بلاگ

بهترین زمان تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید

تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید

یکی از مهم ترین بخش های خودرو رادیاتور آن است که با آب پر شده و وظیفه خنک کردن موتور ماشین را به عهده دارد. کم بودن آب رادیاتور و یا وجود هوا در آن موجب بد کار کردن رادیاتور و در نتیجه داغ شدن و جوش آوردن ماشین می شود. بسیاری از افراد هستند که در طی مدت زمان استفاده از خودرو ، هیچ گاه به فکر تعویض و هواگیری رادیاتور خودروی خود نیستند و تنها در حد ریختن ضد یخ و کارهای ابتدایی عمل می کنند . همین مسئله باعث می شود تا آنها خیلی زود به ماشین خود آسیب وارد کنند. یکی از خودروهای پرکاربرد در ایران محصولات سایپا و به خصوص پراید و تیبا هستند ، امروز ما قصد داریم در سایت اتو پراید در مورد تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید با شما صحبت کنیم. مطمئنا این پروسه باعث می شود تا سلامت کلی و جامع رادیاتور خودروی شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

هواگیری رادیاتور پراید

 << خرید و مشاهده لوازم یدکی پراید در سایت اتو پراید : لوازم یدکی پراید 111 >>

چرا رادیاتور باید هواگیری شود؟

اگر موتور ماشین شما داغ می کند یا اینکه دمای رادیاتور خیلی بالا می رود، باید به دنبال استفاده از راه های مربوط به تعویض آب و هواگیری رادیاتور باشید. وجود هوا در رادیاتور پراید می تواند مشکلات متعددی را برای شما به همراه داشته باشد. در اصل می توان گفت این هوا باعث می شود تا فضای مشخصی از رادیاتور، به جای آب هوا داشته باشد که در نتیجه، موتور به صورت یکسان با استفاده از آب خنک نشده و در مجاورت هوا قرار می گیرد. این مسئله می تواند مشکلات متعددی را برای موتور ماشین ایجاد کند.

چرا که در این شرایط، موتور به خوبی خنک نشده و دمای زیادی دارد. اگر میزان هوای موجود درون رادیاتور ماشین شما زیاد باشد، نه تنها شما از نظر دمایی با مشکل مواجه می شوید، بلکه موتور هم آسیب های جدی پیدا می کند. بهتر است که شما هم مراحل مربوط به تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید را به خوبی دنبال کنید و هواگیری را بدون مشکل انجام دهید. در غیر این صورت، باید انتظار خرابی ماشین خود را داشته باشید. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از مهم ترین دلایل خرابی و داغ شدن رادیاتور ماشین را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:  علائم خرابی فن پراید، تعویض بهتر است یا تعمیر؟

 

چه دلایلی باعث خرابی و داغ شدن رادیاتور ماشین می شود؟

  • پاره شدن تسمه پروانه
  • خرابی ترموستات
  • بار زیاد
  • تازه تعمیر بودن ماشین
  • میزان نبودن سوپاپ ها
  • شکستن پره های پروانه
  • کثیف بودن فیلتر هواكش کاربراتور
  • خرابی درب رادیاتور
  • سوراخ شدن رادیاتور
  • سخت بودن چرخ ها
  • خرابی موتور
  • گرفتگی اگزوز
  • خراب شدن سوپاپ های ماشین

همه این مشکلات می توانند نتایج نا مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشند. اگر رادیاتور پراید شما با مشکل دما مواجه است و تعویض آب و هواگیری رادیاتور هم مشکل آن را حل نکرده است، بهتر است که به دنبال بررسی دیگر خرابی های مربوط به رادیاتور باشید. کثیف بودن رادیاتور و آلوده شدن شیار های آن از عمده دلایلی است که باعث می شود تا این قسمت از ماشین داغ کند.

