زدن ماشین در حالت درجا که باید بررسی شود. لولههای مکش است که احتمالا نشتی دارد. برای رفع این مشکل منیفولد و تمام قطعات مرتبط را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند و سپس اتصالات را محکم نمایید.
محصولات مرتبط : واشر منیفولد یونیت
- سومین عامل، امکان تنظیم نبودن پیچ گاز است. تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود، آن را تنظیم کنید.
- چهارمین دلیل این مورد، احتمال مسدود بودن سوراخ هوا میباشد که با باز کردن گرفتگی این مشکل را برطرف کنید.
ریپ زدن ماشین در دنده 2
یکی از مشکلاتی که در خودروهای دنده ای وجود دارد، ریپ زدن ماشین هنگامی که به دنده 2 می رود است. از دلایل این مشکل می توان به این موارد اشاره کرد:
- ایجاد مشکل در سیستم برق رسانی (شمع، وایر و کوئل)
- نرسیدن سوخت یا برق به یکی از سیلندرها با رفتن به دنده دو
- مناسب نبودن نسبت مخلوط بنزین و هوا که این مورد خود دلایل جداگانه ای دارد که شامل : قاطی شدن بنزین با آب یا مواد دیگر ، ضعیف بودن فشار بنزین که در اثر خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر رخ می دهد ، خراب بودن یا کثیف بودن سوزن انژکتور، خراب بودن یا کثیف بودن دریچه گاز.
مقالات مرتبط : قاطی شدن آب و روغن پراید
با داشتن هر کدام از این مشکلات هنگامی که دنده ماشین را عوض می کنید و به دنده دو می روید شاهد ریپ زدن ماشینتان هستید که باید این مورد را بررسی کنید و در صورت مشاهده خرابی هر قطعه باید هر چه زودتر آن را تعویض کنید چرا که ممکن است به مرور زمان به موتور ماشین آسیب برسد.
ریپ زدن ماشین هنگام شتاب گیری
قطعا برای شما هم پیش آمده هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید و می خواهید شتاب خودرویتان بیشتر شود، ناگهان انگار کسی به ماشین شما شلاق می زند و ماشین تکان شدیدی میخورد . دلیل اصلی ریپ زدن در هنگام شتاب گیری، افت فشار ریل سوخت است . این افت فشار می تواند به دلیل عملکرد نامناسب پمپ، رگلاتور و فیوز پمپ باشد.
از دیگر دلایل این مشکل می توان به فاصله نامناسب بین شمع های خودرو، خرابی حسگر دورشمار یا اکسیژن و وایرهای نامناسب اشاره کرد. باید در نظر داشته باشید این مشکل ممکن است در ماشین های صفر کیلومتر هم اتفاق بیفتد که به مرور زمان از بین برود اما اگر مشکل همچنان ادامه داشت باید برای رفع آن اقدام کرد.
ریپ زدن ماشین های کاربراتوری
سخن پایانی
همان طور که اشاره شد ریپ زدن خودرو میتواند به دلایل بسیار مختلفی مثل خرابی شمعها و پمپ سوخت، سنسور هوا و اکسیژن، خرابی انژکتور و… رخ دهد. جدی گرفتن ریپ زدن ماشین از ملزوماتی است که میتواند با صرف هزینهای بسیار کم از اتفاقات ناگوار آینده جلوگیری کند و باید خیلی سریع برای برطرف کردن آن اقدام کنید. اگر در این مسیر به اطلاعات بیشتر یا راهنمایی در مورد ریپ زدن خودرو، خرید تجهیزات جانبی و.. نیاز داشتید ما در فروشگاه اتوپراید منتظر شما هستیم.
علت ریپ زدن پراید موقع شتاب گرفتن چیه؟
سلام. دلیل اصلی ریپ زدن در هنگام شتاب گیری، افت فشار ریل سوخت هستش. این افت فشار میتونه به دلیل عملکرد نامناسب پمپ، رگلاتور و فیوز پمپ باشه.
سلام.بنده پیکان وانت دارم.وقتی میخوام شتاب بدم به ماشین تو دنده تو گاز که میدم ریپ میزنه.علتش چیه لطفا راهنمایی کنید
سلام
احتمالا افت فشار ریل سوخت باعث این مورد میشه . این افت فشار میتونه به دلیل عملکرد نامناسب پمپ، رگلاتور و فیوز پمپ باشد.