جوش آوردن ماشین

<< خرید و مشاهده لوازم یدکی پراید 131 >>

پیچ هواگیری پراید کجاست؟

برای اینکه بتوانید خودروی خود را هواگیری کنید احتمالا با این سوال مواجه می شوید که پیچ هواگیری پراید کجاست؟ و هواگیری رادیاتور پراید چگونه انجام می شود؟

پیچ هواگیری پراید معمولا در سیستم خنک سازی خودرو تعبیه شده است. اگر به جستجوی این پیچ بپردازید احتمالا آن را در بالاترین قسمت رادیاتور پیدا خواهید کرد که  لازم است برای هواگیری آن را شل کنید. اگر این پیچ در محل گفته شده نبود، بهترین راه برای یافتن آن، دنبال کردن مسیر آب خروجی رادیاتور به داخل موتور است.در واقع پیچ هواگیری زیر رادیاتور قرار داره و بهترین راه برای پیدا کردنش اینه که مسیر آب خروجی از رادیاتور به موتور رو ردگیری کنید تا به پیچ برسید . در نهایت اگر در پیدا کردن هر قطعه از ماشین به مشکل خوردید می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای ماشین از محل دقیق آن آگاهی یابید.

مراحل تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید

تمامی مراحلی که برای انجام اینکار می گوییم اهمیت بالایی دارد. پس، هیچکدام از آنها  را پشت گوش نیندازید.

  1. در اولین مرحله شما باید صبر کنید تا موتور ماشین به طور کامل سرد شود. داغ بودن موتور باعث می شود تا آب رادیاتور در حالت جوش قرار داشته باشد و هنگامی که شما درب آن را باز می کنید، آب به سمت بیرون حرکت کرده و می تواند به پوست شما آسیب بزند.
  2. هنگامی که موتور سرد شد، برای تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید درب رادیاتور را باز کنید. در قسمت پایینی رادیاتور یک شیر به شکل T قرار دارد. در برخی از ماشین ها به جای شیر در پوش دیده می شود. شما باید شیر های مربوط به تخلیه و هوا گیری رادیاتور را باز کنید و اجازه دهید تا آب قبلی خارج شود.
  3. سپس در جهت تعویض آب رادیاتور شما باید مقداری آب از بالا در رادیاتور بریزید تا فرایند تخلیه با سرعت بالاتری صورت گیرد.
  4. بعد از اینکار باید پیچ ها را ببندید و یک دور رادیاتور را به طور کامل پر کنید.
  5. در مرحله بعدی بهتر است که ماشین را روشن کرده و یک دقیقه بدون حرکت آن را نگه دارید. برای بالا بردن سرعت رادیاتور، می توانید چند بار گاز بدهید تا فشار پمپ، آب جدید را در کل سیستم حرکت دهد.
  6. مجددا باید پیچ های تخلیه را باز کنید و اجازه دهید تا آب درون رادیاتور به خوبی تخلیه شود.
  7. در آخرین مرحله برای هواگیری رادیاتور پراید، باید آب مخصوص رادیاتور را درون رادیاتور بریزید و آن را پر کنید. برای هواگیری بهتر است که آنقدر آب درون رادیاتور بریزید تا پیچ های هواگیری آب را بدون حباب خارج کنند. به همین سادگی مراحل تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید به اتمام رسیدند.
همچنین بخوانید:  پلوس خودرو چیست؟

 

برای خرید انواع لوازم یدکی خودروهای سایپا با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان اتوپراید:

اتوپراید، خرید بهترین قطعات با پایین‌ترین قیمت بازار

هواگیری رادیاتور پراید

نکات مهم برای تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید

قبل از تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید شما باید به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید. اگر شما از ضد یخ در فصول سرد سال استفاده نکنید، سیلندر خودروی شما منفجر می شود. چرا که سرمای زمستان باعث می شود تا آب یخ بزند و همین مسئله برای ماشین ضرر دارد. بهتر است که بهار و پاییز هر سال از محلول ضد یخ/ ضد جوش در ماشین خود استفاده کنید.

بهتر است که به صورت ماهیانه فعالیت های مربوط به تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید را به اتمام برسانید. انجام این فعالیت به صورت ماهیانه به شما کمک می کند تا سلامت ماشین خود را ارتقا دهید. البته، در صورت نیاز شما می توانید همزمان با انجام سرویس زمان دار ماشین، این فعالیت را نیز به اتمام برسانید. ولی به صورت کلی در آیین نامه به همه رانندگان توصیه می شود تا به صورت ماهی حداقل یک بار آب رادیاتور را تعویض کنند و هوای درون آن را نیز با کمک روشی که در ادامه خواهیم گفت از بین ببرند تا مشکلی پیش نیاید و در عین حال موتور ماشین شما بهتر خنک شود.

به صورت کلی ممکن است برایتان این سوال پیش آید که اصلا از کجا بفهمیم رادیاتور ماشین هوا دارد و یا اینکه دقیقا در چه زمانی باید هواگیری رادیاتور را انجام داد؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم در صورت مشاهده هر کدام از این موارد باید هواگیری و یا تعویض آب رادیاتور را انجام دهید:

  • اگر علی رغم پر بودن سطح آب رادیاتور باز هم موتور خودروی شما داغ می شود و در مقایسه با قبل در مسافت کمی آمپر بالا می رود، احتمال وجود هوا در رادیاتور وجود دارد.
  • اگر به تازگی خودرویتان جوش آورده و مجبور شدید به رادیاتور مجددا آب اضافه کنید، احتمال وجود هوا در آن زیاد می شود چرا که جوش آوردن موجب ایجاد حباب هوا در رادیاتور می شود.
  • و در آخر اگر به هر دلیل مجبور به تعویض همه آب رادیاتور شده اید حتما باید هواگیری را نیز انجام دهید. چرا که همراه با آب همواره میزانی هوا نیز به داخل رادیاتور نفوذ می کند.
  • در مورد تعویض آب رادیاتور پراید، اگر به صورت ماهیانه اینکار را انجام نمی دهید باید حداقل هر 20 هزار کیلومتر یکبار آب رادیاتور را تعویض کنید.
همچنین بخوانید:  سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید، در صورتی که مشاهده کردید سطح آب رادیاتور ماشین پایین آمده و نیاز به اضافه کردن آب و مایه مخصوص رادیاتور در آن است؛ اینکار را حداقل یک ساعت بعد از خاموش شدن ماشین انجام دهید. زیرا در صورت داغ بودن رادیاتور و اضافه کردن آب به آن دیواره سیلندر ترک می خورد.


بیشتر بخوانید :

 دلیل کم شدن آب رادیاتور پراید 

علت آب روغن قاطی کردن پراید 

دلایل رایج خراب شدن پمپ بنزین + علائم و راهکار

4 دیدگاه در “بهترین زمان تعویض آب و هواگیری رادیاتور پراید

  1. امین تیمورزاده گفت:

    بهترین زمان تعویض آب رادیاتور تیبا بعد از چند وقته؟

    1. manager.kh گفت:

      سلام دوست عزیز
      به طور طبيعی و در شرایط معمولی، آب رادیاتور خودرو باید هر دو سال یک بار تعویض شود. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که کیلومتر بالایی با خودروی خود طی کرده و در طول دو سال یا زودتر از آن، بیش از ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی می‌کنید، بهتر است با رد کردن ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد، نسبت به تعویض آب رادیاتور خودروی خود اقدام کنید.

  2. محسن گفت:

    ممنون از زحمتت ولی ای کاش می گفتی پیچ هواگیری پراید کجاست ؟

    1. manager گفت:

      دوست عزیز پیچ هواگیری زیر رادیاتور قرار داره. برای اینکه راحت تر بتونید پیداش کنید مسیر آب خروجی از رادیاتور به موتور رو ردگیری کنید پیچ رو میبینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *